کد خبر: ۱۵۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
هنر انقلابی ـ 4/
اگر روایت ما از تاریخ توام با نگاهی مغرضانه باشد به جای ثبت وقایع نظرگاه تاریخی خود را ثبت خواهیم کرد و این همان آفتی است که به تحریف انقلاب اسلامی می‌انجامد.

نگاهی مغرضانه به تاریخ شفاهی موجب تحریف انقلاب اسلامی می‌شودگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه یک رستاخیز عظیم و بنیادی در همه ارکان ایران بود. ایرانِ رژیم پهلوی شاید نام اسلامی بودن را یدک می‌کشید اما انقلابی نبود. اسلام غیر انقلابی اسلام اموی است و نه اسلام علوی، حضرت امام خمینی (ره) نقاب خنثای اسلامی بودن را درهم شکست و با طرح مسئله ولایت فقیه و تشکیل حکومت بر اساس اصول اسلام، جمهوری اسلامی ایران را پدید آورد که انقلابی بودن جزء ذات و خصیصه آن بود.

در این میان فرهنگ و هنر کشور نیز دارای ماهیتی انقلابی شد. هر اثر هنری که در ایران اسلامی تولید می‌شود اگر انقلابی نباشد، اثری خنثا است که جز صرف هزینه و کاستن توان و استعداد نیروی انسانی ثمر دیگری ندارد. در مجموعه یادداشت «هنر انقلابی» که مناسبت ایام‌الله فجر منتشر می‌شود، سعی شده تا زوایای این مقوله را مورد کنکاش قرار بگیرد تا بدانیم حدود و ابعاد این هنر چیست. در تحلیل «هنر انقلابی» بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مد نظر قرار گرفته تا از این طریق درک هنر انقلابی میسر شود.

در ادامه قسمت چهارم یادداشت «هنر انقلابی» را می‌خوانید:

تولید محتوا نیازمند تدوین تاریخ شفاهی است

ثبت تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی است، ایشان بارها برای حضور جدی در این حوزه تاکید داشتند. بدون جمع‌آوری اسناد و اتکای به مستندات نمی‌توان تولید محتوا کرد. نه فقط نیازمند به جمع‌آوری تاریخ شفاهی چهره‌های شناخته شده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم بلکه داشته‌های ذهنی و خاطرات مردمی که از نزدیک درگیر وقایع مورد اشاره بودند نیز هستیم.

اینکه از این گنجینه عظیم چگونه استفاده کنیم در مرحله بعد اهمیت قرار می‌گیرد. سینما، نقاشی، شعر، رمان، داستان کوتاه، موسیقی و ... به شدت نیازمند ثبت تاریخ شفاهی هستند. نسل جوان و نوآوری که می‌خواهد وارد جبهه فرهنگی شود با چه داشته و دست‌مایه‌ای باید اثرش را تولید کند. این که هر هنرمندی خود باید از ابتدا منابعش را جمع‌آوری کند و بعد به تولید اثر برسد انتظار نامعقولی است.

از یک سو از هنرمند انتظار داریم تا فرزند زمانه خود باشد، مسئله‌مند و دغدغه‌مند باشد اما از سوی دیگر هیچ حمایتی از وی نمی‌شود تا به رسالت هنرمند بودن خود برسد. اگر در جریان انقلاب اسلامی همه مردم از همه اقشار و طیف‌ها در کنار هم ایستادند به سبب همدلی و همزبانی آنها بود که متاسفانه این امر مهم اگر در شرایط امروز کاملا از بین نرفته کمرنگ شده است.

حادثه عظیم انقلاب اسلامی نمی‌تواند و نباید بازیچه اغراض سیاسی و جناحی شود. نگاه سیاست‌زده در حوزه ثبت تاریخ شفاهی بسیار خطرآفرین است و در دراز مدت می‌تواند مسیر کار فرهنگی را دچار انحراف کند. اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که اجازه ندهید جای جلاد و شهید عوض شود به همین دلیل است.

یعنی نباید روایت ما از تاریخ، نگاهی مغرضانه باشد تا به جای ثبت وقایع نظرگاه تاریخی خود را ثبت و ضبط کنیم این همان آفتی است که در ادامه به تحریف انقلاب اسلامی می‌انجامد. در این صورت هیچ یک از مدعیان انقلاب اسلامی مجال عرضه و حضور نخواهد داشت و کشتی انقلابی را که به دست خود سوراخ کرده‌ایم همه آحاد مردم را غرق خواهد کرد.

انتهای پیام/ 161

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار