کد خبر: ۱۱۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱

محمدرضا منصوری

عضو کمیسیون صنایع و معادن

متاسفانه مدتی است قیمت ها بالا میرود و دولت نیز هیچ نظارت و کنترلی بر آنها ندارد که بدترین مورد، گرانی خودرو در بازار است. البته گرانی خودرو از دو زاویه بازار آزاد و قیمت کارخانه قابل بررسی است. در مورد گرانی قیمت کارخانه، پرداخت سود بابت تسهیلات دریافتی از بانکها یکی از مشکلاتی است که خودروسازان درشرایط کنونی با آن دست و پنجه نرم میکنند، از آنجا که این شرکتها از دریافت ارز دولتی نیز محروم هستند و هر ساله باید دستمزد کارگران را افزایش دهند در نتیجه به دچار مشکل میشوند.

معضل جدی فاصله قیمت خودرو در کارخانه و نمایندگی است که باید کاهش یابد زیرا این اختلاف فاحش موجب فساد است. از سوی دیگر سوءمدیریت های قبلی موجب افزایش هزینههای سربار شده است. براساس نظریههای اقتصادی عرضه و تقاضا قیمت خودرو را تعیین میکند و از آنجایی که در شرایط کنونی عرضه خودرو به بازار کاهش یافته، سوداگران فضا را برای سوءاستفاده آماده دیدند، اگر دولت، سوداگرای بازار خودرو را نقره داغ کند مشکلات کنونی ایجاد نمیشود.

نکته دیگر حذف پراید و پژو از خط تولید است اما نمیتوان بسادگی خط تولید پر مخاطب را حذف کرد بلکه باید خودروی جایگزین پراید هرچه سریعتر معرفی شود. زیرا از آنجا که عرضه خودرو کاهش یافته، سوداگران به راحتی قیمتها را در بازار افزایش دادند. اگر خودرو جایگزین پراید معرفی نشود، قیمت این خودرو در بازار گرانتر میشود.

مهمتر اینکه باید عرضه و تقاضا خودرو مدیریت شود و پیش فروش نیز باعث مشکلات بسیار شده است. تنها افرادی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند میتوانند در طرحهای پیش فروش ثبت نام کنند، مردم عادی نمیتوانند در این طرحها ثبت نام کنند، در واقع با این مکانیسم به افرادی که در طرح مذکور ثبت نام میکنند ۶۰ میلیون تومان هدیه میشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار