کد خبر: ۱۴۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
دو ایرلاین بزرگ کشور برای حمل واکسن کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند، امابرخی مسئولان وزارت بهداشت معتقدند هواپیما‌های ایران قابلیت حمل واکسن را ندارند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها بحث واردات واکسن کرونا بسیار داغ شده است. تعدادی از ایرلاین‌ها برای واردات این واکسن در کشور اعلام آمادگی کرده اند اما در خصوص اینکه شرایط انتقال واکسن فایزر به کشور وجود دارد یا خیر اظهار نظرهای مختلفی شده است.

 چندی پیش شهرام آدم نژاد معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در وزارت راه وشهرسازی آمادگی کامل برای واردات واکسن کرونا وجود دارد، گفت: تصمیمات مهمی با وزارت بهداشت و درمان کشور در این رابطه اخذ شده و وزارت راه آمادگی کامل در این زمینه دارد.

همکاری وزارت راه با وزارت بهداشت برای واردات واکسن کرونا

او با بیان اینکه شاهد مشکلاتی در کشور‌های در حال دریافت واکسن برای حمل و نگهداری آن هستیم، گفت: در جلسه ای مشترک با وزارت بهداشت و درمان، مشکلات انتقال واکسن کرونا از جمله دمای مورد نظر، مورد بررسی قرار گرفت.

این مقام مسئول افزود: در زمان ورود واکسن کرونا، باید آمادگی حمل این محموله و نگهداری آن را داشته باشیم.

آدم‌نژاد اظهار کرد: در فرودگاه‌ها مکان‌های مناسبی برای نگهداری این محموله تعیین شده که این سالن‌ها باید دمای منهای ۶۰ درجه داشته باشند.

اما به نظر می‌رسد واردات و تزریق این واکسن در ایران داستان پر پیچ و خمی دارد، چرا که چندی پیش مصطفی قانعی - رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا- در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: ایران در اتحادیه جهانی واکسن کرونا (کوواکس) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد چرا که این واکسن به شرایط و الزاماتی مانند زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه نیاز دارد و این امکانات در هواپیما‌ها و سیستم حمل و نقل ما وجود ندارد.

اما بلافاصله رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ایران ایر به این خبر واکنش نشان دادند.

 زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشور  در این خصوص اعلام کرد: هم اکنون دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند و سازمان هواپیمایی کشوری نیز طی بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که این دو ایرلاین هیچ مشکلی برای واردات انواع واکسن از جمله فایزر ندارند.

تبدیل هواپیما‌های مسافری به باری برای حمل واکسن کرونا

در همین رابطه حسین جهانی مدیرکل روابط عمومی ایران ایر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان کشور درباره شرایط نگهداری واکسن‌کرونا صحبتی با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نکرده است گفت: پیش از این جلسات و هماهنگی‌های زیادی در رابطه با واردات واکسن کرونا بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت صورت گرفته است.

او اظهار کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایر آمادگی کامل برای جابه جای و حمل واکسن کرونا را دارد، اما تاکنون وزارت بهداشت و درمان کشور درباره شرایط محیطی و نگهداری از این واکسن و همچنین چگونگی انتقال از جمله آنکه به صورت یخچالی و یا سردخانه‌ای حمل شود اظهار نظری نکرده است.

مدیر کل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شرکت ایران ایر دارای یک فروند هواپیمای کارگو برای واردات واکسن کرونا است ادامه داد: شرکت هواپیمایی ایران ایر با همکاری معاونت مهندسی و تعمیرات خود قابلیت آن را دارد که هواپیما‌های مسافری خود را به هواپیمای باری برای حمل واکسن‌کرونا تبدیل کند.

او اظهار کرد: هم اکنون یک فروند هواپیمای ۷۴۷ در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای واردات این واکسن وجود دارد در صورت نیاز هم قابلیت تبدیل هواپیمای مسافری ایرباس به هواپیمایی کارگو را داریم.

جهانی بیان کرد: با وزارت بهداشت برای واردات واکسن کرونا رایزنی و جلساتی داشته ایم، اما وزارت بهداشت در مورد شرایط نگهداری و همچنین واردات این واکسن تاکنون با ما صحبتی انجام نداده اند.


بیشتر بخوانید

درباره شرایط نگهداری واکسن کرونا با ایران ایر صحبتی نشده است/ امکان انتقال واکسن کرونا به کشور را داریم


ایرلاین‌های ایران برای واردات واکسن کرونا آماده هستند

همچنین محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واردات واکسن کرونا گفت: صحبتی که اخیرا در رابطه با شرایط واردات واکسن کرونا انجام شده از طرف وزارت بهداشت نبوده و تنها مسئولی در معاونت علمی وزارت بهداشت این صحبت را کرده است. تمامی ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی مشکلی برای جابه جایی و حمل واکسن کرونا ندارند.

زنجیره سرد منهای ۷۰ درجه برای واکسن  فایزر نیاز است

اما کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره زنجیره سرد مورد لزوم واکسن کرونا فایزر و چرایی عدم درخواست ایران برای آن، اظهار کرد: زنجیره سرد، فقط انتقال از مبدا به فرودگاه مقصد نیست بلکه زنجیره سرد کل مسیر تلقیح واکسن به گروه هدف تا یک شهر و روستای دورافتاده را شامل می‌شود.

او با اشاره به زنجیره سرد منهای ۷۰ درجه مورد لزوم در واکسن کرونا فایزر، افزود: مشخص است که تزریق در فرودگاه و پای هواپیما انجام نمی‌شود و یک روز و یک ساعت هم نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: زنجیره سرد مورد نیاز برای این واکسن باید برای همه روز‌های ورود، توزیع و تلقیح رعایت شود و دمای منهای ۷۰ درجه سلسیوس، از منظر زنجیره سرد نگهداری و توزیع، یک ضعف فناوری است.

جهانپور تاکید کرد: قطعا واکسن‌های تایید شده با دمای نگهداری بالاتر و شرایط زنجیره سرد سهل‌تر و در دسترس، مزیت نسبی دارند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که ایرلاین‌ها برای حمل این واکسن آمادگی کامل دارند و این خود می‌تواند یک نقطه مهم و بزرگی برای ورود و استفاده از این واکسن در کشور باشد حال باید دید شرایط انتقال و تامین سردخانه منفی ۷۰ درجه ای در زنجیره انتقال و توزیع در کشور فراهم می شود یا خیر؟

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار