کد خبر: ۱۰۴۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

انتشار یادداشتی در انتقاد از سخنان رئیس جمهور با عنوان «آقای رئیس‌جمهور، اندکی سنجیده تر!» با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که تعدادی از آنها را می‌خوانید: 

*این نداشتن اختیارات کلا فقط بهانه است... اینکه مثلا از 28 اسفند این محدودیت ها را اعمال میکرد چه اختیاراتی می خواهد؟ حتی سردار باقری هم اعلام آمدگی کرد ظرف 24 ساعت جاده ها و خیابان ها خلوت شود؟

*در اوج شیوع کرونا بزرگراه افتتاح می کردند و باعث تشویق مردم به سفر و تردد شدند بعد از شیوع کامل به فکر قرنطبنه افتادند

*همین افراط و تفریط ما است که دامنگیرمان شده... یک روز که جیک جیک مستانمان بود، روحانی مچکریم گوش فلک را پر کرده بود، الان که طرف به قهقرا رفته، بدم رفته... میگیم بلد نیست با لپ تاپ کار کنه خداشاهده!!!! یعنی یا سیاه سیاه یا سفید سفید... این مشکل ماست

*وقتی از جمعیت ۸۴ میلیونی و با وجود اینهمه انسان باسواد تحصیلکرده لایق و کارشناس و متخصص و روشنفکر ؛ فقط ۴ نفر مجاز بشن برای پست ریاست جمهوری رقابت کنن ؛ اوضاعمون میشه اینجوری !

*از همان زمانی که ایشان فرمودند اینها توطئه است تا دشواریهای اقتصادی در ایران بوجود آورند و از شنبه کارها به روا عادی بر میگردد، از خردمندانه بودن فرمایشان ایشان دل کندم .

*روحانی با این عملکردش ؛ اگر بیشتر از ۴۵۰/۰۰۰ تومن در ماه حقوق بردارد ، مازاد آن حقیقتا ایراد شرعی دارد .

*اولین کار مجلس جدید باید استیضاح دولت و عدم کفایت سیاسی و کاری باشد ولو برای چند ماه پایانی دولت تا در دولت های آینده احساس امن ۴ یا ۸ سال متوالی ایجاد نشود و بعد هر کاری دلشان خواست انجام بدهند

*متاسفانه چند وقتی هستش ایشان دقت در بیان مطالب ندارند و نوع مدیریت آشفته و غیر قابل دفاع ایشان و همفکرانشون مملکت را دچار بحرانهای گوناگون نمود . خدا آخر عاقبت ما را در سال پایانی ریاست جمهوری حسن روحانی بخیر کنه

*تکرار تکرارچی ها باعث این مشکلات است .روحانی بنده خدا تقصیری ندارد

*میدانید چرا روحانی این صحبت ها رو می‌کرد و مخالف قرنطینه بود؟ علتش را کسانی می‌دانند که این روزها حتی با وجود قرنطینه در خیابان در پی کسب و کار و درآوردن روزی خود هستند ولی کسانی که حقوق ثابت دارند این سخنان را بدون فکر و روحانی و این افراد در خیابان را آدمایی منفعت طلب و خودخواه می‌بینند!!

*اتفاقا این آقا کاملا سنجیده و با تامل حرف میزنند،قبل ار کرونا هم در مسایل اقتصادی هم کاملا با تدبیر حرف زده و عمل میکردند ولی باید دید که هدف ایشان چه بوده بهبود مشکلات مردم و یا خراب تر کردن اوضاع.بنظر من هیچ کس (واقعا هیچ کس) نمی توانست با تدبیر کشور را تا این حد دچار خسران کند.

*تدارکاتچی قدرت تصمیم ندارد. مشکل جای دیگر است

*(در ئاسخ به کامنت بالا)کسی که تصمیم شخص اول مملکت مبنی بر ورود نیروهای مسلح به منظور مدیریت تردد شهروندان را وتو میکند و علی رغم توصیه همه کارشناسان، متخصصان، نمایندگان مجلس و حتی مدیران و مسئولان دولتی، یک تنه مانع از اجرای قرنطینه قبل از تعطیلات نوروز می شود، تدارکاتچی نیست هموطن عزیز، این توجیه های طنزآمیز دیگر پذیرفتنی نیست.

*کرونا نشان داد که روحانی اختیارات کافی دارد اما حال کار کردن ندارد.

*نگاه روحانی به بیماری کرونا توام با استرس اقتصادی است . ایشون اول میگفتن دشمن میخواد کشور را به تعطیلی بکشاند .‌که ثابت شد کرونا بیماری جهانی هست . اما واقعیت اینه که درآمد روزانه دولت آنچنان کاهش یافته که هراس هولناکی از نظر اقتصادی در هیات دولت ایجاد کرده است . دولت روزانه بطور متوسط پانصد تا هزار میلیارد تومن از درآمد ( منابع ) خود را از دست میدهد و این منجر به کسری شدید بودجه با شرایط وخیم حاصل از تحریم خواهد شد . در کنار این موضوع دولت باید پاسخگوی ضرر و زیان حاصل از مشاغل خصوصی و خدماتی هم باشد . لذا اکنون بسیاری به عواقب اقتصادی کرونا خیلی توجه نمی کنند . شاید باور نکنید که نتایج اقتصادی کرونا بدتر از نتایج تحریم های آمریکاست . بنابراین در این میان روحانی بین آب و آتش قرار گرفته است . که آیا جان مردم را فدای اقتصاد مریض رو به موت بکند یا اقتصاد رو به موت رو فدای سلامتی مردم . که البته نحوه برخورد روحانی سعی در کنار آمدن مردم با بیماری کروناست . تا بتواند اقتصاد بیمار رو نجات دهد .

***

یادداشتی با عنوان «شوخی تلخ سخنگو با روابط خارجی کشور» پیرامون سخنان سخنگوی وزارت بهداشت درباره چین در الف منتشر شد. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این موضوع خواندنی است:

*سخنان سخنگوی کرونا نیز در راستای سیاست مردم آزاری داخلی ست و متاسفانه تنها فعالیتی بوده که دولت به درستی انجام داده است غرب انواع دهن کجی ها را کرده ولی لب لوچه دولت هنوز امیدوار به نگاه کریمانه از سارقان شریکی ست که در این اوضاع به همدیگه هم رحم نمی کنن

*این ویروس از چین اومد حالا به خاطر چند تا ماسک که وارد کشور کردند میگید چین دوست ماست خساراتی که چین به ایران زد با چند تا ماسک قابل جبران نیست

* آقای جهانپور تقصیری نداره چون این اطلاعات را بهش می دهند. این طور کلمات را بید یک کسی که آمار حیاتی خونده بگه. ضمن خسته نباشید به کادر درمان و افراد دلسوزی که در عرصه های مختلف برای از بین بردن کرونا اقدام می کنند. دوستان جبهه در بستر زمانی و مکانی سربازان خط مقدم آن عوض میشوند، یک روز نظامی ها خط مقدم برای دفاع از امنیت و کشور هستند، یک روز تیم درمانی در از بین بردن بیماری یا اثر بیماری، روزی هم بهداشت یاران و بهداشتکاران برای پیشگیری از بیماری و ... این کرونای منحوس، امید است باعث شود که کارهای تیمی را در کمک به سربازان خط مقدم در ما بهتر، موثرتر و نهادینه تر کند. هنوز دوستان فرق بین prevalence، Incidence، pandemic را نمی دانند هوز فرق بین disinformation ،misinformation  ،malinformation را نمی دانند دوستا ن عزیزان این همه نیروهای هیات علمی و .... در این مدت کارهای متعددی انجام میدهند ای کاش برنامه ریزی می کردند هر دانشگاه علوم پزشکی روی موردی خاص کار کنه و نتیجه اش را با تقسیم کار و زمان بندی برای تصمیم گیری اساسی کشور کار می کردند.

*ای کاش هر کس در زمینه کاری خودش انجام وظیفه کند. وظیفه وزارت بهداشت سیاست گذاری و حفظ سلامت کشور است. انتقاد و اعتراض به کشورهای خارجی در حوزه کاری وزارت خارجه است. اگر هم قرار است به حوزه ی یکدیگر وارد شوند باید با هماهنگی باشد.

*در این دنیایی که ما هستیم همه دروغ میگویند و از اینکه به آنها دروغگو بگویند ناراحت میشوند. جانب هیچ کس را نباید گرفت. باید قوی شد. در طول تاریخ هر وقت ضعیف بودیم هرکی رسید زد و رفت. تعریف دوست و دشمن تغییر کرده و جای انرا مشتری و رقیب گرفته.

*ناهماهنگی اینگونه ایجاد میشود که سخنگوی وزارت بهداشت واقعیت مسلم را بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی به درستی بیان میکند ولی وزارت خارجه به واسطه ماموریت ذاتی خود هر موضوعی را با درنظر گرفتن جنبه های سیاسی و روابط دوجانبه موضع گیری میکند. کار سفیر هم دفاع از سیستهای کشور متبوع خود هست. پس اتفاق عجیبی نیفتاده هر کس کار خودش را داره انجام میده.

*بعید میدانم دکتر جهانپور خیلی اهل علم باشد زیرا اصولاً سخنگو یا رکابط عمومی وزارت ها و از جمله وزارت بهداشت باید سیاسی باشند. او باید و باید از عبارات و جملات و استدلال های علمی استفاده کند و از به کار بردن عبارات و جملاتی مانند شوخی تلخ و به آمارخودمان اعتماد بیشتری داریم و چینی ها چنین گفتند خودداری کند. مثلاً میتوانست بگوید: اگرچه آمارهای ارایه شده اولیه میزان کشندگی کووید ۱۹ را کمتر از آنفولانزای تیپA مطرح کرده است ولی مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران برجسته ایرانی نشان دهنده آن است که میزان کشندگی این ویروس بیشتز از آنفولانزای نوع A است و نتایح مطالعات انجام شده در کشور چین را تایید نمی کند. البته این بیماری عفونتی نوپدید و اطلاعات ما درباره آن هنوز ناچیز است و با گذشت زمان و جمع ووری اطلاعات و انجام پژوهش های بیشتر مشخص خواهد شد که میزان کشندگی کووید ۱۹ چقدر است.

*یکی به این اقا بگه شما یک صدم اقدامات چین(وکره) رو انجام ندادید انوقت توقع داشتید مثل چین(وکره) نتیجه بگیرید؟

*جای تاسف داره من متوجه نمیشم چطور وزارت بهداشت از میزان دقیق آمار کرونا در ایران خبر نداره با چه معیاری تعداد افراد مبتلا در چین رو دقیق ندونسته؟ البته حرکات عجیب دولت پس از اجرای برجام باعث قهر چین و تنها گذاشتن ایران در تحریم مجدد امریکا شد. و این سخن سخنگو که بی عرضگی مدیریت کشور رو میرسونه رو اینبار بجای امریکا گردن چین انداختند تا خودشون رو از اتهام بی عرضگی مبرا کنند. قطعا این سخنان زحمات وزارت خارجه در جریان اوج کرونا در چین رو به باد داد. و باز هم ملت جان بر کف هزینه این امر را متقبل میشوند.

* معلومه که نه تنها چین و روسیه , بلکه هیچ کشور دیگری قابل اعتماد نیست. روابط کشور ها با همدیگر مبتنی بر رفتار داش مشتی و جوانمردی و رفاقت و اعتماد و دوستی نیست . همه کشورها و حتی ایران بر مبنای منافع ملی خودشان رفتار میکنند. نه هیچ کشوری دوست صد در صد ماست و نه هیچ کشوری دشمن صد در صد ما . آنجایی که منافعشان باشه دوست ما میشن و آنجایی که نباشه همان دوستان دشمن میشن.

***

آقای مطهری، «دست الهی مجلس را تعطیل کرد»؟!عنوان یادداشتی بود که درباره تعطیلی مجلس در ایام کرونایی در الف منتشر شد. برخی از نظرات کاربران الف درباره این موضوع را می خوانید:

*اتفاقا درست گفته چون چیز در بخوری از این مجلس برا این مملکت خروجی نداشته و تعطیلی مجلس بی خاصیت کار خداست

*مگه خود شما مروج چنین تفاسیری از وقایع نیستید؟ چرا وقتی مخالف شما از الگوی خودتون برای تفسیر وقایع استفاده می کنه ناراحت میشید؟ یا اینکه چون شما، از نظر خودتون حق مطلق هستید، اگر اتفاقی میفته دست خدا پشتشه اما بقیه حق ندارن از این روش برای تفسیر اتفاقات استفاده کنن.

*اگر امثال این صحبتها را یکی از منتقدین این آقا می گفت، فکرش رو بکنید همین مطهری چه جنجالی به پا می کرد که ای واااای چرا از ارزشها برای تصفیه حساب سیاسی استفاده می کنید؟

*حالا ببینیم این مجلس جدید که مورد نظر شماست چه گلی به سر کشور خواهد زد؟

*وقتی علمای شناخته شده کرونا را نتیجه گناه میدانند و مثلا مقتداصدرآنرا نتیجه همجنسگرایی میداند،؛ خوب مطهری هم آنرا پاسخی به اقدام شورای نگبهان میخواند. ضمنا اگر ایشان و کسانی دیگری از مجلسیان دوره دهم تائید صلاحیت می شدند و رای نمی اوردند، نخواستن مردم مشخص می شد نه نام آنها روی ورقه انتخابات نباشد و بگویند دیدید مردم برای شما رای ندادند.

*مطهری وکیل الدوله بود. نماینده ای که حتی یکبار از دولت در مورد تورم لجام گسیخته و مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی مردم انتقاد نکرد در واقع وکیل الدوله بود.

*در این نوشتار واقعیت های مجلس دهم مانند ضعیف ترین مجلس بعد از انقلاب بطور دقیق بیان شده ودرست هم هست ولی رد صلاحیت مطهری وصادقی نمایندگان واقعی مجلس بودند که شجاعانه وحرف دل مردم را در مجلس زدند ونتیجه ان رد صلاحیت انان بود لذا اینکه اقای مطهری نوشته بدون دلیل نیست وواقعیتی اس که کرونا این روزها خیلی از انحصار طلبان وصاحبان قدرت وزور را در تمام جهان به زانو در اورده است

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار