کد خبر: ۴۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
گزارش تجارت آنلاین از تحرکات پشت پرده تشکیل کابينه دوازدهم
تجارت آنلاین: با نزديک شدن به پايان دولت يازدهم، تشکيل دولت دوازدهم با وزراي جديد به چالش اصلي بسياري از فعالان سياسي تبديل شده است. در اين بين بسياري از تشکلها، شخصيتها، احزاب، گروه‌ها و... سعي مي‌کنند به نوعي در انتخاب وزرا نقش داشته باشند. به همين دليل پيشنهادهايي را ارايه مي‌دهند.
ترافيک رايزني‌ها در ساختمان پاستور
تجارت آنلاین: با نزديک شدن به پايان دولت يازدهم، تشکيل دولت دوازدهم با وزراي جديد به چالش اصلي بسياري از فعالان سياسي تبديل شده است. در اين بين بسياري از تشکلها، شخصيتها، احزاب، گروه‌ها و... سعي مي‌کنند به نوعي در انتخاب وزرا نقش داشته باشند. به همين دليل پيشنهادهايي را ارايه مي‌دهند.
اگرچه حسن روحاني سعي کرده وزراي پيشنهادي را تا دقيقه 90 علني نکند تا مورد هجمه قرار نگيرند و مخالفان دست به تخريب دولت نزنند، اما اظهار نظرها بيانگر آن است که مي‌توان برخي وزرا را پيش بيني کرد. در اين رابطه ايلنا نوشت؛ درحالي که طبق خبرهاي رسيده کارگروه‌هاي مشخص دولت براي معرفي وزراي پيشنهادي کارشان به اتمام رسيده‌اما گمانه زني‌ها در مورد گزينه‌هاي وزارتخانه‌ها همچنان وجود دارد. کارگروه‌هايي با حضور محمد شريعتمداري، اسحاق جهانگيري و محمود واعظي و محمدعلي نجفي کار بررسي گزينه‌هاي کابينه دوازدهم را برعهده داشته‌اند. هرچندکار بررسي کارگروه‌هاي مورد نظر به اتمام رسيده و آنها هم نظرات خود را براساس تفکيک وزارتخانه‌هاي صنعت و بازرگاني، ورزش و جوانان و راه و مسکن به رييس جمهور منعکس کرده‌اند اما هنوز مجلس به فوريت لايحه دولت در خصوص تفکيک وزارتخانه‌ها راي نداده است. طبق خبرهاي رسيده، رييس جمهور به معاونت پارلماني خود اعلام کرده تنها اگر مجلس تا مردادماه در مورد لايحه تفکيک وزارتخانه‌ها تصميم گيري کند اين لايحه را در مجلس نگه خواهد داشت در غير اين صورت آن را پس مي‌گيرد تا در ميانه راه دولت دوازدهم مجبور نباشد وزراي وزارتخانه‌هاي تفکيک شده بار ديگر براي راي اعتماد به مجلس معرفي کند. حسين مرعشي درباره احتمال بازپس‌گيري اين لايحه به ايلنا گفت: بعيد مي‌دانم اين اتفاق صورت گيرد چرا که مجلس به احتمال زياد طي هفته‌هاي آتي به اين مساله ورود پيدا کرده و آن را مصوب خواهد کرد.

*اسامي‌وزراي پيشنهادي
شایعات  حاکي از اين است که با نظر رييس جمهور محمد جواد ظريف براي وزارت امورخارجه، بيژن نامدار زنگنه براي وزارت نفت، قاضي‌زاده‌هاشمي‌براي وزارت بهداشت و درمان و علي ربيعي براي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي خواهند ماند و معرفي مجدد آن‌ها در پست‌هاي قبلي‌شان تقريبا قطعي شده است.
اين در حالي است که يک مقام آگاه از کارگروه سه نفره دردفتراسحاق جهانگيري، گمانه زني ايلنا را فضاسازي اين رسانه، تحت تاثير بخشي از تشکيلات خانه کارگر در جهت تلاش تبليغاتي براي علي ربيعي دانست.وي افزود:هنوزرايزني‌ها در مورد کابينه ادامه دارد و هيچ ليستي در مورد کابينه تهيه نشده است ولي به طور قطع افرادي چون نعمت زاده،علي ربيعي و چيت چيان دولت دوازدهم را همراهي نخواهند کرد.
يک منبع آگاه به ايلنا گفت: معرفي سعيد اردکانيان براي وزارت نيرو تا حدي قطعي شده است. براي وزارت راه گزينه‌هاي محسن پورسيدآقايي و محمد سعيد‌نژاد به ترتيب از سوي سه کارگروه مورد نظر مطرح هستند. گزينه‌هاي وزارت مسکن نيز عباس آخوندي و پيروز حناچي هستند. طبق اخبار بدست آمده با وجود اينکه گزينه‌هايي همانند محمد شريعتمداري ، مجيد انصاري در اين کارگروه‌ها براي وزارت کشور مطرح شدند و عليرغم نقدي که به عملکرد رحماني فضلي در وزارت کشور وارد است اما برآيند نظر روحاني حاکي از ابقاي رحماني فضلي در وزارت کشور است. حسين دهقان، امير سياري و امير حاتمي‌نيز براي وزارت دفاع مطرح هستند.گزينه‌هاي وزارت علوم نيز فرجي دانا، جعفر توفيقي، ميلي منفرد و سورنا ستاري هستند که گويا فرجي دانا با وجود درخواست شخص روحاني از وي هنوز اين پيشنهاد را نپذيرفته است.اين درحالي است که نظر مشورتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به ابقاي فرهادي در اين وزارتخانه است.اما رفتن دانش آشتياني از وزارت آموزش و پرورش قطعي شده و زهرا شجاعي، شهين‌دخت ملاوردي و ‌مرتضي حاجي گزينه‌هاي مطرح هستند که گويا ملاوردي هنوز براي پذيرش رياست اين وزارتخانه قانع نشده است. از سوي ديگر گزينه زهرا شجاعي به دليل چالش‌هاي مربوط به راي اعتماد هنوز مورد قطعيت قرار نگرفته است.در وزارت ارشاد سيد عباس صالحي يکي از گزينه‌هاي جدي است. هرچند گفته مي‌شود رييس جمهور علاقمند به استمرار حضور صالحي اميري است.
يک منبع آگاه در کارگروه سه‌گانه گفت: تاکيد حسن روحاني بر اين است که برخي گزينه‌ها همچون سيد رضا صالحي اميري، محمد باقر نوبخت و حجت الاسلام سيد محمود علوي به هر طريقي و در هر پستي در کابينه دوازدهم حضور داشته باشند.براي وزارت اطلاعات نيز حجت الاسلام سيدمحمود علوي قطعي شده هرچند نام مصطفي پورمحمدي و مجيد انصاري نيز شنيده مي‌شود. براي وزارت دادگستري نيز دکتر ميرمحمد صادقي سخنگوي اسبق دستگاه قضا، محسن اسماعيلي عضو حقوقدان شوراي نگهبان و مصطفي‌پور محمدي مطرح شده است.براي تصدي وزارت اقتصاد ودارايي طيب نيا به عنوان گزينه اول و مسعود نيلي و تقوي‌نژاد به عنوان گزينه‌هاي بعدي در نظر گرفته شده‌اند.در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ، ابوالحسن فيروزآبادي دبير شوراي عالي فضاي مجازي يکي از جدي‌ترين گزينه‌ها در صورت انتصاب محمود واعظي به عنوان رييس دفتر رييس جمهور است و البته نصرالله جهانگرد نيز به عنوان گزينه بعدي پس از اين دو گزينه مطرح است.
براي وزارت جهاد کشاورزي محمودحجتي در صورت عدم حضور در شهرداري تهران جدي‌ترين گزينه و پس از آن عبدالمهدي بخشنده و عيسي کلانتري مطرح هستند.
رضا ويسه، سيد رضا نوروززاده و محمد نهاونديان جدي‌ترين گزينه‌هاي کارگروه‌هاي تعيين شده براي وزارت صنعت و معدن و تجارت خواهند بود. ضمن اينکه نهاونديان جدي‌ترين گزينه در کنار محمد شريعتمداري براي تصدي وزارت بازرگاني خواهد بود.  در وزارت ورزش نيز سلطاني فر و دادکان و براي وزارت جوانان محمدرضا رستمي، محمد مهدي تندگويان مطرح هستند.  در معاونت علمي‌و فناوري رييس جمهور در صورت عدم حضور ستاري در وزارت علوم وي به عنوان اولين گزينه براي اين معاونت مطرح است و محمد فرهادي و جعفر توفيقي گزينه‌هاي بعدي هستند. در سازمان حفاظت محيط زيست معصومه ابتکار با نظر اکثريت مورد نظر مطرح شده است براي بانک مرکزي نيز مسعود نيلي، اصغرفخريه کاشان و همتي مطرح هستند. طبق نظر کارگروه‌هاي مورد بحث حضور جهانگيري در معاونت اول رييس جمهوري قطعي شده است. سردار دهقان يکي از جدي‌ترين گزينه‌ها شوراي عالي امنيت ملي است، هرچند علي شمخاني نيز احتمال حضورش منتفي نشده است.طبق آمار غير رسمي‌ايلنا پيشنهاد سه کارگروه مورد نظر اين است که معاونت اجرايي رييس جمهور، نهاد رياست جمهوري و دفتر رييس جمهور در هم ادغام شده و در صورت عدم حضور شريعتمداري در وزارتخانه‌هاي ديگر رياست سه نهاد ادغام شده با محمد شريعتمداري يا محمود واعظي باشد. براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حسين کمالي، حسين مرعشي، مرتضي بانک و بهمن نامور مطلق مطرح هستند. يکي از مباحث اصلي مطرح شده در کارگروه‌هاي مورد نظر اين است که در صورت حضور محمد علي نجفي، محمود حجتي و عباس آخوندي در شهرداري تهران اولويت بندي‌هاي وزارتخانه‌ها تغيير خواهد کرد.با وجود اينکه شهيندخت ملاوردي به عنوان يک خانم در وزارت آموزش و پرورش مطرح است اما خبر‌ها حاکي از آن است که تمايل ملاوردي بر حضور در معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري است.براي مرکز مشارکت امور زنان نيز زهرا احمدي‌پور به عنوان يکي از گزينه‌هاي جدي گرفته شده است.اشرف بروجردي نيز در رياست کتابخانه ملي باقي خواهد ماند. پيش از معرفي گزينه‌هاي پيشنهادي از معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري و ستاد بانوان روحاني خواسته شده گزينه‌هاي مناسب از ميان زنان براي حضور در وزاتخانه‌ها و معاونت‌هاي وزارتخانه‌ها را معرفي کنند.
همچنين با محوريت ستاد بانوان حسن روحاني قرار است کادرسازي از زنان براي حضور در پست‌هاي اجرايي انجام شود تا در سال‌هاي آينده گزينه‌هاي بيشتري براي حضور زنان در وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها وجود داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار