کد خبر: ۱۲۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰

احسان ارکانی

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس

مدتی است که گرانی و تورم بلای جان مردم شده و ناتوانی دولت در کنترل قیمت ها بر این بلا دامن زده است. به همین دلیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی دست بکار شدند و بحث تامین کالاهای اساسی را با جدیت پیگیری کردند تا در قالب طرحی در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب کردند. خوشبختانه اکنون اجماع نظری نسبت به کلیات و اجرای طرح تامین کالاهای اساسی در دولت و مجلس وجود دارد. اکنون باور همگانی بر این است که با وضعیت فعلی تورم افسارگسیخته و گران شدن کالاها، باید بتوانیم حداقل سبد معیشتی مردم را تامین کنیم.

اما نکته مهم اینجاست که در بین دهکهای جامعه، تنها ۶ یا هفت دهک به توجه نیاز دارند و بقیه نه تنها می توانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند بلکه از این آشفته بازار به نان و نوایی هم می رسند. به همین دلیل تنها راه حمایت از دهکهای ضعیف جامعه، ایجاد چتر حمایتی سبد معیشتی با استفاده از اعطای یارانه یا تخصیص بودجه است. برای آنکه بتوانیم بخوبی خدمات رسانی کنیم، باید آمار دقیقی داشته باشیم و بانک اطلاعاتی دقیقتری از وضعیت خانوادههای مشمول این طرح یعنی ۷ دهک جامعه ایجاد شود که این کار بر عهده بانک مرکزی و معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار است.

آنچه مسوولان دولتی برای سنگ اندازی بر سر راه این طرح عنوان می کنند، تامین منابع مالی مورد نظر برای اجرای طرح تامین کالاهای اساسی است. کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای آنکه این بهانه را از دولت بگیرد، در جلسات خود در این مورد بحث و بررسیهای لازم را انجام داده و منابع قابل پیشبینی در تبصره ۱۴ بودجه امسال را برای اجرای این طرح در نظر گرفته است.

بحث دیگر تعداد اقلام خوراکی مورد نیاز در این طرح است که در این زمینه هم مباحثی مطرح و قرار شده، مواد غذایی اصلی مانند برنج، روغن، گوشت و ... از طریق کارتهای الکترونیکی غیرقابل برداشت در اختیار مردم قرار بگیرد تا آنها بتوانند به سهولت در تمام شهرها و روستاها این اقلام را تهیه کنند.

اکنون طرح به مرحله ای رسیده که می توان آن را تصویب و اجرا کرد اما دولتمردان به ویژه آنهایی که در مسیر اجرای این طرح سنگ اندازی می کنند، باید بدانند و البته مطمئن شوند که در صورت عدم اجرای طرحی برای تامین نیازهای حداقلی و معیشتی بسیاری از خانوادهها در سال جاری، مشکلات حادی بوجود خواهد آمد که بسادگی امکان رفع آن وجود نخواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار