کد خبر: ۱۵۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵

جو بایدن در شرایطی ریاست جمهوی ایالات متحده را عهده دار شد که آمریکا در یکی از بدترین دوران خود پس از جنگهای داخلی ایالات متحده در زمان جرج واشنگتن را می گذراند . وضعیت اقتصادی نابسامان و واگذاری اقتصاد اول جهان به چین – بیماری کرونا – و از همه مهمتر دو قطبی شدید بوجود آمده در جامعه آمریکا که مستعد آن نیز بود ، شرایط سختی را برای بایدن رقم زده است .

به همین دلیل است که تکیه اصلی سخنرانی بایدن در روز تحلیف، صرفاً برمسائل داخلی آمریکا و وحدت درمیان آمریکائی ها متمرکز شده بود . بر خلاف سخنرانی های مراسم تحلیف قبلی روسای جمهور آمریکا، هیچ حرفی از سیاست خارجی آمریکا و تحولات جهانی نشد . زیرا آمریکا در حال حاضر نیاز شدید به یک درون گرائی جدی دارد تا بتواند از بحران های آتی جلوگیری کند .

وضعیت بوجود آمده اما محصول رادیکالیسم و پوپولیسم ترامپ نبود . زیرا اگر جامعه آمریکا مستعد این دوقطبی شدید نبود ، هرگز یک رئیس جمهور نمی توانست در سیستم دموکراتیک آمریکا ، چنین تاخت و تاز کرده و بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی جهان را به این نقطه برساند . جامعه آمریکا از سالیان دراز دارای بحران های اجتماعی و روانی بود وترامپ فقط این بحران ها را به سطح آورد و آنها را استخراج کرد . به همین دلیل است که ترامپ رفت اما اندیشمندن هنوز از ترامپیسم در وحشت بسر می برند .

اگر سالها قبل از اندیشمندان و جامعه شناسان و تئوری پردازان اندیشکده های سیاسی سوال می شد که آیا در درون لایه های سخت و پیچ در پیچ سیستم حکومتی آمریکا، می تواند یک رئیس جمهور ظهور نماید و تمامی ارزش ها و مقررات و ضوابط حکومتی را نادیده انگاشته و همانند دیکتاتورهای کشورهای جهان سومی ، هر چه می خواهد انجام دهد و نظام دموکراتیک و حزبی آمریکا نتواند در مقابل زیاده خواهی های او بایستد، قطعاً پاسخ این اندیشمندان که برای جهان نیز تئوری برداری می نمایند ، منفی بود . اما چنین شد . و ترامپ با سوار شدن بر موج دو قطبی های اجتماعی جامعه آمریکا توانست مانند یک پادشاه درحکومت های مطلقه ، آمریکا را در عرصه داخلی وجهانی به سوی آرمان های بی پایان خود بافته ببرد و هیچ مانعی نیز در درون سیستم حکومتی وکنگره آمریکا نتواند در مقابل او بایستد.

بایدن دوران سختی را درکهولت سن بعهده دارد  و بعید است آمریکا بتواند تا آرام کردن نسبی درون جامعه خود،بتواند به این زودی ها به صحنه سیاست خارجی بر گردد و مانند گذشته نقش آفرینی نماید. این وضعیت اما بهترین زمان برای قدرت های موجود جهان مانندچین و هند و روسیه است تا بتوانند جایگاه خود را در عرصه اقتصادی و سیاست بین المللی ارتقاء بخشند و دروان ترامپ را مبدل به دورن پایان قدرت آمریکا در یک قرن گذشته نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار