کد خبر: ۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
نایب رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی، با اشاره به آغاز فصل تعرفه‌نویسی دولت و تصویب آن، افزایش قاچاق را نتیجه وضع تعرفه‌های سنگین دانست و گفت: واردات مواد غذایی باید با نظارت کامل صورت گیرد.
به گزارش تجارت آنلاين، علیرضا مناقبی در گفتگو با مهر با اشاره به فصل تعرفه‌نویسی از سوی دولت در قالب کتاب مقررات واردات و صادرات گفت: تعرفه‌ها باید به گونه‌ای باشد که منجر به قاچاق نشود، این در حالی است که آمار دقیقی در زمینه اینکه چه میزان واردات در صنعت غذایی، محصولات واسطه ای و چه میزان کالای ساخته شده صورت می‌گیرد، وجود ندارد و نمی‌توان نه از گمرک و نه بخش غیرمجاز که واردکننده موادغذایی است، آمار درستی به دست آورد؛ اما بازار مصرف و تقاضا نشان دهنده این است که تولید داخلی کشور و واردات، هر دو کفاف نیازهای کشور را ندارند.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی افزود: البته پتانسیل و نیاز آن وجود دارد که واردات انجام می‌شود؛ اما یکی از مشکلات کشور در این زمینه، این است که آمار صحیحی در این خصوص در دسترس نیست. به همین دلیل عملا مشاهده می‌شود که بخش تولید داخلی، محصولات خود را به بازار عرضه می‌کند و چون تولیدات داخلی نمی‌توانند بازار را اشباع کند، واردات تکمیل‌کننده خلاء بخش تولید داخلی شده و در کنار تولید داخلی قرار گرفته است.

وی در خصوص کیفیت مواد غذایی واردشده به بازار کشور گفت: وارداتی که از طریق واحدهای نظارتی وارد کشور می‌شود خود را با قوانین و مقررات وفق داده‌اند و محصولات وارداتی مناسب و با کیفیت استاندارد وارد کشور می‌کنند، اما کالای که از طریق غیرمجاز و قاچاق وارد مي‌شود و دولت نیز بر آن نظارتی نداشته باشد، می‌تواند وضعيت غیراستاندارد و بی‌کیفیت داشته باشد.

به گفته مناقبی، کالای که خارج از مسیر قانونی وارد می‌شود، نمی‌تواند کیفیت مناسبی داشته باشد. زیرا کنترل و نظارتی روی آن وجود ندارد. این در حالی است که در شرایط کنونی یکی از دغدغه‌های که در جلسه‌های انجمن واردکنندگان مواد غذایی مطرح می‌شود این است که ما شرایطی را ایجاد کنیم که واردات کاملا به صورت قانونی صورت بگیرد. اما متاسفانه با تعرفه‌هایي که وضع شده و با دو برابر پرداخت کردن عوارض ورودی کالا قاعدتا قاچاق کالا و ورود کالاهای غیرمجاز افزایش پیدا کرده است.

مناقبی همچنین درمورد اینکه چه مواد غذایی نیاز به واردات بیشتری دارد اظهار کرد: در کشور هیچ مواد غذایی اشباع نشده است. زیرا اگر این اتفاق رخ داده بود واردکنندگان کالایي را وارد نمی کردند. وضعيت بازار است که اشباع شدن کالا را نشان می‌دهد، چون هیچکس نمی‌خواهد از لحاظ مالی به خود صدمه و ضرر برساند. بنابراین باید به این نتیجه رسید که بازار مصرف موادغذایی و کالاهای وارداتی در کشور به راحتی وجود دارد و مطمئنا اگر تقاضای نباشد عرضه هم صورت نمی‌گیرد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار