کد خبر: ۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
دغدغه اي كه ره به جايي نبرد ؛
وزیر ارتباطات وقت در اسفندماه ۸۹ از تشکیل هسته‌های اولیه ایده اینترنت پاک در کشور و آغاز به کار اتاق‌های فکر خبر داد و اعلام كرد نقطه شروع طرح اینترنت پاک کشور ایران خواهد بود و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار می‌گیرد.

به گزارش روزنامه تجارت؛ تقیپور با بیان اینکه اینترنت پاک یک ایده است از دانشمندان و متفکران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات خواست تا راجع به این ایده نظرات خود را به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ارائه دهند ،هرچند كه با تغيير تقي پور و روي كار آمدن «نامي» در روزهاي پاياني عمر دولت دهم ايده اينترنت پاك هم به خاطره ها پيوست ،ايده اي كه از سوي وزير وقت دغدغه بسياري از كشورها از جمله ايران عنوان شد ،اما تا به امروز راه به جايي نبرده است .

با توجه به پيگيري هاي صورت گرفته از سوي نگارنده هنوز مشخص نشده است كه بودجه در نظر گرفته شده براي اين ايده چقدر و چه مقدار از اين بودجه صرف شده است .

در زمان مطرح شدن اين طرح و ايده بسياري از كارشناسان و صاحبنظران معتقد بودند كه اين ايده نمي تواند عملياتي شود ،چرا كه اطلاعات دقیقی از میزان استفاده پاک یا ناپاک از فضای اینترنت نمیتوان ارایه كرد ،از سوي ديگر با چه نرم افزار و يا ابزاري مي توان اين تفكيك را لحاظ كرد ؟!چگونه مي توان تشخيص داد كه برخي كسب و كارها از اينترنت ناپاك و برخي از اينترنت پاك استفاده كرده اند ؟!اين سووالها اما راه به جايي نبرد تا جاييكه یک ماه پس از مطرح کردن ایده اینترنت پاک، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت از عملیاتی کردن مقدمات کار برای اجرای اینترنت پاک در کشور و تفکیک آن از اینترنت ناپاک خبر داد.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از استفادههایی که از اینترنت در کشور میشود، استفادههای مناسب و درست است تاکید کرد که تفکیک اینترنت پاک از ناپاک ابتدا در ایران و در گامهای بعدی در دنیا مطرح میشود.

بعد از صحبت هاي وزير وقت برخي اينترنت پاك را دروازه اي براي فيلترينگ عنوان كردند و در اين خصوص با اظهار نظرهايي اينترنت پاك را به فيلترينگ سايت هاي غير اخلاقي و مسدود كردن اين سايتها مرتبط دانستند اما مسوولان اینترنت پاک با فیلترینگ را كاملا متفاوت دانستند و بر ايده خود پا فشاري كردند.ايده اي كه تا به امروز راه به جايي نبرده است .

برخي معتقدند : باید سایتهای نامناسب را فیلتر کنیم(فهرست سیاه) یا باید فقط به برخی سایتها یا حتی پروتکلهای انتقال اطلاعات اجازه عبور دهیم(فهرست سفید)، اینترنت پاک نمیتواند چیزی جز تهیه فهرست سفید از سایتهای مجاز باشد و صرفا میتوان اجازه دسترسی به سایتهای موجود در فهرست سفید را به کاربران داد.اما به راستی سازوکارهای اینترنت پاک چه بود ؟ اینترنت پاک بايد دارای چه خصوصیاتی باشد؟آيا آسیبهای اینترنت فعلی بررسي شده يا مي شود ؟ آیا فیلترینگ ميتواند نقشی در اينترنت پاك يا ناپاك داشته باشد ؟ آیا موتورهای جستوجوی ملی نیز جایگاهی در رسیدن به اینترنت پاک دارند؟ چرا این مسئله در آن برهه از زمان به دغدغهای برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت تبدیل شد و وزراي بعدي اين طرح را به فراموشي سپرده اند؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار