کد خبر: ۱۴۸۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌یک‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۷ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۵۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۳۰ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۶۵ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۴ هزار و ۶۹۳ نفر رسید.

سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: وضعیت کشور از لحاظ شیوع بیماری هر روز نسبت به کشورهای دیگر رو به بهبودی است، امروز خوشبختانه مرگ ما به روزهای اردیبهشت که نزدیک صفر بود درحال نزدیک شدن است. در روزهای یک آذر، 22 آذر و اواخر آذر و ششم دی نقشه شیوع بیماری به روز شده است. در اوایل آذر وضعیت اغلب نقاط کشور قرمز بود اما امروز اغلب نقاط زرد شده است و تعداد شهر قرمزی نداریم 108 شهر نارنجی و 340 شهر در وضعیت زرد هستند.

 محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام صبح امروز درجریان بازدید از محل آماده شده برای تولید واکسن ایرانی کرونا گفت: دراین شهرک یک مرکز جامع تولید انواع واکسن را راه‌اندازی خواهیم کرد که آمادگی تولید 90 درصد واکسن‌های کشور در آن وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به مراحل تست انسانی واکسن کرونا گفت: علیرغم تبلیغات سو شبکه‌های معاند و رسانه‌های ضدانقلاب تا امروز 60 هزار نفر برای داوطلبی تزریق واکسن با سامانه 4030 تماس گرفته‌اند و 36 هزار نفر پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند ، اگرچه ما بیشتر از 56 نفر را نمیتوانیم بپذیریم.

بیشتر بخوانید:

نمکی: اثبات می‌کنیم واکسن داخلی بر واکسن‌های خارجی ارجح است

 

***

وحدت اصولگرایان دچار خدشه شده است؟

اعتماد نوشت: «موضوع وحدت اصولگرایان به‌جای آنکه محور کاهش تنش‌ها باشد، حالا خود محور تشدید اختلاف‌ها شده است. از یک طرف جریان نزدیک به غلامعلی حدادعادل با نام «شورای ائتلاف» در حال چانه‌زنی با این حزب و آن شخص متنفذ اصولگراست و از طرف دیگر جامعه روحانیت با شورایی دیگر با عنوان «شورای وحدت» تلاش خود را به‌کار بسته تا مگر از این مسیر به وحدت اصولگرایانه دست یابد. ابتدای مسیر البته تصور این بود که هر دوی این نهادهای بالادستی و دست‌کم روی کاغذ «اجماع‌ساز» جریان اصولگرا در یک کانال سیاسی پیشروی می‌کنند اما حالا شواهد نشان می‌دهد اختلاف میان این دو نهاد موازی چنان جدی است و آنقدر بالا گرفته که شاید تا روز سرنوشت و زمان برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در آخرین جمعه بهار 1400 هم این دو جریان همچنان، مستقل از یکدیگر برای دستیبابی به «وحدت» و «ائتلاف» پیش بروند...

ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار سیاسی اصولگرا در این رابطه گفت: «فعلا بحث‌های مقدماتی جریان دارد و هنوز هیچ تصمیمی قطعی نشده است. معلوم نیست که تا انتخابات، این دو شورا به کار خود ادامه دهند. اما فعلا کار خود را ادامه می‌دهند تا به نقطه‌ای مشترک برسند. باید درنظر داشت که اساسا نهادی به نام شوراهای وحدت و ائتلاف وجود خارجی ندارد! ما در گذشته یک شورای ائتلاف داشتیم که انتخابات مجلس را سازماندهی می‌کرد. کنار این رسانه‌ها، شورای وحدت را ساختند. در حال حاضر این بحث وجود دارد که نقش جامعه روحانیت در جریان وحدت چه باشد و چه کمکی در این مسیر خواهد کرد. آنچه به عنوان شورای وحدت از آن یاد می‌کنند، منظور همان جلساتی است که جامعه روحانیت برگزار می‌کند. بر این اساس باید گفت که ما دو تشکل جداگانه نداریم.»

***

کدام گفتمان حاکم بر انتخابات 1400می‌شود؟

فرهیختگان نوشت: «هرچند عموم گفتمان‌های اصلی در دولت‌های مختلف مصرف شده است و گفتمان بکری تقریبا وجود ندارد اما حالا و در انتخابات 1400 تسامحا می‌توان گفت فضای اصلی گفتمان انتخابات حول‌وحوش تعیین‌تکلیف با ایده‌های دولت روحانی شکل خواهد گرفت. اگر آزادی را دال طردشده دولت هاشمی بدانیم که دولت دوم خرداد در نه به آن شکل گرفت و عدالت را دال طردشده دولت خاتمی و عامل پیروزی احمدی‌نژاد قلمداد کنیم و بپذیریم که پیروزی روحانی حاصل افول گفتمانی دولت احمدی‌نژاد در اقتصاد بود که راه‌حلش در تبلیغات انتخاباتی سیاست خارجی معرفی شده بود، حالا و با توجه به حضور دولت روحانی و عملکرد آن و ارزیابی افکارعمومی از این دولت به‌طور طبیعی دو گفتمان طردشده این 8سال امکان بازتولید داشته و می‌توانند دو محور اصلی انتخابات 1400 باشند.

به این ترتیب دو گفتمان عدالت و کارآمدی مرکز ثقل رقابت‌ها خواهند بود ازسوی دیگر با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و شکل‌گیری زمزمه‌هایی مبنی‌بر امکان بازگشت جو بایدن به برجام مساله سیاست خارجی هم به محورهای انتخاباتی سال آینده اضافه شده است و سه ضلع اصلی رقابت گفتمانی را شکل خواهند داد. درکنار اینها دو زیرگفتمان آزادی‌های اجتماعی و جوانگرایی هم استعداد فعال‌شدن به‌عنوان گسل‌های فرعی انتخابات را خواهند داشت....

اگر مساله سیاست خارجی در انتخابات آتی مساله اصلی نشود به شرطی که گفتمان عدالت نماینده‌ای واقعی در فضای انتخابات داشته باشد، بازهم می‌تواند به مولفه‌ای تعیین‌‌کننده تبدیل شود. علی‌رغم تلاش اصلاح‌طلبان برای بازسازی ادبیات عدالت‌خواهی در جبهه خود بعید است تا انتخابات چنین اتفاقی بیفتد و بلوک منتقد دولت درصورت عدم ارتکاب خطای فاحش احتمالا در این گفتمان دست برتر را دارد.»

***

زمزمه نامزدی جهانگیری در انتخابات 1400

نامه نیوز نوشت: «طیف راست در جریان اصلاحات تمایل بیشتری به استفاده از گزینه ائتلافی و مشخصا حمایت از علی لاریجانی دارد. طیف چپ، اما سرسختانه با این ایده مخالف است و در جلسات خود به بررسی نیرو‌هایی که اصطلاحا اصلاح‌طلب خالص خوانده می‌شوند؛ می‌پردازد. در نتیجه همه جلسات است که گفته می‌شود، گزینه حمایت از محمد جواد ظریف نیز رنگ باخته و او را تقریبا از گردونه کاندیدا‌های احتمالی اصلاح‌طلبان خارج ساخته است.

اتحاد ملت، اعتماد ملی و سایر احزاب خواهان استفاده از گزینه کاملا اصلاح‌طلب درحالی علی لاریجانی امثال آنان را پس می‌زنند که دستشان نیز پر نیست. آنطور که محمد علی ابطحی، در گفت‌وگویی اینستاگرامی خبر داده بود، رئیس دولت اصلاحات و محمدرضا خاتمی پیشنهاد کاندیداتوری را رد کرده‌اند. طیف خواهان استفاده از کاندیدای اصلاح‌طلب، گزینه قابل اعتنایی نیز ندارد. تا چند هفته قبل گفته می‌شد که اتحاد ملتی‌ها در حال بررسی کاندیداتوری شکوری‌راد هستند، اما با توجه بیماری وی، این گزینه نیز حذف شده تلقی می‌شود. تکلیف محمدرضا عارف هم که روشن است. او نه پتانسیل رای‌آوری دارد و نه مورد اجماع و حمایت اصلاح‌طلبان قرار خواهد کرد.

با خط خوردن این اسامی از فهرست کاندیدا‌های احتمالی جریان چپ است که یک بار دیگر نام اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود. درست است که او به عنوان معاون اول دولت روحانی در وضع موجود سهیم و مورد انتقاد است، اما امتیازاتی دارد که سبب شده نام او نه تنها از فهرست کاندیدا‌های احتمالی خط نخورد، بلکه گمانه حمایت اصلاح طلبان از وی روز به روز تقویت می‌شود.

اسحاق جهانگیری آن زمانی که به او توصیه شده بود، از دولت خارج نشد تا امروز حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد. بدیهی است که اگر کاندیدا باشد، مناظرات سختی در پیش دارد و باید در پیشگاه مردم پاسخگوی ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های دولت، همچنین مسائلی مثل ارز ۴۲۰۰ تومانی که مشخصا پای او نوشته شد؛ باشد.

توانایی او در مدیریت مناظرات، اما در انتخابات ۹۶ اثبات شده و اصلاح طلبان از این بابت خیلی نگران نیستند. ضمن اینکه جهانگیری به نسبت سایر گزینه‌های موجود، امکان رای آوری بیشتری دارد. مهم‌تر از همه اینکه او می‌تواند به گزینه مورد اجماع اصلاح‌طلبان بدل شود.

اسحاق جهانگیری پشتوانه حزبی دارد. به این معنا که حتی اگر انتخاب نهایی کارگزاران ائتلاف با لاریجانی باشد، کاندیداتوری جهانگیری سبب خواهد شد که بخشی از این حزب به سوی اصلاح‌طلبان برگشته و از او حمایت کنند. ضمن اینکه او فردی از دولت روحانی است و کاندیداتوری وی می‌تواند نظر اعتدال و توسعه که اخیرا به حمایت از لاریجانی فکر می‌کند را برگرداند. او همچنین یک اصلاح طلب خالص است و می‌تواند از حمایت اتحاد ملت و سایر احزاب همسو با آن برخوردار شود.

بر اساس همین ویژگی‌ها است که گمانه کاندیداتوری او روز به روز تقویت می‌شود. شنیده‌های ما حاکی از آن است که اتحاد ملتی در حال بحث و بررسی درباره حمایت از جهانگیری هستند و نظر مثبت آنان در تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان تاثیر چشم‌گیری خواهد داشت.»

***

نظر روحانی درباره بودجه تغییر کرد؟

به نظر می رسد بودجه سال آینده کشور از مواضع مهم اختلاف دولت و مجلس است. ماجرا این است که دولت بودجه ای به مجلس ارائه کرده است که به گواه نظر کارشناسان مختلف دارای اشکالات اساسی به خصوص در برآورد درآمدهاست. از روزهای نخست ارائه بودجه به مجلس زمزمه رد کلیات بودجه توسط مجلس مطرح شد. مجلس این بودجه را به ضرر اقتصاد کشور و معیشت مردم می داند اما به دلیل تفسیر شورای نگهبان، مجلس اجازه تغییر اساسی در لایحه بودجه را ندارد. پس تنها راهی که باقی می ماند رد کلیات بودجه و تصویب بودجه چند دوازدهم بود.

در این میان جلسه همفکری دولت و مجلس درباره بودجه تشکیل شد که در آن روحانی موضع متعادل تری گرفت و به مجلس برای اصلاح بودجه چراغ سبز نشان داد. ظاهرا در آن جلسه قرار شد کارگروه مشترک دولت و مجلس درباره بودجه تصمیم بگیرد و دولت هم به شورای نگهبان اعلام کند که اصلاحات با نظر موافق دولت انجام شده است.

بیشتر بخوانید: جزئیات توافق مجلس و دولت برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰

اما امروز حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مجددا از بودجه دفاع کرد و به منتقدان پاسخ داد. روحانی گفت: «لایحه بودجه ۱۴۰۰ حاصل مطالعات و بررسی های دقیق در مسیر ریل گذاری شده توسعه کشور و ارزیابی دقیق از نیاز اقشار مختلف مردم است و از این نظر بودجه سال آینده، در عین انسجام و هدفمندی، واقع بینانه و دقیق هست.»

در مقابل، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی بر رد لایحه بودجه تاکید کرد و نوشت: «در طول یک سال و نیم گذشته به رغم آنکه پیشنهادهای متعددی در دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه و مدیریت کسری بودجه مزمن دولت مطرح شده است، اما متأسفانه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مشابه لایحه بودجه سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بدون اعمال این اصلاحات ساختاری تهیه و به مجلس ارائه شده است؛ به گونه ای که در کنار بیش برآوردی های قابل توجه در حوزه منابع، رشد فزایندهای نیز در حوزه مصارف دارد.»

محمدباقر قالیباف هم بر اصلاحات اساسی در بودجه تاکید کرد و در آغاز جلسه علنی امروز مجلس گفت: ما معتقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد چرا که کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل ۱۱۷ درصد رشد داشته است و هزینه‌ها ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که درآمدها حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: کشور ما فرصت هایی همچون حدود ۳ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی،  اموال املاک و دارایی های دولتی ، معادن و منابع طبیعی بی شماری، سرمایه انسانی و دانش تخصصی بسیاری دارد. چنین کشوری می تواند حتی در همین بودجه، کسری تراز عملیاتی اش را کاهش دهد.

در نهایت هم بنا شد فردا مجلس جلسه ای غیررسمی برای بررسی بودجه داشته باشند. به نظر می رسد باید منتظر نظر میسیون تلفیق و صحن مجلس درباره کلیات لایجه بودجه باشیم.

بیشتر بخوانید: 

روحانی: بودجه ۱۴۰۰ منسجم و دقیق است/ صدور روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت حق ایران است

مرکز پژوهش‌ها: پیشنهاد می‌شود کلیات لایحه در مجلس رد شود

قالیباف: لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد/ از سختی‌ها عبور خواهیم کرد

***

احمدی‌نژاد تایید صلاحیت می‌شود؟

حمد خورشیدی آزاد، دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی که نسبت فامیلی با احمدی‌نژاد دارد در گفتگو مدارا با بیان اینکه انتخابات ۱۴۰۰سه قطبی خواهد شد، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نماینده یا نمایندگانی از اصلاح طلبان، نماینده یا نمایندگانی از اصولگرایان و آقای احمدی نژاد حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: آقای احمدی نژاد هم گرچه اعلام کرده اند دراین خصوص «موضعی نگرفته اند» اما به اعتقاد بنده بخاطر اینکه اکثریت مردم خواهان او هستند و حضور ایشان مشارکت حداکثری را ایجاد می کند و او می تواند دولت کارآمد و پرتلاش و جوان و پرنشاط  تشکیل دهد که مشکلات کشور را حل کند، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰شرکت می کند و هم تایید صلاحیت می شود.

احمد خورشیدی آزاد گفت: دلیل بنده برای تایید صلاحیت آقای احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان این است که مقام معظم رهبری قبل از اینکه به این بیندیشند که نام چه کسی از داخل صندوق رای بیرون خواهد آمد به مشارکت حداکثری توجه دارند.

وی ادامه داد: خیلی روشن است که اولویت نظام در انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری که برد بین المللی دارد و نشان دهنده مشروعیت  است، مشارکت حداکثری می باشد.

احمد خورشیدی آزاد گفت: آقای احمدی نژاد یک کنشگر سیاسی اجتماعی است که ۸ سال سابقه ریاست جمهوری موفق  دارد و از طرفی ۸ سال اخیر را نیز تلاش های مطالعاتی کارشناسی فراوانی به روی «چه باید کردهای» کشور انجام داده تا کشور اسیر آزمون و خطا نشود.

این فعال سیاسی با اشاره به تغییر دبیر کل جببه پایداری گفت: نمی توان به طور قاطع گفت که تغییر دبیرکل جبهه پایداری در راستای کمک به آقای احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ بوده اما می توان گفت که نتیجه این تغییر به نفع آقای احمدی نژاد شده است.

***

انتقاد آیت‌الله لاریجانی از ربط دادن واکسن کرونا به FATF

آیت‌الله صادق لاریجانی، مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از نمایندگان فراکسیون «گام دوم» مجلس شورای اسلامی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن مجدد لوایح اف ای تی اف در مجمع تشخیص پس از ارجاع مقام معظم رهبری گفت: همانطور که در جلسه اخیر مجمع مطرح کردم،همگان باید فارغ از هرگونه جو سازی و فضاسازی های مخرب و البته بی تاثیر بر اراده اعضای مجمع، اجازه دهند که مجمع در این زمینه بررسی های خود را انجام دهد و البته در این راه حتما از نظرات و سخنان کلیه دلسوزان و کارشناسان متعهد استقبال خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع اف ای تی اف را بسیار پیچیده دانست و افزود: متاسفانه عده ای با جو سازی در تلاشند توجه افکار عمومی را با موضوعاتی مانند تامین دارو و واکسن کرونا و امثال آن به سمت و سوی دیگری معطوف سازند.

بیشتر بخوانید: 

آملی لاریجانی: مجمع در بررسی FATF اسیر جوسازی‌های مخرب نمی‌شود

***

تخلف در فرایند واگذاری شرکت هفت تپه محرز است

به گزارش مهر، حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در خصوص واگذاری شرکت هفت‌تپه، بررسی‌های کارشناسی این سازمان نشان می‌دهد هم در واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و هم پس از واگذاری (وفق ماده ۸ قرارداد منعقده) تخلفاتی رخ داده که واگذاری انجام‌شده را به موجب ماده (۱۱) قرارداد مشمول فسخ نموده است.

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که ریاست محترم قوه قضائیه نیز بارها اعلام کرده‌اند، ما از خصوصی‌سازی در چارچوب قوانین کاملاً حمایت می‌کنیم کما اینکه واگذاری‌های زیادی هم طبق مقررات انجام شده اما با تضییع حقوق مردم و بیت‌المال حتماً مخالفیم و نظارت بر حسن اجرای قانون در این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کنیم.

***

قالیباف یکی از گزینه‌های قطعی 1400 است؟

جواد آرین‌منش فعال سیاسی اصولگرا درباره انتخابات ریاست جمهوری به ایسنا گفت: با توجه به بحث‌ها و فعالیت‌ها به نظر می‌رسد که آقای قالیباف قطعا جزو گزینه‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود. حرکات‌هایی که آقای قالیباف در این ماه‌های اخیر داشته و انتقاداتی که به دولت وارد کرده و مکررا ضعف کشور را ناشی از مدیریت اجرایی دانسته و همچنین اینکه راهکار حل مشکلات را تحول در مدیریت عنوان می‌کند، همگی نشان‌دهنده این است که وی یکی از گزینه‌های انتخابات پیش رو است. 

وی با بیان اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ ما با تعدد کاندیداهای اصولگرا مواجه خواهیم بود، عنوان کرد: همچنین شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بین نیروهای اعتدالی، اجماعی بر روی معرفی آقای علی لاریجانی به عنوان نامزد انتخابات سال آینده در حال شکل‌گیری است که البته در این خصوص بعید نیست از پشتیبانی جریانات اصلاح‌طلب هم استفاده شود. من پیش‌بینی می‌کنم که آقای لاریجانی با بخشی از تیم فعلی دولت مانند آقای ظریف، می‌توانند نماینده جریانات اعتدالی باشند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما یک رقابت مناسبی را در عرصه انتخابات شاهد خواهیم بود. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار