کد خبر: ۱۴۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
نمونه‌­ای دیگر از تاثیر دلالی در گرانی کالاها


مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با‌ اشاره به اینکه ارز 4200 تومانی عملا به یارانه دلالی تبدیل شده است، گفت: فاصله قیمت تمام شده از مزرعه تا بازار را ۳۰ تا ۴۰ درصد است.
ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از نوسان قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: کافی نبودن نهاده‌های تولید از یک سو و نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها از سوی دیگر منجر به التهاب و گرانی قیمت ماهی در بازار شده است. فاصله قیمت تمام شده از مزرعه تا بازار را ۳۰ تا ۴۰ درصد است.
وی افزود: سیستم نامناسب توزیع و عرضه و واردات بخشی از نهاده‌های تولید همچون خوراک‌ماهی به ویژه در بحث قزل‌آلا و میگو از دیگر دلایل گرانی ماهی در بازار محسوب می‌شود، چرا که علیرغم واردات نهاده‌های تولید همچون پودرماهی، ذرت و کنجاله با ارز 4200 تومانی و نیما، اما به دلیل فقدان نظارت و کنترل، خوراک با قیمت غیرواقعی به دست تولیدکننده می‌رسد.
مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: با وجود واردات نهاده تولید با ارز 4200 تومانی، اما این نهاده‌ها با ارز آزاد در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد که این امر بیانگر پرداخت یارانه به دلال و واسطه است. گره خوردن اقتصاد کشور به نوسان نرخ ارز موجب شده پیش‌بینی دقیقی نتوانیم راجع به بازار داشته باشیم.
قاسمی اضافه کرد: اگر نرخ ارز نوسان چندانی نداشته باشد، افزایش چشمگیری در بحث بازار ماهی نخواهیم داشت، اما اگر نوسان نرخ ارز به گونه‌ای غیرمنتظره باشد، قیمت دستخوش آن بالا و پایین‌ می‌شود. برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید همانند سال گذشته است و در بحث عرضه با قاطعیت می‌توان گفت که کمبودی نداریم و پروتئین ماهی در کشور قابل تامین است.
گفتنی است، افزایش قیمت‌ها از محل تولید تا محل فروش در کالاهای بسیاری به ارقام بالایی می‌رسد، مثلا گوشت هم چنین وضعیتی دارد، چند روز پیش سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران با ‌اشاره به اینکه دلالان و واسطه‌گران بازار گوشت را در دست گرفته‌اند، گفته بود: «گوشت با اختلاف قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در حقیقت حلقه‌های واسط مازادی در این بین وجود دارند که هرکدام بازار را تغییر می‌دهند.» در نمونه­‌ای دیگر نیز، درحالی که هر کیلوگرم گوجه در میدان مرکزی تهران هفت تا ۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، این محصول در سطح شهر ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. در واقع دلالی در بخش‌های اقتصادی به قدری فراگیر شده که از میوه­‌ها تا گوشت و ماهی هم با آن درگیر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار