کد خبر: ۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برداشت سالانه افزون بر 5000 تن گردو از باغات این استان خبر داد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛لطف الله رضایی در نشست بررسی مشکلات باغ‌های گردو که با حضور معاون وزیر جهادکشاورزی انجام شد، از وجود بیش از 2600 هکتار باغ گردو در استان سمنان خبر داد که 1850 هکتار آن بارور است.
 
رضایی گفت: برآورد می‌شود در سال جاری از هر هکتار باغ بارور گردوی استان حدود 2800 کیلوگرم و در مجموع بیش از 5000 تن محصول برداشت شود.
 
وی افزود: عمده گردوهای موجود استان از ژنوتیپ‌های مرغوب هستند که در سال‌های اخیر رقم‌های خارجی چندلر، پدرو و فرانکت و ارقام داخلی جمال و دماوند نیز وارد استان شده است.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان علاوه بر توسعه باغ‌ها، تولید نهال استاندارد گردوی پیوندی، اصلاح، بهسازی و تغذیه باغ‌ها، تغییر ژئوتیپ‌های متنوع موجود در باغ‌ها با سر شاخه کاری و تبدیل به ژئوتیپ‌های مطلوب و یکنواخت را از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی مدیریت باغبانی سازمان در خصوص گردو اعلام کرد.
 
هم‌چنین محمدعلی طهماسبی، معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی با اشاره به فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد از وجود چنین شرکت هایی که با مشارکت عمومی ایجاد می شود به عنوان یک الگو و نظام بهره برداری مناسب برای استان و کشور نام برد.
 
طهماسبی گفت: این تشکل ها با جمع آوری سرمایه های کم می تواند کارهای بزرگی انجام دهند. همچنین این شرکت ها محل مناسبی برای اجرای طرح های مهم ، ارائه دانش فنی و معرفی نظام بهره برداری مناسب به شمار می روند.
 
وی افزود: رونق کار و اقتصادی کردن تولید در چنین واحدهای تولیدی بزرگی باید سرلوحه کار باشد تا از منابع در اختیار، بهره وری کامل صورت گیرد.
 
در ادامه سید مجید موسوی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز از تشکیل یک کارگروه کارشناسی متشکل از بخش های مختلف فنی، تحقیقاتی و ... در این باغ خبر داد و گفت: پیگیری مسائل و مشکلات و همچنین ارائه راهکارهایی برای افزایش بهره وری باغ از جمله وظایف این کارگروه تخصصی است.
 
موسوی گفت: با اقدامات انجام شده در خصوص اصلاح و تغذیه این کلان باغ از سوی این کمیته تخصصی، موضوع افزایش بهره وری با جدیت دنبال می شود.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی استان سمنان آماده همکاری برای رفع مشکلات این مجموعه در خصوص تسهیلات مورد نیاز ، اصلاح و بازسازی سیستم آبیاری است.
 

انتهای پیام/

برچسب ها: باغ ، مشکلات ، تسهیلات
نام:
ایمیل:
* نظر: