کد خبر: ۱۴۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

سلامت نیوز: بالاخره پای واکسن فایزر به ایران باز می‌شود و به‌زودی هلال احمر ۱۵۰ هزار دوز از این واکسن را در اختیار می‌گیرد. این درحالی است که تا کنون حدود ۸۰ کشور، هفت میلیارد دوز واکسن فایزر را خریده‌اند و در این فهرست اکوادور، پاناما، قزاقستان و حتی ونزوئلا هم حضور دارند اما خبری از نام ایران نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، اما کریم همتی رئیس سازمان هلال احمر درباره این موضوع می‌گوید: «به‌زودی ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای شرکت فایزر بیوان‌‌تک از سوی خیرین خارج از کشور به ایران اهدا می‌شود.» او همچنین از شرایط خاص برای نگهداری این واکسن نیز سخن گفته، موضوعی که بارها از سوی مسئولان اعلام شد که به دلیل نگهداری این واکسن در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد، فرودگاه‌های کشور ما امکان نگهداری این واکسن را ندارند، در آذرماه مصطفی قانعی،‌ رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، مطرح کردند و گفتند ایران تصمیمش در این زمینه را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است.

به عنوان مثال جهانپور گفته بود که «زنجیره سرد، فقط انتقال از مبدا به فرودگاه مقصد نیست بلکه زنجیره سرد کل مسیر تلقیح واکسن به گروه هدف تا یک شهر و روستای دورافتاده را شامل می‌شود»، اما همتی در‌باره این موضوع تاکید کرده که «این واکسن با هماهنگی وزارت بهداشت به کشور منتقل خواهد شد.» با توجه به اینکه هر فرد نیاز به تزریق دو دوز واکسن کووید دارد، ۱۵۰ هزار واکسن تنها برای ۷۵ هزار نفر کافی خواهد بود.

رئیس هلال احمر پیش‌تر از خرید یک میلیون واکسن کرونای سینواک (ساخت چین) خبر داده بود. او در آخرین اظهارنظرش گفته است که «نیاز کشور در حال حاضر حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن است که از این تعداد، یک میلیون دوز را هلال احمر وارد می‌کند.»البته این تنها خبر روز گذشته برای تامین واکسن نبود و شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در گفت‌وگویش با ایلنا، اعلام کرد که «آمریکا مجوز استفاده ایران از پول‌های بلوکه شده خود در خارج از کشور برای خرید واکسن کرونا را صادر کرده است.»

وی در عین حال احتمال می‌دهد این پول‌ها مربوط به منابع بانک مرکزی باشد. تا لحظه تنظیم این گزارش‌ هیچ مقام رسمی در رابطه با این اظهار نظر، واکنشی نشان نداده است. شریف نظام مافی همچنین بر وجود امکان کانال سوئیس برای خرید واکسن کرونا تاکید کرد و گفت در چارچوب کانال سوئیس، به بانکی به نام BCP مجوزهایی برای انجام کارهای مربوط به خرید واکسن داده شده است. او همچنین معتقد است که خارج از کانال سوئیس ما برای خرید واکسن کرونا به علت قرار داشتن در لیست سیاه FATF به مشکل برمی‌خوریم اما کانال سوئیس به همین منظور خارج از FATF ساخته شده است.

ساخت واکسن کرونا با یک کشور دیگر
با این حال، بیگلری، رئیس انستیتو پاستور نیز از جزئیات تامین واکسن از طریق سبد کوواکس و تولید مشترک واکسن با یکی از کشورهای دیگر خبر داد و گفت: قرار بود ایران از سبد کوواکس بخشی از واکسن کرونای مورد نیازش را تامین کند که مقدمات این اتفاق انجام شد و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که پول مربوط به تامین واکسن از کوواکس، پرداخت شده است. به عنوان کسی که فنی به این موضوع نگاه می‌کنم، پیش خرید واکسن کرونا از سبد کوواکس اقدام بسیار درستی بود؛ چراکه واکسن‌ها در سبد کوواکس تنوع دارند و اگر یک واکسن مناسب نبود، می‌توان از نوع دیگر استفاده کرد.


کاهش 60 درصدی مرگ
در شرایطی که فرمانده کل سپاه پاسداران معتقد است که «ما فرمول‌های غلبه بر کرونا را پیدا کردیم، یعنی رهیافت‌ها و رویکردهایی که می‌تواند بدون اینکه فعلا به واکسن برسیم، بیماری را در روند نزولی قرار دهد»، آمارهای دولتی نیز نظر حسین سلامی را تایید می‌کند و کارشناسان از کاهش ورودی 50 درصدی مردم به بیمارستان‌ها خبر می‌دهند. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت 5908 بیمار کووید19 از یکشنبه (7 آذر) تا دوشنبه (8 آذر) شناسایی شدند که 798 نفر از آنها بستری شدند.

همچنین در یک جهش خارق‌العاده، تعداد فوتی‌ها در یک روز اخیر به 121 رسید و تا کنون 960 هزار و 751 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. بر اساس آخرین تحلیل‌ها، 108 شهرستان در وضعیت نارنجی و 340 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. در این بین سعید نمکی، وزیر بهداشت از کاهش حداقل 50 تا 60 درصدی مرگ و میر روزانه بیماران کرونا در کشور خبر داد و گفت: در طرح بسیار ارزنده شهید حاج قاسم سلیمانی، کار مشترکی را از 20 آبان با سازمان بسیج در سراسر کشور آغاز کردیم و با گذشت حدود 40 روز از آغاز این طرح با وجود اینکه هدف گذاری کرده بودیم که میزان مرگ و میر روزانه بیماران 10 درصد و میزان بستری بیماران 30 درصد کاهش پیدا کند، با افتخار می‌گوییم که خدا به این حرکت، برکت داد و امروز شاهد کاهش حداقل 50 تا 60 درصدی مرگ و میر بیماران و همچنین کاهش 60 تا 70 درصدی بستری بیماران هستیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: خوشبختانه روند بیماری و مرگ و میر بیماران در کشور رو به کاهش و تنزل است و این از افتخاراتی است که در اوج التهاب جهانی و سرکشی کرونا برای جهان اما در جمهوری اسلامی ایران با همدلی و وفاق بین وزارت بهداشت، بسیج، دستگاه‌های مختلف و همراهی مردم، به دست آمد و امیدواریم که با این وفاق و همدلی و سرمایه‌گذاری عظیم ملی که شکل گرفته بتوانیم تا انتهای مهار ویروس، گام‌های موثرتری را برداریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار