کد خبر: ۱۲۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
نمایندگان مجلس از پرداخت تسهیلات ۱۵ هزارمیلیارد تومانی به کشاورزان قدردانی کردند
نیم نگاهی به عملکرد بانکها در این خصوص نشان می دهد بانک صادرات ایران بهعنوان دارنده بزرگترین شبکه شعب بانکی در کشور موفق ترین بانک ایرانی درزمینه حمایت از کشاورزی و تخصیص منابع موردنیاز برای شکوفایی این بخش بوده است.

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

گروه بانک و بیمه: کشاورزی در ایران بزرگترین بخش اقتصادی پس از بخش خدمات است که حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۲۶ درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص میدهد، همچنین محل اشتغال بیش از ۲۵ درصد از شاغلان کل کشور است و بیش از ۸۰ درصد غذای کشور در این بخش تأمین میشود. ازنظر راهبردی امنیت غذایی و توانایی تأمین نیازهای کشور از مهمترین ارکان استقلال آن کشور و موتور محرکه اصلی رشد و توسعه اقتصادی است . این بخش به علت ارتباطات گستردهای که با سایر بخشهای اقتصادی دارد میتواند با رشد خود زمینه تولید ثروت ، ایجاد بازار و ارزآوری و رشد صنعت و تولید را فراهم نماید. در شرایط کنونی که مهمترین راهبرد برای پیروزی در جنگ اقتصادی رسیدن به خودکفایی از مسیر توجه به اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است کشاورزی بهعنوان یکی از مهمترین ظرفیتها دررسیدن به این مهم باید در کانون توجه دولتمردان و مسئولان و سیاستگذاران قرار بگیرد. تجربه توسعه در کشورهای دیگر نشان داده برای برونرفت از بحرانهای اقتصادی بخش کشاورزی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به شمار میآید و به دلیل نقش به سزایی که این بخش در تأمین غذا، رفاه جامعه،تولید ناخالص ملی (GNP) و درنهایت رشد اقتصاد ملی ایفا میکند ، باید آن را سرلوحه برنامههای اقتصادی خود قرارداد. خوشبختانه ایران اسلامی با داشتن زمینهای مرغوب و حاصل خیر، منابع طبیعی ارزشمند و موقعیت خاص جغرافیایی و آب و هوایی دارای ظرفیتهای بسیاری برای توسعه بخش کشاورزی است. یکی از بهترین راهها برای شکوفایی بخش کشاورزی تأمین نقدینگی موردنیاز برای رشد کشاورزی و صنعتی شدن آن از طریق پرداخت تسهیلات و سرمایهگذاری در بخش کشاورزی است. بر همین اساس در ماده ۳۲ و ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، بانکها موظف شدهاند حداقل ۱۵ درصد از تسهیلات در اختیارشان را به حوزه کشاورزی اختصاص دهند. بر این اساس هفته گذشته در نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست، وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران عامل برخی بانکها حضور داشتند عملکرد بانکها در خصوص حکم قانون برنامه ششم توسعه درزمینه تخصیص ۱۵ درصد تسهیلات بانکهای غیرتخصصی به بخش کشاورزی مورد بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
نیم نگاهی به عملکرد بانکها در این خصوص نشان می دهد بانک صادرات ایران بهعنوان دارنده بزرگترین شبکه شعب بانکی در کشور موفق ترین بانک ایرانی درزمینه حمایت از کشاورزی و تخصیص منابع موردنیاز برای شکوفایی این بخش بوده است. بانک صادرات ایران توانسته با هدایت سرمایه و نقدینگی به بخشهای مولد کشور نقشی ارزنده در تأمین منابع موردنیاز کشاورزان و صنایع تبدیلی کشاورزی داشته باشد و مورد تشویق بهارستان نشینان قرار بگیرد. این حمایت از بخش کشاورزی از سوی بانک صادرات در حالی اتفاق می افتد که متاسفانه برخی از بانکها با بی توجهی به بخشهای تولیدی همچنان منابع خود را در بخشهای غیر مولد به کار گرفته و جذابیت سودهای سهل الوصول در بخشهای دلالی و سوداگرانه سبب شده تا نتوانند وظیفه خود را در حمایت از تولیدکنندگان به انجام برسانند.

اقتصاد مقاومتی و جهش تولید رسالت بانک صادرات

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

حجت اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در نشست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد این بانک در حمایت از بخش کشاورزی گفت: بانک صادرات ایران در اجرای حکم قانون برنامه ششم توسعه در تخصیص تسهیلات به بخش کشاورزی ، نهایت تلاش خود را انجام و به تسهیلات این بخش اولویت داده است. حجت اله صیدی با تاکید بر این که در سالهای مختلف، تخصیص اعتبارات بانک صادرات ایران به بخش کشاورزی متفاوت بوده و در سالهای اخیر با اختصاص سهمیه مناسب ، وزن این تسهیلات را نسبت به بقیه بخشها افزایش مطلوبی داده، عنوان کرد: در سال گذشته توانستیم بیش از ۱۳ درصد کل تسهیلات را به بخش کشاورزی پرداخت کنیم که بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان بود.
وی اضافه کرد: در این رقم، دوجزء مهم لحاظ نشدهاند که اگر آنها را هم بیفزاییم رقم به مراتب بالاتر خواهد رفت که یکی بخش همپوشانی با صنعت است که برخی صنایع غذایی را اساساً در آمارهای تولید میبینیم در حالی که کشاورزی هم هستند و دوم مبالغ پرداختی بابت مواردی نظیر خرید تضمینی گندم و غیره که چند هزار میلیارد تومان بوده است . صیدی اضافه کرد که حمایت از بخش کشاورزی و تأمین مالی طرحهای آن از دو منظر برای بانک صادرات ایران مهماند، یکی امنیت غذایی که برای کشور بسیار مهم است و دیگری، توسعه چرا که بخش کشاورزی بهویژه از منظر فنآوری مدرن، یکی از ابزارهای مهم توسعه در جمهوری اسلامی ایران و زمینه ساز تحقق بیش از پیش اقتصاد مقاومتی است.

گزارش امیدبخش مدیرعامل بانک صادرات ایران در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از گزارش خوب و امیدبخش مدیرعامل بانک صادرات ایران در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت: ١٥ هزار میلیارد تومان از تسهیلات این بانک به بخش کشاورزی اختصاص یافت.

حجتالاسلام و المسلمین احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به نشست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با وزیر اقتصاد و مدیران عامل برخی بانکها از جمله بانک صادرات ایران، گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس برای اطلاع از نحوه اجرای این قانون از وزیر اقتصاد و مدیران عامل برخی بانکهای دولتی از جمله بانک صادرات ایران، ملی، تجارت و پستبانک دعوت کرده تا گزارشی از عملکرد خود در رابطه با اجرای این قانون به مجلس ارائه کنند. وی اضافه کرد: بر اساس گزارش ارائه شده مدیران عامل این بانکها، پست بانک ١٥/١ درصد از تسهیلات در اختیار خودش را به این مهم اختصاص داده بود. بقیه بانکها هر چند تسهیلاتی به این بخش دادند اما بسیاری از آنها ١٥ درصد از تسهیلات در اختیار خود را به حوزه کشاورزی اختصاص ندادند.
دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: از میان مدیران عامل بانکهای حاضر در این جلسه، به نظر اینجانب آقای صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران گزارش خوبی ارائه و عنوان کرد که ١٥ هزار میلیارد تومان از تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص داد.

تسهیلات بانک صادرات به بخش کشاورزی، باعث افزایش امنیت غذایی شد

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

در نشست کمیسیون کشاورزی امان اله حسین پور نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیلات بانک صادرات به بخش کشاورزی در جهت افزایش امنیت غذایی بوده است، گفت: بر همین اساس ضرورت دارد تا از مسئولین این بانک تقدیر و تشکر شود و بانکهایی که در این زمینه کوتاهی کرده و قانون را اجرا نکردند باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
وی افزود: بانکهایی که در این مسیر گام برداشتند مثل پست بانک که ۱۵ درصد را تخصیص داده و یا بانکهای غیر دولتی مثل صادرات ایران که ۱۵ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی تسهیلات داده، باید قدردان آنها باشیم و مورد تقدیر قرار گیرند و الگویی برای سایر بانکها باشد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی بسیار مهم و در خور توجه است، اظهار داشت: تسهیلات به بخش کشاورزی موجب رشد و توسعه و افزایش تولید و به تبع آن صادرات محصولات می شود و هیچ بانکی حق ندارد با کوتاهی در انجام وظایف خود موجب خدشه به امنیت غذایی شود.

تدارک گسترده بانک صادرات برای جهش تولید

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

یک نماینده دیگر مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی نیر در این رابطه با اشاره به لزوم برنامه ریزی بانکها برای افزایش تولید در سال جهش تولید گفت: تسهیلات بانک صادرات به بخش تولیدات کشاورزی قابل توجه است.
خلیل بهروزی فر نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات به حوزه کشاورزی،گفت: عملکرد بانک صادرات در ارائه تسهیلات به کشاورزان قابل تقدیر است چرا که گزارشهای خوبی از عملکردشان ارائه می شود.
وی با بیان اینکه بانک صادرات نگاه مثبت و کاربردی به تولید در حوزه کشاورزی دارد، افزود: بخصوص اینکه امسال بعنوان سال جهش تولید باید در جهت رونق تولید، افزایش تولید و صادرات برنامه ریزی کرد که تسهیلات به بخش کشاورزی راهکار مناسبی در این زمینه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تولید را پایه رشد اقتصادی دانست و تصریح کرد: دولت باید از تولید حمایت کند و این حمایت میتواند از سوی بانکهای دولتی انجام شود. بهروزی فر با تاکید بر اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه بانکهای دولتی باید ۱۵ درصد منابع تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند، افزود: برنج و گندم از محصولات استراتژیک محسوب می شود و اگر از کشاورزان حمایت نشود، انگیزه تولید از بین خواهد رفت.

تسهیلات بانک صادرات در شرایط کرونایی الگویی برای دیگر بانکها

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

نماینده بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات به حوزه کشاورزی، گفت: این اقدام بانک صادرات باید الگویی برای سایر بانکها جهت توجه به تولید، رونق تولید و بخش کشاورزی باشد.
روح اله عباسپور نماینده بوئینزهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۳۲ و ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص ۱۵ درصد از تسهیلات در اختیار بانکها به حوزه کشاورزی، افزود: هر بانکی که این قانون را اجرا نکرده، مرتکب تخلف شده و این تخلف قابل پیگیری است و مجلس هم که یکی از وظایفش نظارت است باید این موضوع را پیگیری کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده به کمیسیون کشاورزی مجلس، بانک صادرات و پست بانک در شرایط کرونایی توجه ویژه به تولید کنندگان و کشاورزان داشته و تسهیلاتی را در اختیار آنها گذاشتند.
عباسپور با اشاره به تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات به حوزه کشاورزی، گفت: این اقدام بانک صادرات باید الگویی برای سایر بانکها جهت توجه به تولید، رونق تولید و بخش کشاورزی باشد.

بانک صادرات باید تشویق شود

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم با اشاره به تسهیلات بانک صادرات به بخش کشاورزی گفت: مدیران بانک صادرات باید به خاطر ارائه تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی مورد تشویق قرار گیرند.
علی حدادی نماینده ساوجبلاغ و طالقان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات به حوزه کشاورزی گفت: اگر بخواهیم جهش تولید به معنای واقعی اتفاق بیافتد باید به بخش کشاورزی توجه ویژه داشت و با راهکارهای مختلف از جمله تسهیلات به تقویت این بخش پرداخت.
وی وجود زمینهای بسیار حاصلخیز در کشور را یکی از ظرفیتهای مناسب برای توسعه کشاورزی دانست و افزود: حمایت از کشاورزی از وظایف دولت است و بانکهای دولتی باید تسهیلات مناسب ارائه کنند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه برخی بانکها به تکلیف قانونی خود مبنی بر دادن ۱۵ درصد تسهیلات در اختیار خود به بخش کشاورزی عمل نمی کنند، افزود: اما می بینیم که برخی بانکهای خصوصی مثل بانک صادرات به بخش کشاورزی توجه ویژه دارند و تسهیلات مناسبی به این حوزه اختصاص دادند.

کمک بانک صادرات به کشاورزان فراتر از وظیفه است

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات به حوزه کشاورزی تصریح کرد: بانک صادرات اهمیت ویژه ای برای تولید و رونق تولید قائل است.
جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۳۲ و ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص ۱۵ درصد از تسهیلات در اختیار بانکها به حوزه کشاورزی، گفت: هر قانونی باید ضمانت اجرا داشته باشد و اگر بانکی این وظیفه قانونی خود را انجام نداده باید مجازاتهایی برای مدیران و هیئت مدیره آنها در نظر گرفت و یا حداقل جریمه شوند.
وی افزود: همچنین بانکهایی که قانون را اجرا می کنند و تخلفی ندارند باید مورد تشویق واقع شوند.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات به حوزه کشاورزی تصریح کرد: بانک صادرات بعنوان یک بانک خصوصی که تکلیف قانونی نداشته این اقدام را انجام داده که نشان از اهمیت مدیران بانک به تولید و بخش کشاورزی است و باید مورد تشویق قرار گیرند.

تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات ایران به کشاورزی در خور قدردانی است

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات ایران به کشاورزی خوب و در خور توجه بوده و ما از همه بانکهای دولتی می خواهیم به تکلیف قانونی خود در ارائه تسهیلات کم بهره به کشاورزان عمل کنند. علی بابایی کارنامی، نماینده ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید سیاست های حمایتی از کشاورزان داشته باشد، افزود: تخصیص ۱۵ درصد تسهیلات بانکهای دولتی به بخش کشاورزی تکلیف قانونی برای حمایت از کشاورزان بوده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید قانون بودجه و قانون برنامه توسعه را به دقت اجرا کند، افزود: تسهیلات بانکی باید با نرخ کم بهره باشد نه بیش از چهار درصد که موجب ضرر و زیان به کشاورزان شود.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بررسی موضوع تسهیلات بانکهای دولتی و غیر دولتی در کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور وزیر اقتصاد و مدیران برخی بانکها، گفت: این که در جلسه مذکور اعلام شد بانک صادرات ایران ۱۵ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی تسهیلات داده اقدامی مثبت و در خور توجه است.

تسهیلات قابل قبول بانکهای صادرات، ملی و ملت به کشاورزان

گام بلند بانک صادرات ایران در امنیت غذایی کشور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی بانک صادرات ایران به بخش کشاورزی قابل قبول است، گفت: عملکرد برخی بانکها در این زمینه خیلی پایین است.
غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد در مجلس شورای با اشاره به نشست روز سه شنبه کمیسیون کشاورزی که با حضور وزیر اقتصاد و مدیران برخی بانکها دولتی و خصوصی جهت بررسی تسهیلات ۱۵ درصدی تکلیف قانونی به بخش کشاورزی، برگزار شد، گفت: جمع بندی جلسه این بود که عملکرد برخی بانکهای دولتی به نسبت وضعیت خوب بود اما بانکهایی که از گذشته خصوصی بودند، کمتر از یک درصد تسهیلات را به کشاورزی تخصیص دادند.
وی با اشاره به اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانک صادرات ایران به بخش کشاورزی تاکید کرد: البته بانکهای صادرات ایران، ملت و ملی عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشتند.
نوری قزلجه با بیان اینکه هنوز سرمایهگذاری در بخش کشاورزی به حد موردنیاز نرسیده، گفت: باید با تسهیلات سرمایهگذاری در این بخش تقویت شود.وی با تقدیر از بانکهای صادرات، ملی و ملت تاکید کرد: کافی بودن و به موقع دادن تسهیلات و همچنین دادن تسهیلات به افراد موردنیاز و کاربرد آن در بخش کشاورزی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: بانکهایی که کاملا و از گذشته خصوصی هستند، عملکردشان در این زمینه خیلی پائین بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار