کد خبر: ۱۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
عضو كميسيون انرژي در گفت وگو با تجارت اعلام كرد:
پرونده فساد مالی روسای مناطق آزاد در دولت محمود احمدی‌نژاد جزو موارد چالش‌برانگیز دولت قبلی با قوه‌قضاییه بود که بر همچون برخي ديگر از پرونده‌های سوال‌برانگیز در دولت سابق با برخورد قاطع قوه‌قضاییه مواجه شد.
به گزارش روزنامه تجارت،‌ بسیاری از یاران نزدیک حلقه مشایی که به ریاست یکی از مناطق آزاد منصوب شدند به دلیل پرونده‌های تخلف مالی میلیاردی بازداشت و محاکمه و در نهایت مجرم شناخته شدند.
27 مهر ماه سال گذشته، آن زمان که تازه دولت یازدهم آغاز به کار کرده و هنوز تخلفات دولت سابق چندان افشا نشده بود، مدیر عامل جدید منطقه آزاد قشم از فسادهای بزرگ اقتصادی در این منطقه آزاد خبر داد و اعلام کرد که بخشی از این فسادها شامل سرقت شش فروند کشتی و کشف شش گونی چک وصول نشده است.
 واگذاری‌های رانتی دولت قبل در مناطق آزاد در محاکم قضایی در حال بررسی است و تا این جای کار منجر به بازداشت برخی از مدیران سابق این مناطق شده که طبق اخبار منتشر شده، حمیدبقایی هم یکی از این مدیران است و آن‌طور که مدیر منطقه آزاد قشم گفته یکی از دلایل دستگیری بقایی تخلفات رخ داده در مناطق آزاد بوده است.در‌اين ميان خیلی‌‌ها مناطق آزاد را حیاط خلوت دولت قبل می‌نامند. حیات خلوتی که تخلفات بسیاری در آن صورت گرفته است. از اجاره صوری املاک و ساختمان‌های این مناطق به حلقه یاران نزدیک محمود احمدی‌نژاد تا واگذاری و فروش باند فرودگاه و برج مراقبت قشم. موضوعی که هم تعجب‌برانگیز است و هم بر خلاف قانون خصوصی‌سازی.
 وصول نشدن شش گونی چک در مناطق آزاد، سرقت شش کشتی باز هم در مناطق آزاد، واگذاری رایگان 20 هکتار از اراضی منطقه آزاد قشم، تخلف 9 هزار میلیارد تومانی در فرودگاه قدیم قشم، تخلف چهار هزار میلیارد تومانی در بندر درگهان و افشای مدارک جعلی مقامات ارشد دولتی. این‌ها همه لیستی از تخلفاتی است که در دوران فعالیت دولتی رخ داده که بنا داشت با فساد در اقتصاد ایران مبارزه کند.
در‌اين ميان لازم به ذكر است، تخلفات مالی مربوط به این جزیره که به‌تازگی هم رسانه‌ای شده مربوط به مدیرعامل خاصی نبوده و در طول هشت‌سال به صورت گسترده انجام گرفته است. به گفته مدیرعامل جدید این جزیره تنها در دو ماه آخر دولت گذشته تخلفات میلیاردی در این جزیره انجام شده است که از جمله آن واگذاری یکی از زمین‌های این سازمان در منطقه مرفه‌نشین تهران به یک‌دهم بهای واقعی آن است.گفتني است، برخی از نمایندگان مجلس از آخرین وضعیت پرونده فساد در مناطق آزاد خبر دادند و برخی دیگر انتقادات خود را نسبت به پیگیریی پرونده‌های فساد بیان کردند.

مجلس آماده تحقيق و تفحص است
در همين رابطه نادر فريدوني عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت و گو با تجارت با بيان‌اين كه دولت پرونده فساد مالي را در مناطق آزاد را به قوه قضائيه ارجاع كرده است اعلام كرد: پرونده‌هاي فساد مالي‌اين چنيني قبل از بررسي در كميسيون‌هاي مختلف مجلس به صورت مستقيم در قوه قضائيه مورد پيگيري قرار مي‌گيرد.عضو كميسيون انرژي مجلس از احتمال تحقيق و تفحص‌اين پرونده فساد مالي در مجلس خبر داد و گفت: در صورتي كه پرونده فساد اقتصادي در منطقه آزاد گسترده باشد مجلس به عنوان يك نهاد نظارتي به صورت مستقيم ورود پيدا مي‌كند.‌اين در حاليست كه هم اكنون نمايندگان آمادگي خود را براي تحقيق و تفحص از‌ايران پرونده اعلام كرده اند.
وي با تاكيد بر لزوم مبارزه با فساد اقتصادي ادامه داد: دولت  باید در زمینه مبارزه با فساد ورود پیدا کند و باید به این مهم برسیم که طرح مبارزه با فساد اقتصادی در کشور بسیار مهمتر از مذاکرات هسته ای است.وی خواستار شفافیت اقتصادی در کشور شد و افزود: در شرایطی که مردم دنبال وامهای قرض الحسنه با مبلغ بسیار کم هستند عده ای تخلفات کلان می کنند.

قوه قضائيه در حال پيگيري پرونده است
همچنین سعید زمانیان دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره آخرین وضعیت این پرونده  گفت: این موضوع به صورت جدی در حال بررسی است، عواملی که در این زمینه واردات و صادرات غیر قانونی انجام می‌دادند مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همچنین بحث‌هایی در مورد قاچاق و مشکلات دیگر در حال بررسی است.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح كرد: در برخورد با فساد به ویژه فساد در مناطق آزاد هنوز جدیت و قاطعیت بدون ملاحظه سیاسی عملی صورت نگرفته است، اما عملکر قوه قضائیه در برخورد و پیگیری مسائل فساد در مناطق آزاد مثبت بوده و این پرونده در قوه قضائیه در حال بررسی قرار دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار