کد خبر: ۷۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
از ترک خوردن سددز تا تغییر مسیر آب به هورالعظیم
شایعات درباره سیل در خوزستان یه قدری زیاد شده که تقریبا تشخیص خبرهای موثق از اخبار غیر صحیح سخت شده است.اینکه سد دز یا کرخه دچار آسیب شده اند. اینکه برای زیر آب نرفتن تشکیلات نفتی هورالعظیم، شهر سوسنگرد زیر آب می رود و ...
واکنش به دو شایعه بزرگ درباره سیل

شایعات درباره سیل در خوزستان یه قدری زیاد شده که تقریبا تشخیص خبرهای موثق از اخبار غیر صحیح سخت شده است.اینکه سد دز یا کرخه دچار آسیب شده اند. اینکه برای زیر آب نرفتن تشکیلات نفتی هورالعظیم، شهر سوسنگرد زیر آب می رود و اخبار دیگری از این دست.این ها بهانه ای بود با گفت و گو با یک مسئول مطلع در استانداری خوزستان درباره تمام این شایعات که دغدغه ای برای مردم منطقه و افکار عمومی شده اند. علی حسن حسین زاده معاون سیاسی-امنیتی استانداری خوزستان یکی از مقامات مسئول در این ارتباط است که می‌تواند دقیقترین اطلاعات را منعکس کند. او در این باره با خبرآنلاین سخن گفته است:

*درفضای مجازی یک سری اخبار در رابطه با سدهای خوزستان دیده می شود، در رابطه با وضعیت سدهای خوزستان مثل سد کرخه یا سد دز بگویید؟

وضعیت سدهای خوزستان مطلوب است و این شایعات درباره ترک خوردن سد کرخه و دز و امثال آن را که مطرح می‌کنند کاملا کذب است. وضعیت این سدها در شرایط پایدار است و به صورت نرمال کارها صورت می‌گیرد. حجم زیادی از آب پشت سدها ذخیره شده که با توجه به این وضعیت بارش‌ها خروجی دریچه‌های سد را تنظیم می‌کنند. البته افزایش خروجی‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند و مناطقی زیر آب می‌روند که ما در حال انجام تمهیدات لازم برای مقابله با خروجی‌های اضافی هستیم. اگر لازم باشد  جمعیت  را جا به جا کرده یا سیل بندها را تقویت می‌کنیم اما سدها و دیواره های شان هیچ‌گونه مشکلی ندارد و همه در سلامت تمام مشغول به کار هستند.

 *حجم آب خروجی رودخانه ها چطور؟ در وضعیت هشدار است یا متعارف؟

  با توجه به حجم آب بالایی که پشت سدها جمع شده، خروجی و میزان آب رودخانه ها افزایش پیدا کرده و به این خاطر است که در پایین دست مسیر رودخانه‌ها هم یکسری مشکلات ایجاد شده و بخش‌هایی مثل تعدادی از روستاهای ما زیر آب رفته اند. البته حتی سعی همه نیروهای امدادی این است که میزان رهاسازی آب‌ها هم تحت کنترل و با مدیریت سازمان آب و برق باشد و تمامی کارها با هماهنگی مسئولان ذیربط صورت می گیرد.

*همکاری مردم به چه صورت است؟ آقای استاندار در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بودند مردم در مقابل هشدارهای تخلیه مقاومت می کنند؟

همکاری مردم در بعضی نقاط خوب و در بعضی نقاط کمتر بوده؛ اما با توجه به هشدارهای صورت گرفته توسط برخی نخبگان و کسانی که مشروعیت و مسئولیت دارند؛ مردم نیز مناطق پر خطر را آرام آرام ترک می کنند.به مکان‌های امن منتقل می شوند .بعضی قسمت‌ها که مناطق روستایی است ،ساکنین دارای احشام هستند و  دغدغه دام‌های شان را دارند. نیروهای امدادی به کمک مردم حتی این دام‌ها را به جای امن‌تری انتقال می دهندو ان شاءالله تمهیدات فرهنگی و اجتماعی که دیدیم و با تعامل و گفتگو مشکلات برطرف می‌شود.

*یکی ازانتقاداتی که مردم در شکه مجازی مطرح کردند درباره‌ی این بود که هشدارهای تخلیه روستاها نیمه شب ها صادر می‌شوند و آن زمان،زمان مناسبی نیست برای اجبار مردم به تخلیه روستاها.

در صدا و سیما استان خوزستان هشدارها به صورت ۲۴ ساعته زیرنویس می‌شود و برنامه‌ها و اعلانات به صورت شبانه‌روزی اطلاع رسانی می‌شود.یعنی همه مردم روستاهایی که در معرض سیل و آب گرفتگی هستند، از قبل می دانند کدام مناطق باید تخلیه شوند.

این اطلاع رسانی‌ها و این هشدارها به صدا و سیما داده می‌شود و این‌ها هم به صورت زیرنویس به مردم منتقل می‌شود و ریل برنامه‌هایی که در روز پخش می‌شود تکرار آن‌ها ممکن است در شب پخش شده باشد و گرنه وضعیت بدین صورت نیست که بخواهیم شبانه اطلاع رسانی کنیم.

*ولی مثلا فیلم‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهدماشین‌های امداد در شب به مردم هشدار داده‌اند. و از مردم می‌خواهند خانه‌ها و روستاها را ترک کنند. پس یعنی این اطلاع رسانی ثانویه بوده و اول در صدا و سیما هشدار اعلام شده است؟

اطلاع رسانی‌ها اول در صدا و سیما و بعد ستاد ایمنی انجام می‌شود که حالا با پخش زیرنویس یا با گرفتن مصاحبه از مسئولین هست که از تلویزیون پخش می‌شود.حالا اگر فیلم‌هایی درباره اطلاع‌رسانی میدانی وجود دارد، من ندیدم که درباره آنها نظری بدهم.

یکی از شایعات مهم دیشب این بود که ستاد بحران باید تصمیم بگیرد بین شهر سوسنگرد یا تاسیسات نفتی هورالعظیم یکی زیر آب برود. صبح امروز تصاویری منتشر شد از انفجار سیل بند هورالعظیم. این یعنی مسیر آب به سمت هورالعظیم تغییر جهت داده شده و نگرانی در این زمینه از بین رفته؟ اصلا اساسا این شایعه صحت داشت؟

خیر، اصلا به این شکل نیست. آقای استاندار هم در این زمینه توضیحات دادند. با توجه به افزایش دبی کرخه راه‌ها و منافذی که می‌تواند این حجم از آب را در رودخانه کم کند به صورت تخصصی توسط سازمان آب و برق شناسایی شدند و همچنین منافذی را که می‌توانند در دشت‌ها و تالاب‌ها به شکل‌های متفاوتی با همکاری مردم باز می‌کنیم که این دبی کاهش پیدا کند و از شهرها محافظت کنیم تا آب وارد شهرها نشود. انفجار سیل بند هورالعظیم هم در همین راستا بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار