کد خبر: ۱۱۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
درست یک هفته پیش در همین روز شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری خودروها به تفاهم رسیدند و در نهایت فرمول محاسبه قیمت خودرو در کارخانه ارائه شد. طبق شنیده ها لیست جدبد قیمت خودروهای داخلی امروز نهایی می شود.

قیمت جدید خودروهای داخلی امروز مشخص می شود

درست یک هفته پیش در همین روز شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری خودروها به تفاهم رسیدند و در نهایت فرمول محاسبه قیمت خودرو در کارخانه ارائه شد.

اطلاعات ارائه شده در این جلسه تنها به ارائه فرمول محاسبه قیمت محدود شد و هنوز لیست دقیق قیمت‌های جدید خودرو نه تنها به دست ما بلکه به دست خودروسازان هم نرسیده و همین موضوع باعث ایجاد تاخیر در آغاز ثبت نام خودروها شده است.

بنا بود محاسبات لازم برای تعیین تکلیف فرمول قیمت گذاری خودرو‌ها در کارخانه در مدت زمان کوتاهی انجام شده و لیست قیمتی به سرعت به دست مردم و خودروسازها برسد.

حالا چند روزی است که بازار روند کاهش قیمت مناسبی به خود گرفته و نیاز به تثبیت دارد. یک هفته از تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار گذشته و نیاز به ورود تولیدات جدید خودروسازها بیش از گذشته احساس می‌شود اما هنوز یک مشکل وجود دارد، خبری از ارائه لیست قیمت نیست!

مردم فعلا خودرو نخرند

جعفرپور سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار خودرو بعد از تصمیمات اخیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: با توجه به تعیین تکلیف قیمت خودرو که کمی از قیمت سال ۹۷ بیشتر شده اما فاصله زیادی با قیمت های صوری و کاذب بازار دارد، به مردم توصیه می کنم فعلا اقدام به خرید خودرو نکنند تا با تعیین تکلیف ماجرای قیمت خودرو توسط همکاران ما در شورای رقابت قیمت های اعلامی در اختیار خودروسازها قرار گرفته و تکلیف ۳۰ هزار خودرویی که منتظر قیمت نهایی هستند مشخص شود.

او بیان کرد: با توجه به حجم بسیار زیادی از خودروهایی که به زودی از طریق این تولیدات و افزایش سرعت تولید وارد بازار می‌شوند و خودروهای احتکار شده که با همت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی از پارکینگ ها خارج می‌شوند. امیدواریم به زودی از تب کاذب قیمت خودرو کاسته شده و با رسیدن به عرضه و تقاضا با روش های منطقی به قیمت‌های قابل قبولی دست پیدا کنیم.

جعفرپور بیان کرد: مواد اولیه مورد نیاز خودروسازها باید مدیریت شوند؛ فروش فولاد، مس، آلومینیوم و موادی از این قبیل با تغییرات نرخ ارز قیاس می شوند و همین موضوع نوسان قیمت تمام شده در خودروسازی ها را به همراه دارد. از ۳ سال گذشته قیمت فولاد برای خودروسازها ۴ برابر و رودیم ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که میزان مصرف این ماده با توجه به تغییرات استانداردهای آلایندگی افزایش پیدا کرده و مجموع این هزینه‌ها، افزایش قیمت تمام شده محصولات را به همراه دارد.


بیشتر بخوانید: مبنای قیمت گذاری خودرو برای خودروساز به صرفه نیست/نبود استراتژی مناسب برای توسعه صنعت خودرو


سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت درباره آغاز فروش خودرو تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا برای ایام عید سعید فطر پیش فروش کارخانه‌های خودروسازی مجددا آغاز شود اما باید بسترهای نرم‌افزاری فراهم شده و شرایط ایمنی لازم برای ثبت نام و قرعه کشی تامین شود. جلسات لازم با پلیس راهور برگزار شده و امیدوار هستیم اتصال ما به بخش هایی از جمله ثبت احوال و پلیس راهور احتمال بروز خطا و تخلف را به حداقل برساند.

پول مردم در حساب خودروسازها ذخیره نمی‌شود

او درباره نحوه اخذ پول برای شرکت در ثبت نام خودرو تصریح کرد: پول های مردم دست خودروسازها نخواهد ماند بلکه ما در تلاش هستیم تا با تهیه واسطه‌ های بانکی پول ها تنها در حساب افراد متقاضی بلوکه شده و تا پایان فرآیند ثبت نام و قرعه‌کشی بلوکه باقی خواهد ماند. در صورتی که فرد جزو برنده های قرعه کشی باشد این وجه برداشت شده و خریدار ۴۸ ساعت زمان برای پرداخت مابقی وجه زمان خواهد داشت.

بنا بر اظهارات سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت علاوه بر مردم خودروسازها هم چشم انتظار تعیین تکلیف قیمت‌های خودرو‌ها هستند. آغاز پیش فروش خودروها و تزریق ۳۰ هزار خودرو به بازار به زمان عرضه این اعداد ارقام بستگی دارد. ورود بخشی از این تولیدات که سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه از آن یاد کرد می‌تواند شرایط بازار را به طور کلی متحول کند.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمان تعیین تکلیف قیمت گذاری خودرو و عرضه لیست دقیق قیمتی بیان کرد: فرمول محاسبه قیمت گذاری خودرو برای خودروهایی مثل خانواده پراید و پژو که معدود خودروهای انحصاری تولیدی در کشور بودند تعیین شد و در نهایت به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش قیمت برای محصولات ایران‌خودرو و ۲۳ درصد افزایش قیمت برای محصولات سایپا را به همراه داشت.

او بیان کرد: با توجه به ممنوع شدن واردات خودرو سایر محصولات خودروسازهای کشور هم در دسته محصولات انحصاری قرار گرفتند پس وظیفه تعیین تکلیف قیمت این خودرو بر عهده شورای رقابت قرار گرفت.

شیوا تصریح کرد: برخی از این خودروهای جدید اخیرا وارد کشور شده است پس ما سال ۹۶ را مبنای قیمت گذاری قرار دادیم. با توجه به تعادلی که در سال ۹۶ وجود داشت این سال به عنوان پایه در نظر گرفته و با محاسبه تورم بخش خودرو در سال ۹۷ و ۹۸ را محاسبه کرده و با کسر افزایش قیمت بهمن ۹۷ میزان افزایش خودرو محاسبه خواهد شد آمد هنوز میزان دقیق این رقم محاسبه نشده است.

رئیس شورای رقابت گفت: نامه ای فوری از طرف شورای رقابت به خودروسازها ارسال شد تا نرخ های سال ۹۶ را ارائه دهند و این نرخ ها مبنای قیمت گذاری خواهند بود.

او درباره زمان ارائه لیست قیمتی تصریح کرد: بنا بر ابلاغیه سران قوا ما موظف به ارائه دستورالعمل به ستاد تنظیم بازار هستیم؛ در گذشته شرایط متفاوت بود اما امروز ستاد تنظیم بازار  موظف انجام این کار است؛ ما شیوه محاسبه و دستورالعمل را به این ستاد ارسال کردیم و جاگذاری متغیرها و انجام محاسبات با ستاد تنظیم بازار خواهد بود.

صبح امروز جلسه ستاد تنظیم بازار برگزار خواهد شد و انتظار داریم تکلیف قیمت‌های دقیق عرضه خودرو را مشخص کنند؛ اگرچه اغلب افراد چشم انتظار ارائه این قیمت ها توسط شورای رقابت بودند اما رئیس شورای رقابت انجام این محاسبات را وظیفه ستاد تنظیم بازار می داند.

زمان بر بودن انجام محاسبات و تعیین و تکلیف برای قیمت خودرو قابل درک است اما هر روز تاخیر در انجام این کار به معنای مسدود ماندن شریان‌های ورود خودرو به بازار است؛ در روزهایی که اغلب سازمان‌های نظارتی کمر همت برای مقابله با احتکار و دپوی خودروها بسته‌اند آغاز تزریق خودرو به بازار می‌تواند مهر ثبات را بر پیشانی بازار خودرو محکم‌تر کند.

نتیجه جلسه فردای ستاد تنظیم بازار مشخص خواهد کرد که ارائه این فرمول توسط شورای رقابت راه‌حل مشکل قیمت بازار خودرو بود یا خود مشکلی بزرگ‌تر است؛ یک هفته می‌تواند مدت زمان مناسبی برای انجام این محاسبات باشد اما نگرانی ما از آن است که هنوز پای مشکلات شورای رقابت و سایر بخش‌ها مربوط به قیمت گذاری در حوزه خودرو در میان باشد؛ مشکلاتی که پای آن‌ها به رسانه‌ها هم باز شد و اگر ادامه پیدا کند مشکلات را وضع قبل بازخواهد گرداند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار