کد خبر: ۱۱۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳

علی اکبر کریمی

نماینده اراک در مجلس یازدهم

بی شک آشفته بازار خودرو به چالش جدی تبدیل شده و در شرایط کنونی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تدابیر ویژهای برای جبران کاهش عرضه خودرو و افزایش تقاضا بیاندیشد، زیرا میزان تولید خودروسازان پاسخگوی نیاز بازار نیست و علی رغم ادعای این شرکتها مبنی بر برنامهریزی برای افزایش تولید عرضه همچنان کمتر از تقاضا بوده و در نتیجه قیمتها صعودی شده است. در این شرایط لازم است دلایل افزایش تقاضا در بازار خودرو بررسی شود. بخشی از تقاضای موجود در بازار واقعی بوده و مصرف کننده اصلی به دنبال خرید خودرو است، در واقع این نوع تقاضا به دلیل کاهش تولید خودروسازان در سال ۹۷ و ۹۸، متراکم شد. اما تقاضای کاذب ناشی از سفته بازی و بورس بازی، نوع دیگری از تقاضا در بازار خودرو است. اکنون بخشی از نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار خودرو سوق پیدا کرده و به همین دلیل گرانی چارچرخها رقم خورد. بنابر این باید با تقاضای کاذب موجود در بازار خودرو جدی برخورد شود و بهترین راهکار برای تحقق این مهم آن است که هر متقاضی فقط امکان خرید یک خودرو را داشته باشد. اما این پرسش مطرح میشود که چرا افراد میتوانند خودروهای متعدد در طول یک سال خریداری کرده و به فروش رساند؟ در برههای که عرضه خودرو محدود میشود، سهمیه بندی امری بدیهی و ضروری است. با محدود کردن خرید خودرو و ممانعت از ثبت نام افرادی که طی یک سال اخیر اقدام به خرید خودرو کردند، در طرحهای پیش فروش خودرو بخش بزرگی از تقاضای کاذب بازار از بین رفته و خودرو به دست مصرف کننده واقعی میرسد. از آنجا که سوداگران به دنبال کسب سود هستند تمام تلاش خود را برای رونق گرفتن بازار و گران شدن خودرو به کار میبرند که خودروسازان و وزارت صمت باید برای ساماندهی این وضعیت وارد میدان شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار