کد خبر: ۱۰۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
ایسنا/قم عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عقل معطوف به حوزه دین در شرایط ظهور بلاهای عمومی به چهار نوع عبودی، کلامی، آیینی و رفتاری قابل تقسیم است، گفت: در شرایط ظهور یک بلای عام همچون کرونا، عقل عبودی در مقایسه با سایر عقل ها بیشتر در ذهنیت دینی اجتماعی فعال و حاضر می‌شود.

آیت‌الله احمد مبلغی در همایش مجازی "کرونا: تعامل عقل و ایمان" که به همت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با حضور شخصیت هایی از عالمان شیعه، سنی و مسیحیت برگزار شد، خاطرنشان کرد: در زمان ظهور بلای عام، سایر عقل ها نیز به نوبه خود در جامعه فعال می گردند و هر کدام تاثیراتی را برجای می گذارند.

وی اظهار داشت: ادیان مختلف باید تلاش های همگرایانه خود را بر اساس فعال شدن این حالت پناه آوری به خداوند، بیشتر کنند و رابطه  فیمابین خود را تقویت و حتی اگر بتوانند دعای مشترک با هم برگزار نمایند.

 مبلغی با اشاره به تعریف عقل عبودی، آن را عقلی فعال شونده بر اساس فطرت خداجویی و روی آوری به خدا به ویژه به هنگام مواجهه با خطر، توصیف کرد، و گفت: کارکرد این عقل، تنظیم، تصحیح و تلطیف روابط با پروردگار و دعوت به دعا و فروتنی در پیشگاه خداوند است.

وی در تبیین چرایی اطلاق "عنوان عقل" بر عقل عبودی، گفت: فی الواقع عقل به هنگام بروز خطر،  دست به یک محاسبه می زند و  رهایی از خطر را در  پناه بردن به خدا می بیند.

 رئیس مرکز تحقیقات اظهار داشت: پیامد این محاسبه عقلی، فعلیت پیدا کردن حالت های فطری در انسان از قبیل: پناه آوری به خداوند و خشوع و خضوع و تواضع و دعا در پیشگاه الهی است.

 مبلغی ادامه داد: این پناه آوری به خدا به معنای رها کردن یا فروکاستن از تلاش فیزیکی و علمی برای رفع خطر فی المثل،  اقدامات پزشکی و رعایت اصول بهداشتی در مثل بیماری کرونا به هیچ وجه نیست.

 وی گفت. عقل عبودی از دو جزء  تشکیل شده است که یکی ادراکی است همچون: ادراک عظمت خداوند، ادراک قدرت خداوند و.... در این جزء، عقل با توجه به ضعف انسان، به این ادراک نائل می آید و جزء دوم حالت های انعکاسی ادراک یاد شده است، حالت هایی که در انسان در اثر آن ادراک پدید می آید همچون: احساس تسلیم، خضوع،  خشوع و پناه آوری به خداوند.

وی یادآورشد: به این خاطر می‌بینیم که امام علی بن ابیطالب (ع) فرموده است: "وإنه لا ینبغی لمن عرف عظمة الله أن یتعظم، فإن رفعة الذین یعلمون ما عظمته أن یتواضعوا له، وسلامة الذین یعلمون ما قدرته أن یستسلموا له".

 مبلغی گفت: امام می فرمایند: سزاوار نیست کسی که عظمت خدا را شناخت، خودبزرگی کند. بلندمرتبگی کسانی که به عظمت او پی می برند این است که برای او تواضع کنند و سلامت کسانی که به قدرت او آگاهی پیدا می کنند تسلیم او شوند.

وی در تعریف عقل کلامی گفت: عقل کلامی عقلی است که به تحلیل شرور و تبیین عدل خداوند، یا مسائل کلامی  دیگر که ممکن است در شرایط ظهور مصیبت و بلا مطرح شود، می پردازد.آیت الله مبلغی در تعریف عقلی آئینی گفت: عقلی است که به هنگام بروز یک مصیبت همگانی در جامعه، به آیین های دینی نظر می افکند و وضعیت آن ها را در چارچوب نگاه به شرایط پیش آمده، و اقتضائات آن، مورد تامل خود قرار می‌دهد.

استاد حوزه افزود: در اسلام به ویژه در جوامع متدین به شریعت، عقل آیینی در  سطح عمومی تحت تاثیر جدی دیدگاه های  تخصصی فقهی قرار می گیرد که آن نیز نوعا در  فضای تخصصی و اجتهادی خود در شرایط ویژه بلاهای عمومی فعال می گردد.

 وی در تعریف عقل سلوکی گفت: این عقل با تامل در وضعیتهای  اخلاقی و اجتماعی جامعه، آن ها را در چارچوب نظرافکندن به  واقعیتها و پیامدهای بلاهای عام،  محل سنجش و ارزش داوری قرار می‌دهد.

مبلغی گفت: به نظر می‌آید در شرایط ظهور یک بلای عام (همچون کرونا) عقل عبودی در مقایسه با سایر عقلها بیشتر در ذهنیت دینی اجتماعی فعال و حاضر  می شود؛ هر چند سایر عقل ها نیز به نوبه خود در جامعه فعال می گردند و تاثیراتی را بر  برجای می گذارند.

وی یادآورشد: بر این اساس ما باید بدانیم امروز که کرونا همه جهان را فرا گرفته است این عقل عبودی در انسان‌ها فعال شده است و بنابر این ادیان مختلف باید تلاش های همگرایانه خود را بر اساس فعال شدن این حالت پناه آوری به خداوند، بیشتر کنند و رابطه  فیمابین خود را تقویت کنند و حتی اگر بتوانند دعای مشترک با هم برگزار نمایند.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار