کد خبر: ۱۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) به تشریح عوامل کاهش صادرات صنایع معدنی در سال 1393 و همچنین برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سال 1394 پرداخت.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - امروز (یکشنبه) در حاشیه مراسم امضای قرار‌داد آماده‌سازی 300 هکتاری پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان گفت: قوانین و مقررات تنها عامل کاهش صادرات صنایع معدنی نبوده است، چرا که در این بین کاهش 50 درصدی قیمت سنگ آهن، کاهش قیمت کاتد و کنستانتره مس و همچنین کاهش خرید چین جزو عوامل این امر بوده است.

خام‌فروشی در مقابل سرمایه‌گذاری منطقی است

وی با اشاره به بحث خام‌فروشی ادامه داد: شایعه وضع عوارض بر سنگ آهن مشکلاتی را در این عرصه به وجود آورد. ما باید بپذیریم که اگر خام‌فروشی در مقابل سرمایه‌گذاری صورت بگیرد خوب و منطقی است و نباید مانع آن شد.

کرباسیان با بیان این‌که منابع داخلی برای هزینه سرمایه‌گذاری در کشور محدود است، اظهار کرد: ایمیدرو به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده برخی از اقلام، در راستای بهبود ارتباط با دولت و مجلس در راستای اخذ بهترین تصمیم‌ها تلاش می‌کند.

سنگ آهن ایران قبل رقابت با برزیل و استرالیا نیست

رییس هیات عامل ایمیدرو در خصوص اخذ عوارض بر سنگ آهن گفت: با توجه به این‌که قیمت سنگ آهن بسیار کاهش پیدا کرده و ایران قابلیت رقابت با استرالیا و برزیل را ندارد، به همین دلیل عوارضی به صادرات سنگ آهن تعلق نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: از زمانی که استرالیا و برزیل صادرات خود را به چین افزایش داد موجب شد که بازار ایران در این شرایط از دایره رقابت خارج شود، چرا که قیمت سنگ آهن ایران قابل رقابت با برزیل و استرالیا نیست.

کرباسیان دلیل این امر را هزینه بالای حمل‌ونقل عنوان و اظهار کرد: کشتی‌هایی که از برزیل و استرالیا سنگ آهن حمل می‌کنند بین 300 هزار تا 400 هزار تن ظرفیت دارند و این در حالی است که کشتی‌های ایران تنها 50 هزار تن سنگ آهن را حمل می‌کنند.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: وضع عوارض صادراتی تنها مختص به ایران نیست، چرا که این قانون در تمامی کشور‌ها به منظور حمایت داخلی وجود دارد و کاری مطلوب و مناسب است.

بروکراسی حاکم بر چین مانع گشایش 3 میلیارد یورویی ایمیدرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعزام نمایندگان ویژه دولت به چین برای مذاکره با مقامات چینی در گشایس فاینانس طرح‌های فولادی خبر داد و گفت: حتی یک یوآن هم برای طرح‌های فولادی در یک سال اخیر گشایش نشد.

وی ادامه داد: مدیرعامل شرکت ملی فولاد، معاون این شرکت و مدیر سرمایه گذاری ایمیدرو برای مذاکره نهایی به چین سفر خواهند کرد و بر این اساس، سفیر ایران در چین نیز برای پیگیری این پروژه ها فعال شده است، ضمن اینکه هفته گذشته ملاقاتی با سفیر چین صورت گفته است.

کرباسیان اظهار کرد: علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده بروکراسی حاکم بر چین موجب شده که ال سی‌هایی که تاکنون باز کرده‌ایم به ویژه در حوزه فولاد گشایش اعتبار شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امیدواریم با مذاکرات صورت گرفته و رابطه خوب ایران با چین این بروکراسی کاهش یابد و با توجه به رابطه سیاسی مناسب میان ایران و چین بتوان سه میلیارد یورو ال سی برای طرح‌های فولادی را هرچه زودتر عملیاتی کرد.

برنامه‌های ایمیدرو برای سال 94

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به استراتژی ایمیدرو برای سال 1394 گفت: دریافت مشارکت خصوصی برای پروژه‌های فعلی و واگذاری پروژه‌هایی که نیاز به این امر دارند تا بتوانیم اصل 44 را اجرایی کنیم.

وی یکی‌ دیگر از اقدامات ایمیدرو برای سال آینده را جذب سرمایه‌گذاری خارجی عنوان و اظهار امیدواری کرد بتوانیم بعد از مذاکرات سرمایه‌های خارجی بیشتری را جذب و پروژه‌های بزرگ‌تری را آغاز کنیم.

کرباسیان ادامه داد: برای رسیدن به قدرت اول اقتصادی در منطقه باید کمبود‌های گذشته را جبران کنیم و نرخ رشد هشت درصدی که تاکنون باید به آن می‌رسیدیم اما موفق نشده‌ایم را به دست آوریم.

وی یکی‌دیگر از اقدامات ایمیدرو در سال 1394 را تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که تاکنون در حوزه معدن و صنایع معدنی اتفاقات خوبی افتاده امیدواریم بتوانیم ارتقای این حوزه را بیشتر محقق سازیم.

امضای قرار‌داد ایمیدرو با پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان

کرباسیان از امضای دو قرار‌داد در منطقه ویژه پارسیان که حدود 10 هزار هکتار و دارای زمینی مستعد برای سرمایه‌گذاری صنعتی، معدنی و پتروشیمی است خبر داد و گفت: طبق مقررات این منطقه جزو مناطق ویژه اعلام شده و قالب صنایع انرژی‌بر در آن فعالیت می‌کند.

وی در خصوص امضای این دو قرار‌داد اظهار کرد: قرار‌داد اول مربوط به واگذاری 160 هکتار زمین در شرکت پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان بین ایمیدرو و شرکت سروش انرژی پایدار با هزینه سه میلیارد دلار در این منطقه است.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: دومین قرار‌داد مختص آماده‌سازی سایت 300 هکتاری پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان بین ایمیدرو و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد است.

وی با بیان این‌که منابع گازی مناسب و وسیع در ایران وجود دارد، گفت: سیاست‌های دولت و نظام این است که تا حد امکان از خام‌فروشی جلوگیری شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو پیش‌بینی کرد که دراین منطقه 10 میلیون تن محصولات پتروشیمی، 10 میلیون تن فولاد و 10 میلیون تن آلومینیوم وجود دارد و با توجه به پیش‌بینی‌ها و اقدامات صورت گرفته گازرسانی به این منطقه مشکلی نخواهد داشت.

کرباسیان اشتغال مستقیم این پروژه را 2500 و اشتغال غیرمستقیم آن را 500 نفر عنوان و اظهار کرد: این منطقه دارای دو امتیاز ویژه از جمله قرار‌گرفتن در کنار آب‌های خلیج‌فارس و همسایگی به عسلویه است که این امر مزیت‌های صادراتی خوبی را ایجاد می‌کند.

در ادامه جاسم جادری، استاندار هرمزگان نیز با اشاره به استراتژیک بودن منطقه پارسیان گفت: انتظار می رفت که طی چند سال گذشته اقدامات خوبی در این مجموعه صورت گیرد اما امیدواریم از این پس با همکاری ایمیدرو شاهد به نتیجه رسیدن انتظار دیرینه در این منطقه باشیم.

وی با بیان این‌که این منطقه مستعد سرمایه‌گذاری خوبی است، اظهار کرد: بنده همکاری خود را در هر زمینه و حوزه‌ای با این مجموعه اعلام می کنم و امیدوارم که بتوانیم حاصل آن را هر چه سریع تر ببینیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار