کد خبر: ۱۳۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲

مصطفی رضاحسینی قطب آبادی

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

مدتی است وضعیت بازار خودرو آشفته شده و قیمت ها به صورت وحشتناکی روند صعودی را در پیش گرفته و این در حالی است که مشخص نیست چه کسی مقصر است. اما آنچه واضح است، در حوزه قانونگذاری چیزی کم نداریم و انواع قوانین بازدارنده و تسهیل کننده وجود دارد. در نتیجه مشکل  در دو بخش اجرا و نظارت است. مگر میشود در یک کشور دو واحد خودروسازی دولتی وجود داشته باشند که هر کاری میخواهند انجام دهند؟ آن هم در شرایطی که شرکتهای خودروسازی خصوصی هم وجود دارند که مردم از آنها خودرو میخرند و اعتراضی ندارند.

نکته جالب توجه اینجاست که افزایش قیمت خودرو عمدتا مربوط به دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپاست. به نوعی که این شرکتها خودرو را گران می کنند و بقیه خودروها نیز به دنبال این گرانی رشد می کنند. احتمالا مدیران این شرکتها توان مدیریت ندارند که بهتر است پست و مقام را رها کنند؛ البته تحولات بسیاری در حوزههای مدیریتی هم از ضعفهای ماست. تغییرات سیاسی دولتها گاهی باعث میشود افراد توانمند کنار گذاشته شوند.

گاهی یک شرکت خودروسازی اعلام میکند خط تولید فلان خودرو تعطیل شده اما فردا میبینید خودرویی با همان برند و مدل از آن خودروسازی بیرون آمده است. به نظر میرسد نظارت بیشتر در این زمینه چیزی است که ما به آن احتیاج داریم.

آنچه تعجب آور و بهتر بگوییم تاسف آور، این است که افزایش قیمت خودرو باعث سردرگمی مردم شده است. امروزه بسیاری از امور را در خارج از مرزها هدایت میکنیم، هواپیما، پهپاد و موشک نقطه زن میسازیم. آیا تکنولوژی خودرو سخت تر از این است که هر روز شاهد خودروی بی کیفیت تر و آشفتگی بازار هستیم؟

یکی از جدی ترین معضل های کنونی کشور، پولهای سرگردان است که باعث بحران اقتصادی شده در حالی که می توان این پولها را به سوی بازارهای تولید هدایت کرد. در این شرایط بهتر بود از پولهای جذب شده به بازار بورس در بخش تولید و زیربنایی استفاده میشد. متاسفانه نقدیندگی مردم گاهی به سمت بورس گاهی خودرو یا ارز، سکه یا ملک هدایت میشود و مردم هم اسیر این بازیها میشوند و در نتیجه هر روز دادگاهها و پاسگاهها پر از مالباختگان و شاکیان است. در حالی که باید برای مدیریت این نقدیندگی اقدام مشخصی انجام شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار