کد خبر: ۱۵۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
اعتراضات خیابانی در طرابلس لبنان دیروز چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت و معترضان که به نظر می‌رسد مسئله کرونا دیگر برایش اهمیتی ندارد! با پرتاب کوکتل مولوتوف به دادگاه‌ها و ساختمان‌های شهرداری و...حمله می‌کنند.




چندی پیش اعتراضات در لبنان به ویژه در شهر شمالیِ این کشور، طرابلس، به بهانه محدودیت‌های کرونایی و همچنین مشکلات معیشتی شکل گرفت. اما چنانکه در این کشور مسبوق به سابقه است به زودی تبدیل به جریان حامیِ آشفتگیِ همه‌گیری شد که هدف روشنی را دنبال نمی‌کند و تنها هرج و مرج را طلب می‌کند. همین آشوب‌های کور بی‌هدف و بی‌رهبر مشخص است که در کنار ساختار سیاسیِ ‌قومی-قبیله‌ای این کشور، تشکیل یک دولت، حتی از نوع ناکارآمدش، را ناممکن کرده است. محور این آشوب‌ها این بار شهر طرابلس است.
تظاهرات خیابانی در طرابلس لبنان شامگاه گذشته برای چهارمین روز پیاپی ادامه یافت و بر دامنه خشونت آن افزوده شد. مقصد اصلی معترضان منطقه «سرای طرابلس» (مقر دولتی) بود. این مقر، یکی از مهم‌ترین مراکزی است که اسناد مربوط به مردم این شهر، مجوزهای قانونی مؤسسات و دهها هزار پرونده مربوط به ساکنان طرابلس را در خود جای داده است.
مسئله خطرناکی که در این آشوب‌ها رخ داده، این است که شماری از جوانان معترض با پرتاب کوکتل مولوتوف به سمت دادگاه طرابلس، باعث شدند که دیوارهای بیرونی آن در آتش بسوزد و زبانه آتش به برخی از اتاق‌های آن نیز برسد. به گزارش فارس، هدف اصلی از
آتش زدن سرای طرابلس این است که این شهر بدون پرونده، آرشیو و تاریخ باشد و آتش زدن آن، شبیه به فردی است که تاریخ و گذشته خود را هدف قرار می‌دهد.
در همین حال، خبرگزاری ملی لبنان نیز گزارش داده که معترضان در طرابلس به سمت ساختمان شهرداری سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند که منجر به آتش سوزی وسیعی در داخل آن شد. به گزارش ایسنا، خودروهای آتش‌نشانی به سختی توانستند آتش سوزی در ساختمان شهرداری طرابلس را مهار کنند و نیروهای ارتش لبنان نیز چهار فرد را در این راستا بازداشت کردند.
«سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان از اعتراضات پنجشنبه شب اهالی طرابلس به اوضاع اقتصادی کشور به عنوان یک «جنایت سازمان‌یافته» یاد کرد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد، «مسئولیت آنچه که امشب در طرابلس رخ داده است، بر عهده کسانی است که برای ضربه زدن به ثبات و ایجاد ناامنی این شهر توطئه و تبانی کرده‌اند».
«حسان دیاب»، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان نیز به دنبال ناآرامی‌های شهر طرابلس که شماری زخمی هم به جا گذاشته، در بیانیه‌ای اعلام کرد، محکومیت به تنهایی برای جبران تاوانی که طرابلس به خاطر بهره‌برداری سیاسی و سوءاستفاده از آن برای رساندن پیام‌های سیاسی آتشین پرداخت کرده، کفایت نمی‌کند. به گزارش تسنیم، او این را هم گفته که، «طرح آشوبگران را به شکست خواهیم کشاند».
گفتنی است، آن‌چه مایه و پایه ناآرمی‎‌ها در لبنان است فضای سیاسی خاص حاکم بر این کشور است که در آن هر گروهی به دنبال منافع خود است و در فقدان یک روحیه ملی و تعریف روشن از منافع ملی تشکیل یک دولت مقتدر ناممکن شده است. باید توجه کرد که رژیمِ آپارتایدِ صهیونیستی بیشترین بهره را از این وضع مشوش لبنان می‌گیرد؛ چرا که یک دولت مقتدر و جامعه‌ای آرام در لبنان تهدیدی برای ثبات این رژیم است. یک نکته مشکوک در مورد این اعتراضات این است که مرکز آن طرابلس است که ترکیه به واسطه جریان اخوان در آن نفوذ دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار