کد خبر: ۱۳۸۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

سلامت نیوز:«تهران به مدت دو تعطیل ‌شود» این خروجی جلسه روز گذشته کمیته بررسی مشکلات حوزه سلامت استان تهران با حضور استاندار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اعضای کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران و روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون شهردار تهران بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،کمیته‌ای که با درخواست اولیه تعطیلی دوهفته‌ای تهران موافقت کرده و در انتظار تایید نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست دکتر روحانی و در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است که قرار بر این شده امروز تعیین تکلیف شود. تعطیلی دوهفته‌ای تهران که بارها از سوی محسن هاشمی، رئیس و دیگر اعضای شورای شهر تهران، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و مجمع نمایندگان استان تهران مطرح شده، در شرایطی با موافقت اولیه قرار گرفته که حمله ویروس کرونا به پایتخت، جمعیتی بالغ بر هشت‌میلیون نفر را با خطر جدی روبه‌رو کرده است.

طبق آمار، تهران در شب‌ها هشت‌میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر به‌صورت ساکن و در روزها ۱۲‌میلیون جمعیت دارد.در این بین جمعیت سه‌میلیون و 400‌هزار نفری هر روز به پایتخت مراجعه می‌کنند، برای حضور در مشاغل از شهرهای اطراف مانند کرج، ملارد، اسلامشهر، قزوین، ورامین، شهرری و... یا از استان‌های دیگر برای انجام امورات اداری و مراجعه به وزارتخانه‌ها است.

این سیل جمعیتی که بیشتر از جمعیت چند استان‌ بزرگ کشور به‌حساب می‌آید، باعث شده که پایتخت به نقطه پرخطر و عامل اصلی گردش ویروس کرونا در کشور تبدیل شود. پس با تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت حدود 47‌میلیون مراجعه مردم از شهرهای اطراف و دیگر استان‌ها کاهش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند فرصتی برای احیای بیمارستان‌ها و کاهش آمار کرونا در تهران باشد.

بنا به گفته مسئولان شهری استان تهران، وضعیت مهمترین استان سیاسی کشور در حالی وخیم‌تر از سایر استان‌ها ارزیابی شده که گفته می‌شود، دولت به دلایل امنیتی حاضر نیست محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای برای این استان اعمال کند و در این میان شرایط شهر تهران هم از بابت تعداد بستری‌ها و فوتی‌های روزانه کووید 19 از باقی شهرهای استان بدتر است چنانکه حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، از افزایش 100‌درصدی آمار مرگ در پایتخت نسبت به قبل از شیوع کرونا، خبر داد و گفت:«برنامه‌ریزی‌ها جهت ایجاد سه آرامستان جدید در پایتخت آغاز شده است.»

خلیل‌آبادی اضافه کرد که قبرستان‌های جدید در مناطق جنوب، شرق و غرب تهران ساخته خواهند شد. خلیل‌آبادی در شرایطی از ساخت این قبرستان‌ها به مدت یک‌سال دیگر خبر می‌دهد که بنا بر تاکید او، همین اکنون قبرهای بهشت زهرا سه‌طبقه شده و از قبور قدیمی نیز دوباره استفاده می‌شود. خلیل‌آبادی نیز به جمعیت بیش از سه‌میلیون نفر شناور تهران که روزانه در آن رفت و آمد دارند، اشاره می‌کند و می‌افزاید: «امکانات درمانی در پایتخت و حضور بستگان برخی از بیماران در تهران از دلایل مراجعه بیشتر بیماران کرونایی به بیمارستان‌های پایتخت بوده است.»


فوت 386 بیمار دیگر
طبق آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان که روزانه از سوی سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت قرائت می‌شود، از جمعه (9 آبان) تا شنبه (10 آبان 99) 7820 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند و کرونا جان 386 بیمار را گرفت. همچنین 5185 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 612‌هزار و 772 نفر رسید و 34‌هزار و 864 نفر تا به‌حال و طبق آمار رسمی جانشان را از دست داده‌اند. در شرایطی تهران با محدودیت‌های اصناف در دو هفته گذشته مواجه شده است که وضعیت استان‌های اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان، قرمز است.

روز گذشته مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت را وحشتناک توصیف کرد و پیشنهاد داد که «من شنیدم که دولت گفته بود همه جا باید برای یک هفته تعطیل باشند، اما دیدم مغازه‌ها در خیابان‌ها باز هستند، شاید قرار است بعدا تعطیلی اجرا شود. بالاخره باید چنین اتفاقی رخ بدهد و مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و ... حداقل برای یک هفته تعطیل شوند تا آمار کمی پایین بیاید، چون وضعیت خیلی وحشتناک است و اصلا در بیمارستان‌ها جا نیست».


مقررات سختگیرانه در مراکز 25 استان
در این بین حسن روحانی، به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در 25 مرکز استان‌های مذکور و 89 شهرستان خبر داد. به گفته علیرضا رئیسی که به‌تازگی به‌عنوان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا منصوب شده است، «محدودیت‌های شغلی جدید در مشاغل گروه 3و 4 در مرکز 25 استان اعمال می‌شود.

گروه سه مشاغل شامل عدم فعالیت در دانشگاه‌ها، مدارس، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سینما، تئاتر، موزه، ارایشگاه، مساجد، مصلی، آزمون‌های حضوری و... می‌شود. در گروه چهار نیز فعالیت باشگاه‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها ممنوع اعلام می‌شود.

این محدودیت‌ها از روز چهارشنبه به مدت 10 روز اعمال می‌شود و قابل تمدید خواهد بود.» وی افزود: در استان‌های البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، قم، مرکزی، خوزستان، اصفهان، اردبیل، کرمانشاه، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، یزد، ایلام، همدان، زنجان، تهران، کردستان، سمنان و کرمان به مدت 10 روز از روز چهارشنبه باید محدودیت‌های اعلام شده، اعمال شود.

رئیسی همچنین گفت: مقرارت سخت‌گیرانه‌ای در 46 شهرستان جدید به علاوه‌ 43 شهرستان هفته قبل قرار است اعمال شود که در گروه‌های شغلی 2و 3 و 4 خواهد بود. این 46 شهرستان شامل، استان آذربایجان شرقی شهرستان‌های اهر، بناب، شبستر، میانه، در آذربایجان غربی اشنویه، بوکان، تکاب، خوی، سلماس، نقده، استان اصفهان، کاشان، شهرضا، مبارکه، در اردبیل مشکین‌شهر، در استان البرز نظرآباد، در خراسان جنوبی شهرستان‌های بیرجند، طبس، قائنات، در استان خراسان رضوی شهرستان تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور، کاشمر، گناباد، استان خراسان شمالی اسفراین، استان سمنان شهرستان دامغان،

گرمسار، استان فارس شهرستان ممسنی، استان کردستان شهرستان سقز، سنندج، کامیاران، مریوان، استان کرمان شهرستان زرند و شهربابک، در کرمانشاه شهرستان‌های جوانرود، سرپل ذهاب، کنگاور، در لرستان شهرستان دلفان، استان مازندران شهرستان رامسر، استان مرکزی شهرستان خمین، در همدان شهرستان اسدآباد، کبودرآهنگ، استان یزد شهرستان‌های بافق و میبد هستند که شامل محدودیت‌های گروه شغلی 2و 3 و 4 می‌شوند.

برچسب ها: کرونا ، کووید-19
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار