کد خبر: ۱۳۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

سلامت نیوز:مهم‌ترین علت پایین بودن کیفیت نان، نامرغوبی آرد تولیدی است، نان در فرهنگ ایرانی‌ها جایگاه والایی دارد، نان برکت سفره است و به عنوان مهم‌ترین جزء سبد غذایی خانوار و یکی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی محسوب می‌شود اما همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس‌دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه ‌شدن افزودنی‌های غیرمجــاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح همراه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،به نظر می‌رسد حل مشکل نان در گرو اصلاح گندم تولیدی است، اگر گندم ایرانی قابل استفاده و دارای کیفیت بالایی برای تهیه نان است چرا گندم خارجی وارد می‌شود؟ اینکه نان خمیر بوده و وسط آن خشک شده باشد و نان امروز را فردا نتوان خورد یکی از مواردی است که تقریبا تکراری شده است. هر چند اکثر نانوایان دلیل بی‌کیفیتی نان را عرضه آرد بی‌کیفیت اعلام می‌کنند و از کیفیت آرد عرضه ‌شده،گلایه دارند اما در کارخانه‌های تولید آرد، مهارت نانوایان را علت بی‌کیفیت شدن نان می‌دانند.

در این میان خلأ نظارت دوسویه بر نانوایان و عرضه‌کنندگان آرد به ‌شدت حس می‌شود. با توجه به حساسیت موضوع لازم است تا در خصوص تهیه آرد و نان و سلامت آن، استانداردسازی دستگاه‌های تولید نان و آزمون‌های مختلف روی آرد صورت گیرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.


در عین حال پایین‌بودن کیفیت مواد اولیه، دقت نکردن در توزیع به موقع آرد و خمیرترش، استفاده از جوش شیرین و جوهر قند، کم‌تجربه بودن نانوا رعایت نکردن زمان لازم برای عمل آمدن خمیر رعایت نکردن شرایط صحیح پخت، رعایت نکردن حرارت مطلوب و... برخی از عوامل کیفیت پایین نان و ضایعات بالای این محصول است.

وجود حشرات و سنگ ‌ریزه صدای نانوایان را درآورد
یکی از معضلات کنونی در تهیه نان مشکل کیفیت آرد ناموغوب است که بر دوش واحدهای نانوایی سنگینی می‌کند به نحوی که افزایش رقابت، انتظار بالای مشتریان و عدم کیفیت مناسب آرد به مشکلی چندین ساله تبدیل شده و تاکنون اقدامی جدی و کارآمد برای حل آن صورت نگرفته است و این موضوع که خانواده‌ها هر ماه چند کیلوگرم دورریز ضایعات نان دارند بسیار مهم است.


اما موضوعی که اخیرا یکی از نانواها به آن شکایت داشته و کلیپی نیز از آن تهیه کرده است، عدم رعایت بهداشت در کیسه‌های حاوی آرد است. این نانوا در این کلیپ، آردهای دریافتی از کارخانه را الک کرده و نشان داده که داخل این کیسه‌ها علاوه بر سنگ‌ریزهف حشرات زنده سیاه رنگی هم در حال حرکت هستند و با انتقاد از وضعیت آردها می‌گوید:«این آرد امروز به دستش رسیده و انتظار نداشتم، آردی که تاریخ تولید آن روز گذشته است اینقدر بی‌کیفیت و غیربهداشتی باشد.»

انتقال آرد یارانه‌ای به کیسه‌های آرد آزاد پز
اواخر شهریورماه نیز مقادیر زیادی آرد یارانه‌ای در انباری در جنوب تهران کشف شد که آن را پس از انتقال به کیسه‌های مخصوص آرد آزاد به قیمت آزاد عرضه می‌کردند.آرد‌های یارانه‌ای در کیسه‌هایی به رنگ سفید و زرد بسته‌بندی می‌شدند و در این انبار و در مکانی کاملا غیربهداشتی با کیسه‌هایی با رنگ آبی که مخصوص آرد آزاد است، جابه‌جا می‌شدند.

ناصر مدیحی، رییس گشت مشترک تعزیرات تهران نیز در این باره گفته بود: روزانه بیش از ۴۰۰ کیسه آرد به این مکان منتقل و بلافاصله پس از تعویض کیسه و با 3 برابر قیمت به قنادی‌ها یا فانتزی‌ها ارسال می‌شده است. ظاهرا این آرد‌ها روزانه از طریق نیسان، خاور و کامیون به این مکان منتقل و بلافاصله پس از تعویض کیسه‌ها دوباره در سطح شهر توزیع می‌شدند.
درحالی که برخی نانوایی‌ها و نان فانتزی‌ها از پایین بودن کیفیت آرد گلایه دارند، مسوولان آردهای کارخانجات را جزو بهترین آردهای بازار معرفی می‌کنند.

متصدی واحد صنفی آرد را انتخاب می‌کند
محمدجواد کرمی، رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در این خصوص به «اعتماد» می‌گوید: سعی ما بر این است تا آردهای نانوایی‌های زیرمجموعه خود را از کارخانه‌های معتبر تهیه کنیم. این موضوع مسلما برای کارخانه‌های غیربهداشتی بوده که به بهداشت اهمیتی نمی‌دهند.


کرمی با تاکید بر اینکه کیفیت آرد در واحدهای نانوایی نان‌های حجیم بهتر از سال‌های قبل شده است، ادامه می‌دهد: امسال مقادیری گندم خارجی وارد کشور شده است که در کارخانجات تولید آرد با گندم‌های داخلی مخلوط شده‌اند و به نظر می‌رسد این آردها مرغوب‌تر از آردهای قبلی باشند.


او با بیان اینکه انتخاب کارخانه آرد با متصدی واحد صنفی است، توضیح می‌دهد: آردها را نانواها سفارش می‌دهند و سامانه‌ای هم برای آنها طراحی شده تا این‌گونه تخلفات کارخانه‌های آرد را به ما گزارش کنند ما هم این مساله را پیگیری می‌کنیم و در واحد آزمایشگاهی اداره کل غله و خدمات بازرگانی این آردها را آزمایش می‌کنیم و در مراحل ساخت آرد، انواع آزمایشات فنی برای تست کیفیت آرد صورت می‌گیرد.


او ادامه می‌دهد: برخی واحدهای پخت نان فاقد فضای مناسب برای نگهداری آرد هستند بنابراین تهویه آرد به خوبی در آنها انجام نمی‌شود و همین باعث رشد آفات زنده انباری و در نتیجه کاهش کیفیت می‌شود.


کرمی همچنین در مورد قیمت نان‌های حجیم می‌گوید: از سال ۱۳۹۷ در خصوص ۵ قلم اصلی از نان‌های حجیم هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم این در حالی است که به جز آرد سایر مولفه‌های تولید نان با افزایش قیمت همراه بوده‌اند.


این عضو اتحادیه نان‌های حجیم با اشاره به قیمت بهبوددهنده‌های نان توضیح می‌دهد: این کالا که در بسته‌های ۱۰ کیلوگرمی توزیع می‌شود از ۲۰۰ هزار تومان در سال گذشته یک‌باره به ۱ میلیون تومان رسید البته ترکیب و میکس آن در داخل کشور انجام می‌شود اما به دلیل آنکه آنزیم‌های آن از اربیل عراق وارد می‌شود با رشد قیمت دلار این محصول هم چند برابرگران شد.


او می‌گوید: به جز بهبود‌دهنده نان، شکر و روغن هم افزایش قیمت داشته‌اند، قیمت شکر سال گذشته ۴۰۵۰ تومان بود و امسال به ۶۷۰۰ تومان رسیده و روغن مایع ۱۶کیلویی هم از ۱۱۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. به جز اینها هزینه کارگر و نایلون و بسته‌بندی هم بالا رفته است البته هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت نان‌های حجیم گرفته نشده است.


براساس این گزارش؛ مصرف سرانه نان به ‌طور متوسط در ایران ۱۶۰کیلوگرم است در حالی که متوسط مصرف سرانه آن در اکثر کشورهای پیشرفته و صنعتی حدود یک ‌سوم این مقدار است و این نقش مهم نان در رژیم غذایی مردم ما را نشان می‌دهد.

برچسب ها: کیفیت آرد ، نان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار