کد خبر: ۱۴۸۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
" پلیس و پژوهش"
امروز رویکرد جامعه محوری پلیس مستلزم محوریت علم و دانش در جهت افزایش اعتماد اجتماعی و کارآمدی است و در این میان نیروی انتظامی باید هر چه بیشتر خود را با دانش روز آشنا سازد تا متناسب با شرایط روز در تامین امنیت جامعه نقش خود را به خوبی ایفا کند.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، سرهنگ مختار درخشان؛ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص تحقیق و پژوهش که مهمترین پشتوانه مهم پلیس برای تامین امنیت جامعه است می نویسد؛پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ "پژوهش" در جامعه و ارج نهادن به مقام شامخ "پژوهشگران" ۲۵ آذر از سوی"شورای فرهنگ عمومی" کشور به نام "روز پژوهش" نام‌گذاری شد. وزارت "علوم، تحقیقات و فناوری" نیز از سال ۱۳۷۹چهارمین هفته آذرماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد.

نگاهی به ضرورت و اهمیت پژوهش در کشور

هفته پژوهش از آن جهت نام گذاری شد که مردم با اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تاثیرآن در اداره سازمان ها، اداره کشور و جامعه و بهبود وضع زندگی و معیشتی شهروندان آشنایی بیشتری پیدا کنند و از زاویه‌ای دیگر در جریان عملکرد مؤسسات، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که ماهیت وظایفشان، پژوهشی است قرار گیرند.

این روز همچنین فرصتی است تا مردم و دوستداران علم وپژوهش با یکدیگر به تعامل بپردازند و مردم بیشتر در جریان فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در بخش‌های مختلف کشور قرار گیرند.

امروزه ضرورت و اهمیت پژوهش بر هیچ کس پوشیده نیست زیرا پژوهش می‌تواند جلوی بسیاری از دوباره کاری ها، اتلاف وقت و بودجه را بگیرد. هر قدر موضوعی بزرگتر و با اهمیت تر باشد نیاز به پژوهش برای تصمیم‌گیری درباره اجرای آن بیشتر است. این کار، ریسک تصمیم و اجرا را به حداقل می‌رساند.

برای برنامه ریزی بلند مدت نیز نیاز به تحقیقات بیشتر است. در صورتی که برنامه ریزی فاقد پشتوانه تحقیقاتی باشد و به طور همه جانبه پیش از آغاز مورد بررسی قرار نگرد، به یقین در اجرا و عملیاتی شدن با مشکل روبه رو خواهد شد. ازاین رو می‌توان گفت پژوهش به ویژه در تصمیم‌گیری های کلان نقش عمده‌ای دارد. از همین روست که بسیاری، پژوهش را "حلقه مفقوده توسعه" یا "سنگ زیر بنای توسعه" می‌نامند.

تعریف پژوهش

همانگونه که می‌دانیم پژوهش، فعالیتی است دقیق، منظم و منطقی برای کشف حقایق، دست یابی به دانش نو، حل مسائل و تصمیم گیری‌های درست.

تحقیق و پژوهش در کلام امام خمینی(ره ) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی(

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همواره نسبت به توجه مسئولان به افزایش علم و دانش در بین جوانان به منظور ابزاری برای خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانگان تاکید داشتند. ایشان در یکی از بیانات خود پیرامون تحقیق و پژوهش چنین بیان می دارند:« اگر بخواهید عزیز و سربلند باشید باید از سرمایه های عمر و استعداد جوانی استفاده کنید. با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید که زندگی زیرچتر علم و آگاهی آن قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته ها آن قدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی ها و ناکامی های دیگر را از بین می برد.»

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز بر حمایت قاطع از جامعه علمی و پژوهشی کشور تاکید کرده و در این خصوص بیان می دارند: « اگرچه خدمت رسانی کارکم اهمیتی نیست اما در کنار خدمت رسانی،کارهای دقیق پژوهشی لازم است زیرا بدون آن، حتی خدمت رسانی هم ممکن است به درستی انجام نشود. عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورتی کامل در مجموعه کارها و فعالیت ها باید مورد توجه قرار گیرد.»

نقش تحقیق و پژوهش در تامین امنیت پایدار

بر این اساس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که حافظ امنیت و آسایش مردم است نیز به منظور توسعه امنیت پایدار و اجرای موفق طرح ها و ماموریت های کلان خود پژوهش محوری را در دستور کار خود قرار داد.

امروز رویکرد جامعه محوری پلیس مستلزم محوریت علم و دانش در جهت افزایش اعتماد اجتماعی و کارآمدی است و در این میان نیروی انتظامی باید هر چه بیشتر خود را با دانش روز آشنا سازد تا متناسب با شرایط به ایفای نقش بپردازد. برای تحقق این مهم گام اول حرکت به سوی طراحی یک پلیس «دانش محور» است.

نکته حائز اهمیت این است که دانش محوری هویت نوین سازمان های معاصربه شمار می اید و رویکرد نوینی است که به اقتضای حاکمیت واقعیات جدید بر ساختار و شکل سازمان ها مورد توجه قرار گرفته، این هویت بیانگر ویژگی های خاص ماهیت سازمان هایی است که به رمز موفقیت خویش نایل آمده اند.

از دیگر ملزومات و مقدمات این مهم می توان به تقویت توان یادگیری، تقویت توان یاددهی، تقویت توان آینده پژوهی در پلیس و پیش ضرورت های مدیریتی شامل تغییر فرهنگ مدیریت به فرهنگ دانشوری اشاره کرد.

جایگاه پژوهش در ناجا

امروز به برکت رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و فرماندهان عالی رتبه، مومن و متعهد ناجا تحولی عظیم در عرصه علم و دانش و تحقیق و پژوهش به وجود آمده است و نیروی انتظامی در مراکز علمی و فناوری کشور جایگاه خوبی پیدا کرده و همگام و همپای آنها حرکت می کند و حتی در برخی از موضوعات علمی و فناوری توانسته از آنان پیشی بگیرد.

چرا ناجا به سمت علمی شدن قدم بر می دارد؟

پاسخ این سوال روشن است، دلیل آن پیچیده شدن جرایم در دنیای امروز است به طوری که بدون کار علمی و بدون ابزار علم و دانش نمی توان دیگر بر جرایم فائق آمد و مجرمان حرفه ای که از طریق فضای سایبری امنیت مردم را به خطر می اندازند را دستگیر و به دست قانون سپرد.

افزایش کیفیت در ماموریت ها، ارتقای دانش کارکنان، تحول در فناوری روز دنیا، بالا بردن نقش مدیریت دانش در پیشگیری از جرایم، توجه به زمان و همگام بودن با زمان، توجه به رویکرد علمی پلیس در مواجه شدن با جرم، اشرافیت داشتن بر امور حقوقی مرتبط با ماموریت ها، ایجاد بستر لازم برای توسعه فرهنگ جامعه محوری پلیس با افزایش علم و دانش، نشان دادن جایگاه علم در ساختار نیروی انتظامی، سرعت بخشیدن و رسیدن به قله های تعالی رفتار پلیس، جلوگیری از برداشت های متفاوت پلیس از وظایف خود، استانداردسازی رفتار و کردار کارکنان پلیس، توسعه خودباوری، استعداد یابی و فرهنگ مقاومتی و جهادی از جمله اهداف و ضرورت های توسعه علم در نیروی انتظامی است.

شناخت علمی و دقیق پدیده ها و مسایل اجتماعی در حوزه تعاملی امنیت عمومی و انضباط اجتماعی- تلاش در جهت ارتقاء آگاهی و بسط فرهنگ خود کنترلی، قانون گرایی، انضباط و پیشگیری اجتماعی - کمک به تعمیق بنیان های نظم و امنیت و حفظ و ارتقاء آن از طریق ظرفیت سازی و ایجاد فرصت همکاری با اقشار مختلف جامعه، دستگاه ها و نهادهای دخیل در نظم و امنیت اجتماعی با رویکرد جامعه محوری از اهداف نیروی انتظامی در راستای حرکت به سوی علم محوری است و در این رویکرد مسلما پلیسی می‎تواند در جامعه موفق باشد که با امکانات و دانش روز در میدان عمل حاضر شود

رویکرد علمی و پژوهشی در پلیس اصفهان

فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز در راستای همین رویکرد با انعقاد تفاهم نامه هایی با دانشگاه ها و مراکز علمی و همچنین تاسیس مرکز جامع علمی کاربردی و ترویج تحقیق و پژوهش زمینه رشد و پیشرفت علمی کارکنان خود را فراهم آورده و توانسته روز به روز بر دانش و علم کارکنانش بیفزاید و با وجود حضور میلیونی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در طول سال بهترین میزبانی را برای آنان فراهم کند.

کسب رتبه های برتر در در کشف علمی جرایم، کشف علمی 85 درصد جرایم، تعالی رفتار کارکنان، ارتقای سطح حقوق شهروندی در ناجا، قرار گرفتن نیروی انتظامی استان در رتبه بندی علمی دستگاه ها از جمله نتایج دانش افزایی کارکنان پلیس است.

امروز پلیس اصفهان به خود می بالد و افتخار می کند که از نظر درجه علمی و تحقیقاتی در رتبه های برتر کشوری قرار دارد و در حفظ موقعیت و جایگاه علمی استان سهیم است. امید که بتوانیم این جایگاه را همچنان حفظ کرده و در کسب رتبه های برتر موفق تر عمل کنیم.

در پایان برخود لازم می دانم هفته پژوهش را به همه پژوهشگران، محققان و فعالان عرصه علم و دانش کشور به ویژه محققان و پژوهشگران که در زمینه ارتقای هرچه بهتر نظم و امنیت کشور فعالیت دارند و همکاران پژوهشی خود تبریک گفته و از زحمات بی شائبه و تلاش های شبانه روزی آنان قدردانی کنم. پلیس مصمم است تا با همکاری و تعامل با محققان و پژوهشگران گام های مؤثرتری در خدمت رسانی بهتر به مردم شریف ایران برداشته و امنیت و آرامش پایداری را در جامعه رقم بزنیم.

 

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار