کد خبر: ۱۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
تعريف: منطقه آزاد به زبان ساده عبارت است از يك محدوده جغرافیایی مشخص که قرار است قوانین گمرکی محدوده گمرکی کشور در آن اجرا نشود و طوري شود كه فرآيندهاي صادرات و واردات در آنها تسهيل شود اما در عمل فقط واردات آسان مي‌شود و بخش صادرات منتظر مي‌ماند تا سرمايه‌گذار خارجي بيايد و زيرساخت‌ها را فراهم كند كه آن‌هم قرار است با برف سال آينده بيايد، منتهي چند سالي است تحريم‌ها كاري كرده كه برف نمي‌آيد... البته در تعريف غربي منطقه آزاد، محدوده "محركه" براي رونق صادرات هم گفته مي‌شود ولي ايراني‌ها از آزادي‌هاي منطقه آزاد، نه تنها تحريك نمي‌شوند كه ساير كشورها را هم تحريك نمي‌كنند، كلا بخاري از مناطق آزاد بلند نمي‌شود.

انواع
مناطق آزاد معمولي: محلي كه در آن قوانين براي صادرات مواد خام تسهيلاتي در نظر گرفته مي‌شود و براي واردات هيچ محدوديتي وجود ندارد.
مناطق آزاد مرامي: محدوده‌اي كه هيچ صادرات و وارداتي در آن صورت نمي‌گيرد و بخاطر مرام به خرج دادن مسئولان تبديل به منطقه آزاد شده‌اند.
مناطق آزاد خاك بر سري: مناطقي كه به اسم آزادي مي‌خواهند خارجي‌ها را تحريك به سرمايه‌گذاري در صنايع صادراتي كنند   اما تحريك شدن خارجي‌ها با ايراني‌ها فرق دارد و وقتي تحريك مي‌شوند، شروع مي‌كنند به تحريم كردن.

مناطق آزاد در كشورهاي جهان
چين: مناطق آزاد چين ممنوعيت واردات و آزادي مطلق در زمينه صادرات دارند و تقريبا تمام خاك چين منطقه آزاد است.
افغانستان: مناطقي كه امكان واردات محصول و صادرات چند بَست دوا و مُسَكِن اصل خشخاش را دارد، منطقه آزاد است. تقريبا تمام مرز مشترك افغانستان با ايران منطقه آزاد است.
هندوستان: محدوده‌اي كه امكان واردات گاو حسن را كه نه شير دارد و نه ابزارآلات مرتبط با حوزه شيرخيز را داشته و صادرات برنج، چاي، ادويه را انجام مي‌دهد و 63 تا فيلم هندي هم سَر مي‌دهد، منطقه آزاد است.
آمريكا: كلا تمام مناطق جهان براي آمريكا منطقه آزاد است به غير از جاهايي كه چون خواسته‌هايش برآورده نشده، آنجا را تحريم كرده است.
آلمان: هر منطقه‌اي كه در آن بتواند بنز و BMW را صادر كند منطقه آزاد به حساب مي‌آيد.
تركيه: بررسي مي‌كند كه كدام كشور همسايه چه محصولي را خوب توليد مي‌كند بعد يك منطقه آزاد درست مي‌كند و همان محصول را آنقدر توليد و صادر مي‌كند تا صنعت كشور دوست و برادر ورشكست شود.
ايران: آزادي مناطق آزاد ايران نزديك به مطلق است ولي خوشبختانه از اين آزادي نزديك به مطلق سوءاستفاده نمي‌شود و فقط واردات كالا مي‌كنيم و به بخش مربوط به سرمايه‌گذاري و صادرات كاري نداريم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار