کد خبر: ۱۵۴۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
وزارت امور خارجه قزاقستان از برگزاری همایش مشترک تجاری و سرمایه‌گذاری این کشور و مصر در «قاهره» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه،  به دعوت و میزبانی مصر همایش مشترک تجاری و سرمایه گذاری این کشور و قزاقستان با شرکت حدود 300 نفر، برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در هیأت قزاقستان که ریاست آن را «الماس آیدارف» معاون وزیر امور خارجه این کشور بر عهده داشت، بیش از 30 شرکت از 13 منطقه مختلف و همچنین نمایندگان ارگان‌های دولتی و شبه دولتی نیز حضور داشتند.

از طرف مصری در این همایش بیش از 200 نماینده جامعه بازرگانی و همچنین «طارق العواسیمی» معاون وزیر امور خارجه، «خالد فودا» فرماندار استان سینای جنوبی، «ابراهیم العربی» رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی این کشور شرکت کردند.

بنابر سخنان «کایرات لاما شریف»، سفیر قزاقستان در مصر، طرفین قصد دارند همکاری‌های خود را در همه زمینه‌های تعامل برای افزایش بیشتر سطح روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور توسعه دهند.

وی گفت: «نورسلطان» مصر را به عنوان «دروازه‌ای» به آفریقا می‌داند و آماده است، صادرات را با کمک شورای تجار دو کشور و کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ترویج دهد.

لاما شریف افزود: امضا توافقنامه در زمینه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا و مصر به افزایش حجم صادرات محصولات قزاقی به این کشور انگیزه اضافی بخشیده و دسترسی به بازار مصر با جمعیت بیش از 100 میلیون نفری را فراهم می‌کند.

به باور شرکت کنندگان این همایش، افزایش ناچیز قیمت محصولات و کاهش سرعت تجارت بین دو کشور به فاصله جغرافیایی دو کشور مربوط است.

با وجوداین امر، بنابر سخنان «کایرات تاریبایف» معاون وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان، این کشور پتانسیلی را برای افزایش تقریبا 4 برابری تجارت متقابل را مشاهده می‌کند.

وی افزود: در این زمینه، شرکت‌های داخلی می‌توانند کالاهای با کیفیت و به ارزش حدود 300 میلیون دلار ارائه دهند، برای تضمین امنیت غذایی، شرکت‌های مصری می‌توانند تولید محصولات صادرات محور را در قزاقستان مستقر کنند.

طی این همایش نمایشگاهی تحت عنوان «ساخت قزاقستان» برگزار و در جریان آن تولیدکنندگان قزاقستان و شرکت‌هایی که کالاهای خود را از قبل به قاره آفریقا صادر می‌کردند، محصولات خود را به نمایش گذاشتند.

در پایان این همایش تعدادی از اسناد اقتصادی به امضا رسید. شرکت‌های قزاقستانی و مصری در مورد صادرات یک میلیون بطری آب معدنی با احتمال افزایش تا سطح 3 میلیون بطری به بازار مصر، تولید دارو بر پایه یک شرکت قزاقستانی و همچنین خرید معدن مس در قلمرو قزاقستان توافق کردند.

طرفین همچنین در مورد برگزاری ماموریت‌های منظم تجاری و مذاکرات بین دو کشور تصمیم گیری کردند.

شایان ذکر است که همایش قبلی تجاری قزاقستان و مصر در تاریخ 6 مارس سال 2019 میلادی با شرکت بیش از 100 نماینده تجارت از هر دو کشور در «نورسلطان» برگزار شده بود.

انتهای پیام/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار