کد خبر: ۱۰۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

سلامت نیوز:کرونا برای مردم جهان، حکم همان «اسمشو نبر» در مدرسه موش‌ها را دارد! تهدید بزرگی که همه ابعاد زندگی را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ از خوردن خوراکی‌ای با خیال راحت تا گرفتاری‌های اقتصادی.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه جام جم ،این تنش، بی‌تردید روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی دارد. اما تا صحبت از سیستم ایمنی می‌شود؛ همه فکرمان به این سمت می‌رود که «چه بخوریم» تا سالم بمانیم! اما همه ماجرا فقط «نوع تغذیه جسمی» نیست. روان هم باید تغذیه درستی داشته باشد تا سیستم ایمنی بدن به‌درستی فعالیت کنید. ببینیم رعایت چه نکته‌هایی - به غیر از موارد تغذیه‌ای - می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

آرام باشید

بسیاری از افراد دچار «سایکوسوماتیک» هستند. یعنی این‌که هر تنش عصبی، می‌تواند بروز جسمی روی بدن آنها داشته باشد. این نشان می‌دهد که به‌هم خوردن آرامش روانی این افراد مستقیما روی سیستم ایمنی آنها تاثیر دارد. بنابراین اولین قدم برای حفظ سلامتی، تلاش برای آرامش اعصاب است.

این کار با روش‌های مختلف امکان‌پذیر است؛ از پیگیری نکردن شبکه‌های اجتماعی و وبگاه‌های مختلف که اخبار نادرستی ارائه می‌کنند تا قطع ارتباط با هرشخصی که اخبار منفی ــ منظور اخبار درست و به‌روز نیست ــ را به هر شکل به شما منتقل می‌کند.

ورزش کنید

اگر بخواهید در همان اتاق چند وجبی هم می‌شود ورزش کرد؛ برای این کار کافی است چند ورزش پرتحرک و مناسب فضای بسته را پیدا کنید. پنجره را باز کنید تا هوای لطیف بهاری وارد اتاق شود و بعد هر روز نیم‌ساعت صبح و نیم‌ساعت عصر، کنار همان پنجره ورزش کنید.

برنامه‌ریزی کنید

فعلا برای خیلی‌ها همه روزها، جمعه است! اما این خود ما هستیم که روزهای هفته را در همین قرنطینه نیز از هم تفکیک می‌کنیم. بنابراین حالا که تعطیلات نوروزیتمام شده، مثل قبل، از خواب بیدار شوید و برای هر روزتان برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی و نظم باعث تنظیم عملکرد ساعت زیستی بدن، تنظیم خواب و بیداری و تغذیه و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدنمی‌شود.

به خودتان توجه کنیدبله!

درست است که دیگر همکار و دوست و آشنا و فامیل شما را نمی‌بینند و شما هم با اهل خانه متاسفانه رودربایستی ندارید! اما لطف کنید رودربایستی داشته باشید و مثل دوران پیش از کرونا به نظافت ظاهری، نوع لباس پوشیدن، رنگ مو و وضعیت تمیزی دست و پا و... توجه کنید. اتفاقا در همین زمان نیاز بیشتری به نظافت داریم و چه بهتر که با آراستگی ظاهر نیز همراه شود.خواهید دید روحیه‌تان چقدر عوض خواهد شد.

فرهنگی باشید

ساعتی از روز را برای تجدید قوای ذهنی بگذارید؛ برای مثال چند نیم‌ساعت در روز و در این زمان‌ها، مطالعه کرده، موسیقی گوش کنید، فیلم ببینید یا با اهل خانه بازی‌های گروهی انجام دهید.

منظم باشید

ما با افراد خیلی نزدیک‌ در خانه قرنطینه شده‌ایم. هیچ‌کسی هم حداقل تا پایان دوره کرونا به منزل ما قدم نخواهد گذاشت. اما تردیدی نیست که خانه، همه بخش‌هایش از ورودی تا حمام و دستشویی به نظافت نیاز دارد. نظم و تمیزی محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، علاوه براین‌که مانع از ابتلا به بیماری می‌شود، به نظم و آرامش ذهنی کمک می‌کند.آرامش و نظم ذهنی، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

صحبت نکنید

خیلی وقت‌ها، اظهارنظری کوچک و ساده، آشوب و جنجال بزرگی در خانه ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه حالا که اغلب ما از خانه‌نشینی کلافه‌ایم؛ چون به شکل نامناسبی زندگی عادی مختل شده است. هر نوع تنش، جروبحث، کلافگی و... باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین سعی کنید جز صحبت‌های معمولی، حرف‌های خوب و شادی‌آور و... خیلی صحبت نکنید.سعی کنید از تنش دور باشید.

کار تازه انجام دهید

هرچقدر ذهن درگیر و مشغول کارهای خوب باشد، به همان نسبت سیستم ایمنی مثل ساعت کار کرده و جسم سالم خواهد ماند. بنابراین سعی کنید برای هر روز یک کار تازه انجام دهید.

برای مثال از آشپزی و خیاطی و گلدوزی و قلاب‌بافی گرفته تا کتاب و فیلم و مجله و... درواقع هر کار تازه، دریچه‌ای تازه به ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

کمک بگیرید

اگر همه این کارها را کردید اما باز هم نمی‌توانید استرس و اضطراب‌ درونی‌تان را کنترل کنید، لازم است از کمک روانپزشک یا روان‌شناس استفاده کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار