کد خبر: ۱۱۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
در فواصل سال های 1384 تا 1385 برخی از سهام های شرکت ها و مؤسسات اقتصادی و تجاری بزرگ به تصمیم دولت به اقشار عمدتاً کم درآمد کشور رسید.

آزاد سازی سهام عدالت یعنی چه و چگونه انجام می شود؟

در فواصل سال های 1384 تا 1385 برخی از سهام های شرکت ها و مؤسسات اقتصادی و تجاری بزرگ به تصمیم دولت به اقشار عمدتاً کم درآمد کشور رسید.

و در سال 1394 پس از بررسی های انجام شده و در نظر گرفتن قوانین مربوط به سهام عدالت ثبت نام این سهام تا به همین امروز متوقف شد.

پس از ثبت نام های مشمولین و بررسی های فراوان از سال 1396 به بعد سود دهی سهام عدالت به صورت سالانه به دارندگان آن آغاز شد.

و میزان قابل توجهی از مردم از این سهام برخوردار شدند اما نمی دانستند که با آن چه می توانند بکنند.

در نهایت طبق آمار گزارش شده نزدیک به 49 میلیون از کل مردم کشور دارای سهام عدالت شدند.

این جمله های کوتاه تعریف اصلی و جامعی از سهام عدالت به ما می دهد!

در این مقاله می خواهیم با توجه به خبر جدیدی که منتشر شده مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آزاد سازی سهام عدالت یعنی چه؟

چند روزی است که خبر آزاد سازی سهام عدالت منتشر شده و سوالاتی زیادی را به وجد آورده است.

در این مقاله به طور خاص می خواهیم به تمام سوالات پاسخ دهیم و سپس راه های آزاد سازی سهام عدالت را برایتان به طور کامل شرح دهیم.

از حدود سال 1396 لاحیه ی در زمینه آزاد سازی سهام عدالت به مجلس دولت فرستاده شد که با توجه به بررسی های زیادی که باید برای انجام این لاحیه انجام می شد برگزاری آن تا به امسال طول کشید.

در نهایت با اذن مقام معظم رهبری این لاحیه تأیید شد و اکنون به مرحله ی اجرا رسیده است.

شما با آزاد سازی سهام عدالت خود طی هر دو روشی که در ادامه به طور کامل توضیح می دهیم می توانید از سهام خود استفاده کنید و آن را مدیریت کنید یا آنها را به مشارکت بگذارید و بفروشید.

طی شرایط این لاحیه کسانی که در حال حاضر دارای سهام عدالت هستند (توجه کنید که شامل افراد جدید نمی شود و تا به الان خبری موثق مبنی بر ثبت نام افراد جدید اعلام نشده است.) می توانند با انتخاب دو روش زیر اقدام به آزاد سازی سهام عدالت خود کنند.

روش های آزاد سازی سهان عدالت

  • روش مستقیم یا شخصی
  • روش غیر مشتقیم

روش های آزاد سازی سهام عدالت

مهم ترین اخباری که تا به امروز منتشر شده آزد سازی سهام عدالت است و برا اساس تصمیم دولت خود سهام داران باید در سامانه مربوطه (samanese.ir ) نسبت به انتخاب روش های مورد نظر خودشان اقدام کنند. در ادامه به شرح تفاوت های روش های آزاد سازی سهام عدالت می پردازیم.

روش مستقیم آزاد سازی سهام عدالت

در این روش که در سامانه ثبت روش های آزاد سازی سهام عدالت به عنوان روش مستقیم مشخص شده است شما تصمیم می گیرید که سهام خود را خودتان مدیریت کنید و با دانش خودتان در بازار سهام از آن بهره ببرید.

توجه داشته باشید که تا تاریخ 30 خرداد ماه امکان این انتخاب برای شما وجود دارد و پس از آن سیستم به صورت خودکار آزاد سازی سهام شما را به صورت غیر مستقیم منظور خواهد کرد.

روش غیرمستقیم آزاد سازی سهام عدالت

در این روش که همان طور که گفته شد سامانه به طور خودکار تمام سهام ها را به این روش تخصیص داده (مگر اینکه شما آن را تا بازه ی زمانی تعیین شده تغییر دهید.) سهام اختصاص پیدا کرده به شما زیر نظر 36 شرکت مشمول طرح سهام عدالت قرار می گیرد.

با توجه به توضیحاتی که داده شده در روش غیر مستقیم با توجه به اینکه ممکن است برخی از افراد نخواهد خودشان سهامشان را مدیریت کنند، این عمل به کارگذاری های مربوطه ی این شرکت ها واگذار می شود.

شرکت های سرمایه گذاری مانند گذشته سود سهام شما را پرداخت می کنند و در عوض باید در نظر داشته باشید که دیگر برای شما امکان خرید و فروش کل سهام خودتان یا بخشی از آن دیگر وجود ندارد.

مراحل آزاد سازی سهام عدالت

در ادامه مراحل انتخاب روش های آزاد سازی سهام عدالت را به طور کامل برایتان شرح می دهیم.

  1. ابتدا باید با وارد کردن آدرسir به سامانه الکترونیکی سهام عدالت وارد شوید.
  2. پس از ورود به روی بخش ورود به سامانه کلیک کنید.
  3. مطالب آمده شامل قوانین و مقررات را مطالعه کنید و علامت تأیید آن را بزنید و سپس گزینه ادامه را کلیک کنید.
  4. در این مرحله باید کد ملی سهام دار را وارد کنید و همچنین حروف تصویری که نمایش داده می شود را برای امنیت بیشتر وارد کادر مخصوصشان کنید و کلید ادامه را بزنید.
  5. اگر سهام عدالت به شما تخصیص نگرفته باشد پیامی مبنی بر اینکه شما جزو مشمولان سهام عدالت نیستید می بینید در غیر این صورت مرحله ی بعدی برایتان نمایش داده می شود.
  6. در طی چند مرحله باید نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و محل تولد خود را از میان چند گزینه انتخاب کنید و صحت آن ها را تأیید کنید.
  7. در پایان مرحله احراز هویت مشخصات شما نمایش داده می شود که اگر درست بود گزینه تأیید را کلیک می کنید و اگر نه گزینه ی اصلاح را انتخاب کنید.
  8. با ورود به صفحه ی داشبور اطلاعاتی و دیدن چهار کادر بالای صفحه ورود شما موفق بوده است.
  9. در اینجا با انتخا کادر سمت چپ یعنی انتخاب طرح آزاد سازی وارد مرحله ی بعد می شوید. همچنین دیگر اطلاعات خود را مانند شماره شبا و شماره همراه و وضعیت دارایی خود را در این مرحله می توانید ببینید.

نکته: حتما توجه داشته باشید که اگر شماره تماس شما تغییر کرده است باید در این مرحله نسبت به تغییر آن اقدام کنید.

پس از طی این مراحل شما با انتخاب کادر انتخاب طرح آزاد سازی وارد بخش اصلی می شوید.

  1. ابتدا پیام هشداری به شما نشان داده می شود که مطلع شوید فقط یکبار می توانید روش آزاد سازی سهام عدالت خود را انتخاب کنید، سپس بر روی ادامه کلیک کنید.
  2. در این صفحه دو گزینه مستقیم و غیر مستقیم را همراه با توضیحات آنها می بینید که پس از مطالعه آنها یکی را باید انتخاب کنید و ادامه را بزنید.
  3. پس از انتخاب روش سهام داری مستقیم شماره تماس شما همراه با کد ملی نمایش داده می شود و پس از تأیید و ادامه شما یک کد برای شما ارسال می شود.
  4. کد ارسالی را به دقت در کادر مخصوص وارد کنید و مطمئن شوید که روش انتخابی شما به درستی در کادر زرد رنگ نوشته شده باشد.
  5. پس از تأیید کد از طرف شما یک کد پیگیری به نمایش در می آید که حتما این کد را برای پیگیری های بعدی یادداشت و ذخیره کنید.

آزاد سازی سهام عدالت یعنی چه و چگونه انجام می شود؟

تفاوت روش مستقیم با روش غیر مستقیم آزاد سازی سهام عدالت در چیست؟

همان طور که اشاره کردیم شما فقط یکبار می توانید روش مورد نظر خودتان را انتخاب کنید پس حتما تا زمان معین شده تمام جوانب انتخابتان را بسنجید.

مهم ترین نکته این است که اگر در زمینه ی خرید و فروش سهام در بازار بورس سر رشته دارید و می خواهید خودتان سهامتان را مدیریت کنید نسبت به انتخاب روش مستقیم اقدام کنید.

در غیر اینصورت در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری فرایندی پیچیده و زمان بر است و ممکن است روش غیر مستقیم و واگذاری به شرکت های متخصص برای شما مناسب باشد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: