کد خبر: ۱۳۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷

حجت الله فیروزی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

امروزه قیمت خودرو به شدت رشد کرده و کار بجایی رسیده که بیانگر ناتوانی دولت در کنترل قیمت هاست. اما سوال اینجاست که در همین مدت کوتاه تقاضا برای خرید بدین اندازه رشد کرده که تولید داخل پاسخگوی نیاز داخل نباشد. بی شک این طور نیست اما مساله اینجاست که مشکل اصلی صنعت خودرو و گرانی ها در این صنعت، بی اعتمادی مردم به اقتصاد کشور است. نکته مهمتر اینکه وقتی یک فرمانده واحد در عرصه اقتصاد نداشته باشیم، چنین نوساناتی رخ میدهد.
کافی است علاوه بر خودرو، نگاهی به فولاد، بورس، سکه، مسکن و... بیندازیم تا به عمق
فاجعه پی ببریم تا متوجه شویم در تمامی بخشها این بازار است که قیمت را تعیین می کند و دولت هیچ نقشی در تنظیم بازار ندارد. بدتر اینکه دولت با مردم صحبت نمیکند و وقتی هم حرف میزند، بالعکس عمل میکند.

اینکه وزارت صمت توصیه میکند خودرو نخرید، منظورش کسانی است که مصرف کننده واقعی خودرو هستند، واِلا کسانی که درپی کسب و کار و تجارت هستند، این توصیهها را گوش نمیکنند.

برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به آمار واقعی متقاضیان خودرو بیندازیم.
مصرف واقعی خودرو بین یک تا یک و نیم میلیون در سال می توان تخمین زد، این در حالی است که با هر فراخوان عرضه خودرو، ۵ الی ۸ میلیون نفر برای ثبت نام اقدام میکنند که مشخص است یک جای اقتصاد ما ایراد دارد.

اگر بخواهیم واقع بین باشیم، مشکل اصلی این است که مردم به وضعیت اقتصاد اعتماد ندارند، در این شرایط طبیعی است که به چنین اظهاراتی گوش فرا نمیدهند چون میخواهند ارزش واقعی پول خود را حفظ کنند. اگرچه دولت با طرح پیش
فروش سعی دارد فشار بازار را بگیرد اما واقعیت این است که نه تنها هیچکدام از طرحهای پیش فروش خودرو
به واقع مشکلات بازار را حل و فصل نکرده ، بلکه هر طرح مجددا تورم بیشتر را ایجاد کرده و تمایل مردم را به خرید فزونی داده است و دلیل آن، بی اعتمادی نسبت به حوزه اقتصادی است.

مشکل مهمتر بی مسوولیتی دولت در معرفی وزیر صمت است. در شرایطی که وزارت صمت ۴ ماه بدون وزیر اداره میشود، مجلس هیچ کاری نمیتواند انجام دهد، این قضیه قابل فهم نیست و نمایندگان هم مستمر تذکر دادهاند، باید به دنبال این بود که یک جایی اشکال دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار