کد خبر: ۱۵۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
ربیعی در نشست خبری:
سخنگوی دولت با بیان اینکه لاریجانی سند ۲۵ ساله راهبردی همکاری‌های ایران و چین را پیگیری می‌کند، گفت: فعلا هیچ برنامه سفری به کشور چین برای این موضوع مطرح نیست.

تن به بازی آمریکا نمی دهیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه لاریجانی سند ۲۵ ساله راهبردی همکاری‌های ایران و چین را پیگیری می‌کند، گفت: فعلا هیچ برنامه سفری به کشور چین برای این موضوع مطرح نیست.

علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در روزهای گذشته اخباری درباره پاسخ ما به پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست ۱+۴ با مشارکت آمریکا به عنوان میهمان منتشر شد که در پاسخ به سوالات بطور دقیق تر به آن خواهم پرداخت در اینجا لازم می‌دانم که به اصول کلی دولت در سیاست خارجی و داخلی اشاره کنم.

ربیعی گفت: دولت در هشت سال گذشته در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیل گری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه داشته و نگاهی به گسترش زیرساخت‌ها و مقایسه آن با گذشته ها این مهم را نشان می دهد.

وی افزود: در بحث سیاست خارجی دولت براساس یک منطق تصمیماتی را تاکنون اتخاذ و دنبال کرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت در این هشت سال ایجاد زمینه برای تامین رفاه و آسایش مردم را با از میان بردن تحریم های ضد انسانی، تامین امنیت فیزیکی مردم در برابر خطر تروریسم و جنگ و همینطور تامین سلامت مردم در سال اخیر در برابر پاندمی ویروس کرونا دنبال کرده است.

ربیعی با بیان اینکه همیشه اعتقاد داشته ایم که هدف بنیادین سیاست خارجی باید کمک به تامین این اهداف باشد، گفت: این اعتقاد در دولت بازتاب انتخاب مردم ما برای بهره مندی از یک زندگی امن، مرفه و سالم براساس آنچه که شایسته و سزاوار برخورداری از آن هستند بوده است.

وی ادامه داد: ما در طول این هشت سال اعتقاد داشتیم این مردم هستند که دولت های منتخب خود را با دستورالعمل هایی که با خرد جمعی از نیازهای عمومی جامعه استنباط کرده‌اند، به پیش می‌رانند و رسالت دولت چیزی جز پیگیری آن دستورالعمل برخاسته از صندوق های رأی نیست.

سخنگوی دولت گفت: این همان معنای مقدس از جمهوریت است که هر کسی که با آرمان های انقلاب پیمان بسته باشد از آن عدول نمی‌کند.

ربیعی اظهار کرد: بر مبنای همین اعتقاد راسخ بود که دولت از نخستین روزهای آغاز به کار خود در سال ۹۲ به میدان رفع تحریم ها از راه مذاکرات چندجانبه با ۱+۵ قدم گذاشت. ما نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ موفق به توافقی شدیم که ضمن پاسداشت همه دستاوردهای صنعت صلح آمیز هسته ای به این بحران جعلی خاتمه می‌داد و حلقه امنیتی سازی ایران را که صدمات بیشماری به حیات ملی ایران و زندگی روزمره ایرانیان وارد کرده بود، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در هم شکست و آینده مبهم را که کشورمان با وارد شدن به فصل هفتم منشور ملل متحد انتظار آن را می کشید به آینده روشن تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: رژیم ترامپ با فریب خوردن از کسانی که از اولین روزهای انعقاد برجام رخداد پیش آمده را بر باد دهنده آرزوهای پلیدشان برای مردم ایران می‌دیدند، راهی شیطانی را انتخاب کرد که در نهایت به نتیجه ای جز انزوای بین المللی آمریکا در نهادها و سازمان هایی که روزگاری خود موسس آنها بود، نرسید.

سخنگوی دولت گفت: هرچند رفتارهای غیرمتعارف و غیرعقلانی و ظالمانه ترامپ هزینه های سنگینی به اقتصاد مردم ما تحمیل کرد اما کوچکترین موفقیتی در شکستن کمر استقلال و استقامت ملی ما که از اراده برای تعیین حق سرنوشت یک تمدن کهن برمی خیزد، نداشت.

ربیعی خاطرنشان کرد: امروز که به اقرار مقامات دولت جدید آمریکا و همه ناظران جهان، سیاست فشار حداکثری شکست خورده، برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام باقی نمانده است. ما در طول این سال‌ها به عهد خود پایبند ماندیم و اکنون نوبت آمریکاست که شعار خود در بازگشت به جهان را با کنار گذاشتن غیرانسانی ترین تحریم هایی که جهان به خاطر می آورد، اثبات کند.

وی افزود: ما هم مانند بسیاری از ملت های دیگر باور داریم که هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل اختلاف جاری نیست اما دیپلماسی نمی‌تواند بدون حسن نیت و نشان دادن صداقت آغاز شود. دولت آمریکا تا امروز از برداشتن کوتاه ترین گامی که نشانگر تلاش برای اعتمادسازی باشد خودداری کرده است.

ایران هرگز تن به بازی نخواهد داد که هدف آن خریدن زمان برای دولت آمریکا باشد

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت و مذاکره کنندگان ما به عنوان وکلای مردم در احقاق حق ضایع شده ملت ما در تعقیب دیپلماسی چه از راه سازوکارهای چندجانبه و چه از راه مجامع بین المللی کوتاه نخواهند آمد اما هرگز تن به بازی بی پایانی نخواهند داد که هدف از آن خریدن زمان برای دولت آمریکا و به تعویق انداختن لغو تحریم هایی باشد که نه تنها با متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، روح قوانین بین المللی و نص برجام مغایرت دارد، بلکه رنج را بر مردم ما تمدید می کند.

ربیعی گفت: ما آماده ایم که هر پیشنهاد عادلانه و صادقانه ای را برای حل این اختلاف بشنویم اما بیش از آن منتظریم که اقداماتی را در عمل ببینیم که می‌توانند به تدریج اعتماد از دست رفته را بازسازی کنند.

وی ادامه داد: هفته گذشته در توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای، قانون مصوب مجلس را به نحوی اجرا کردیم که ضمن احترام به قانون، به جامعه بین المللی اطمینان بدهیم که برنامه های هسته ای ما همچنان ذیل نظارت های مشروع بین المللی و در مسیر صلح آمیز باقی خواهد ماند. این توافق حامل پیامی روشن دال بر حسن نیت ما در فرصت دادن به دیپلماسی بود.

وی افزود: امروز انتظار داریم که اعضای شرکت کننده در برجام با دریافت این پیام، گام متقابلی را برای اثبات حسن نیت بردارند و در اینجا نمی توانم از این هشدار صرف نظر کنم که اقدامی خلاف انتظار ما آثاری مخرب بر فرایندهای دیپلماتیک خواهد داشت و می‌تواند پنجره‌های فرصت را به سرعت ببندد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همینطور انتظار داریم که همه طرف ها عاقلانه و دوراندیشانه رفتار کنند و ارزش لحظات گذرا و برگشت ناپذیر را بدانند. ما همچنان به دیپلماسی متعهدیم و اطمینان داریم که در آینده‌ای نزدیک، قانونمندی بر زیاده خواهی و زورگویی غلبه خواهد کرد.

ربیعی با اشاره به روز احسان و نیکوکاری گفت: پنجشنبه روز نیکوکاری و آغاز هفته نیکوکاری است. روز نیکوکاری، یک اتفاق، رویداد یا مناسبت نیست؛ روزی است که به ما فرصتی می دهد تا بازخوانی کنیم یک فرهنگ را، یک الزام در جامعه امروز و نوعی زیست اخلاقی، انسانی و اسلامی و نوعی نگاه به کنش شخصی خودمان را در قبال وظایفی که در قبال جامعه مان داریم.

وی افزود: روز نیکوکاری، روز به یادآوردن افرادی است که به علت نداشتن فرصت‌های برابر یا تحت تاثیر مسائل متعدد دیگری، دچار آسیب‌های و کاستی‌هایی در زندگی هستند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ایران امروز، در شرایطی که تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و همچنین همه گیری کرونا قرار دارد، بیش از هر دوره و زمان دیگری، نیازمند بازخوانی و ارتقاء نیکوکاری به عنوان یک اصل و حرکت اجتماعی است.

ربیعی تصریح کرد: روزهای سخت تحریم و کرونا، ایستادن در کنار هم، پشتوانه یکدیگر بودن و دستگیری از هم نوع را ، بیش از هر دوره دیگری ضروری کرده است.

وی گفت: دولت همواره به گسترش جریان نیکوکاری،‌ اهتمام ویژه داشته است. البته هرچند نیکوکاری، یک امر جاری در جریان و بستر اجتماعی است اما این وظیفه دولت‌ها در جوامع امروز است که مانند لکوموتیو، کشانه نهادهایی باشند که در زمینه نیکوکاری و کمک به هم نوع، فعالیت دارند؛ بدین  صورت که در تاسیس و حمایت از این نوع نهادها، کوشا باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: رشد سمن‌ها چه از نظر تعداد و چه از نظر موضوع کار و همچنین گسترش گروه‌های هدف و چغرافیایی و تلاش برای حمایت و امنیت فعالیت‌شان همواره در دستور کار دولت بوده است.

ربیعی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نیز در این راستا تلاش کرده است، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد دو نهاد مهم کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی، اقدامات اثربخشی را در زمینه نیکوکاری و کاهش نابرابری‌ها داشته اند.

وی افزود: با آرزوی سلامتی و توفیق برای همه ایرانیان و نیکوکاران، در این روزها همگان را به گسترش خیر جمعی و نیکوکاری، دعوت می کنیم. نیکوکاری ، فقط ارائه خدمات مالی نیست بلکه هر کسی میتواند بخشی از توانایی های فردی خود مانند آموزشی، ارائه خدمات گوناگون را در اختیار دیگران قرار بدهد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما نیازمند یک جنبش عظیم نیکوکاری در شرایط اخیر ایران امروز داریم.

ربیعی به روز درختکاری اشاره کرد و گفت:  روز درختکاری شاید در ظاهر به معنای کاشت درخت باشد اما در معنای وسیعتر،یادآور این مفهوم آبادانی است. درختکاری، کلا صیانت و حفاظت از هر نوع پوشش گیاهی است.

وی افزود: درخت کاری با مفهوم محیط زیست نیز در هم آمیخته است. گسترش درخت با گونه های مختلف متناسب با هر منطقه و نیز حفاظت و گسترش پوشش گیاهی به کیفیت زندگی امروز و فرداری همه ایرانیان مرتبط است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: باید با بهره گرفتن از نظرات کارشناسان محیط زیست و امر کشاورزی، بدون کاشتن گونه هایی که سازگار با محیط زیست ایران نیستند، اقدامی عقلانی انجام بدهیم. ما باید مراقب باشیم که روحیه تهاجمی به طبیعت و روحیه تقابل با طبیعت را تبدیل به باغبانی از طبیعت کنیم. برای همین ما باید «درخت‌بانی» را نیز گسترش دهیم.

ربیعی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم با اتخاذ راهبرد افزایش بهره وری، اقتصادی و دانش بنیان کردن صنعت کشاورزی را با هدف ارتقای تولید در جهت تامین امنیت غذایی جامعه، کاهش وابستگی، تقویت اقتصاد ملی و بهبود معیشت بهره برداران بخش کشاورزی، را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: افزایش ۲۵ میلیون تنی تولیدات بخش کشاورزی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۲۳ میلیون تن در سال ۹۸، به رغم پایین آمدن میانگین بارندگی‌ها و همچنین کاهش سطح زیرکشت

سخنگوی دولت تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید ۳ طرح عظیم ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام، طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور و طرح آبیاری دشت سیستان به عنوان پروژه های زیربنایی کشاورزی در زمینه توسعه شبکه‏های آبیاری و زهکشی و تجهیز نوسازی اراضی کشور در وسعتی بالغ بر ۸۲۳ هزار هکتار از اراضی کشور در حال اجرا است که فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتار در سطح ۲۹۵ هزار هکتار تکمیل و به کشاورزان تحویل شده است.

ربیعی افزود: همچنین ۳۲ هزار هکتار از «طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان» به بهره برداری رسیده و «۷۷ هزار هکتاراز طرح ۲۲۷ هزارهکتاری شبکه های آبیاری اراضی غرب و شمال غرب کشور نیز به بهره برداران تحویل شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری از ۱.۳ میلیون هکتار در سال ۹۲ به ۲.۴ میلیون هکتار افزایش یافته است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با تدابیر اتخاذ شده، راندمان کل آبیاری کشور از ۳۹ درصد درسال ۹۲ به بیش از ۴۵ درصد ارتقا پیدا کرده و شاخص بهره وری آب در محصولات کشاورزی از ۹۲۰ گرم در سال ۹۲ به ۱۴۵۰ گرم برمتر مکعب افزایش یافته است.

ربیعی خاطرنشان کرد: ایجاد خط اعتباری، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری شده و حدود ۱۴۰ هزار دستگاه تراکتور، حدود ۳۸۰۰ دستگاه کمباین غلات و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. ضریب مکانیزاسیون کشاورزی نیز از۱.۲ در سال ۹۲ به ۱.۸ اسب بخار در هکتار در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سطح گلخانه های کشور نیز از ۸۸۰۰  هکتار در سال ۹۲ به حدود ۱۸هزار هکتار در سال ۹۸ رسیده است، گفت: سطح عملیات آبخیزداری از ۱۲ میلیون هکتار تا سال ۹۲ به ۱/۱۷ میلیون هکتار تا سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. همچنین، سطح جنگل کاری از ۷۷۰ هزار هکتار تا سال ۹۲ به ۹۵۳ هزار هکتار تا پایان سال۱۳۹۸افزایش یافته است.

ربیعی با اشاره به مصوبات مهم دولت، گفت: در جلسه چهارشنبه دولت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین سرمایه اولیه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یافت.

وی افزود: این صندوق به منظور جبران بخشی از خساراتهای ناشی از حوادث طبیعی از جمله زلزله سیل، طوفان، صاعقه، برف سنگین، رانش زمین، ریزش کوه و دریا لرزه تشکیل می یابد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: کلیه واحدهای مسکونی دارای انشعاب برق براساس ضوابط مقرر تحت پوشش بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان قرار می‌گیرند.

زمان خوبی برای حضور آمریکا در نشست کمیسیون برجام نیست

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت بررسی‌ها برای حضور آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام و شروط ایران جهت حضور آمریکا در این نشست، گفت: پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست این گروه و آمریکا به عنوان مهمان یک ابتکاری برای حل مسائلی بود که از سوی ترامپ به وجود آمده بود. اما از نظر ما، زمان خوبی برای برگزاری چنین نشستی نیست.

ربیعی افزود: بدون لغو تحریم‌ها، ادعای آمریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی یک لفاظی ریاکارانه و غیرقابل قبول به نظر می‌رسد. نباید جای ظالم و مظلوم در یک کنش سیاسی و رسانه‌ای جابجا شود. تاریخ زیادی از ظلم ترامپ نگذشته است. همه شرکای ما در برجام ابتدا باید کشور و دولتی که از میز مذاکره برخاسته بود را به جای خود بنشانند و سپس وارد مباحث دیگری شوند.

وی تاکید کرد: ما پیش از هر مذاکره‌ای باید نسبت به صداقت آمریکا و جدیت آن برای بازگشت به تعهدات مطابق نص توافق برجام اطمینان پیدا کنیم. تنها معیار، گام های عملی دولت آمریکاست.

سخنگوی دولت اظهار کرد: ما از هرگونه ابتکاری از جانب اعضای باقیمانده در برجام برای سوق دادن آمریکا به ارائه چنین اطمینانی به جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم.

ربیعی با بیان اینکه به دپیلماسی به عنوان تنها راه حل خروج از بن بستی که آمریکا آفریده است پایبندیم، گفت: اما آغاز یک فرآیند دیپلماتیک موثر به حداقلی از حسن نیت نیاز دارد که آمریکا با امتناع از انجام تعهدات اولیه خود، مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد از آن سرباز زده است.

وی ادامه داد: ما منتظر اقدام آمریکا هستیم و دولت آقای بایدن نمی‌تواند سیاست ترامپ را اجرا کند و توقع نتیجه متفاوتی داشته باشد. اولین قدم برای دولت آمریکا اعلام بازگشت به برجام و انجام تعهداتش است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: ایران در برجام است و در بالاترین سطح اعلام کرده که بلافاصله پس از اجرای تعهدات آمریکا، تمام اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد.

قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب شود، در تفاهم با آژانس اتمی بازنگری می‌کنیم

ربیعی در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به توزیع پیش‌نویس یک قطعنامه‌ ضدایرانی توسط آمریکا در میان اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست؟ گفت: در پاسخ به این زمزمه کشورهای اروپایی، نماینده کشورمان طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که در صورت تصویب هر قطعنامه‌ای علیه ایران، قطعا واکنش مناسب و تصمیم مقتضی از جمله بازنگری در بیانیه مشترک اخیر بین آژانس و سازمان انرژی اتمی، اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون مصوب مجلس، اقدامی توازن‌بخش برمبنای بند ۳۶ برجام بوده که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات خود، متقابلاً تعهداتشان را بطور جزئی یا کلی متوقف کنند.

وی افزود: ما همچنان به برجام پایبندیم و در صورت ازسرگیری تعهدات سایر طرف‌ها، به سرعت و بدون فوت وقت تمامی تعهدات خود از جمله اجرای کامل پروتکل الحاقی را از سر خواهیم گرفت.

سخنگوی دولت گفت: توافق اخیر صورت گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان دهنده حسن نیت ایران و ثبات قدم ما برای اطمینان بخشیدن به جامعه بین‌المللی درباره تعهد خدشه ناپذیر ما در صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است.

ربیعی با بیان اینکه ما انتظار داریم که این حسن نیت با حسن نیت متقابل از سوی اعضای شورای حکام مواجه شود، گفت: از نظر ما با توافق صورت گرفته، هیچ دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد.

وی افزود: با این حال، اگر آمریکا واقعا دلیلی برای نگرانی دارد باید با بازگشت به تعهداتش در برجام زمینه را برای عمل متقابل ایران و این نگرانی مصنوعی برطرف کند.

سخنگوی دولت افزود: ما برای اعلام موضع و گام‌های جبرانی عجله نداریم اما هر اقدام مثبت یا منفی را با اقدامی متناظر و متناسب و در زمان و به شیوه مقتضی پاسخ خواهیم داد. تکرار تاریخ چند سال گذشته فایده ای ندارد، فشار حداکثری جواب نداد، بیانیه‌ها و حرکت به سمت فشارها هیچ پاسخ مناسبی که به صلح جهانی کمک کند و بتواند امنیت جهانی را متضمن شود، به دنبال خودش نخواهد آورد.

ربیعی گفت: ما راه دیپلماسی را توصیه و پیشنهاد کردیم و سخنان قانونمند در این زمینه داریم و هیچ خللی در قانون مندی مباحثی که داریم، هیچکسی وارد نکرده است بلکه بیشتر لفاظی‌های سیاسی بکار گرفته می‌شود.

کارگران هپکو نگران امنیت شغلی خود نباشند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تکلیف تهاتر بدهی‌های هپکو به کجا رسیده است؟ گفت: این موضوع را آقای جهانگیری چندین جلسه دنبال کردند. در این جلسه با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، خزانه دار کل کشور، ریاست سازمان تامین اجتماعی و مدیران عامل بانک‌های مرتبط و سایر مسئولین ذیربط و همچنین وزیر اقتصاد تشکیل شد.

ربیعی ادامه داد: موضوع تهاتر بدهی شرکت هپکو به بانک‌ها با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. یک ساز و کاری را برای تهاتر بدهی شرکت هپکو به بانک‌های تجارت، ملی و مسکن با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و دیگر پیشنهادات بررسی شد و نهایتا به یک جمع‌بندی رسیدند.

وی افزود: این موضوع با استفاده از ظرفیت بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۹ در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسید بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد. با این وضع، کارگرانی که نگران امنیت شغلی خودشان بودند دیگر نباید نگران باشند. همچنین هپکو یک مدیریت مستمر پیدا خواهد کرد و تلاش بر این است که بازار برای تولیدات هپکو نیز فراهم خواهد شد. نگرانی‌های موجود با تصمیم دولت منتفی است و این قطعا اجرا خواهد شد.

واکسیناسیون، طبق سند ستاد ملی کرونا انجام خواهد گرفت

ربیعی در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی اظهارات درباره کرونای جهش یافته ایرانی و برنامه دولت برای کنترل بیماری در خوزستان، گفت: تزریق واکسن و نوبت بندی آن یک امر اجتماعی است و حتما همه احساس عدالت کنند و احساس کنند که هیچ تبعیضی در این زمینه نیست. ما سند ملی واکسیناسیون کرونا را نوشتیم. این سند در یکی دو جلسه ستاد ملی و کمیته های آن مورد بحث قرار گرفت و قطعا چیزی برخلاف این سند توسط وزارت بهداشت عمل نخواهد شد.

وی ادامه داد: فاز یک واکسیناسیون برای کادر درمان، جانبازان و معلولان و مشاغلی مانند غسال‌ها یا سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها است. واکسیناسیون برای همه این گروه‌ها آغاز شده است. پس از اتمام این فاز، به هیچ وجه مراحل بعدی آغاز نخواهد شد. رویکرد وزیر بهداشت هم در این زمینه پیشگیرانه و هشدارگونه است.

ماجرای ویروس جهش یافته ایرانی صحت ندارد

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات نایب رئیس مجلس درخصوص ویروس جهش یافته ایرانی، گفت: این موضوع درست نیست و همکاران ما در وزارت بهداشت این مساله را تائید نمی‌کنند.

وی افزود: تا امروز از میان گونه‌هایی که از انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کالیفرنیا وجود دارد، صرفا کرونای انگلیسی در ایران مشاهده شده است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: متاسفانه انتقال ناقص مطالب مطروحه هفتگی در ستاد ملی مقابله با کرونا، باعث این سوتفاهم شده است. غیر از سخنگوی رسمی این ستاد و خبرهایی که سخنگوی می‌گوید، سایرین از بحث کردن پیرامون واکسن اجتناب کنند. البته جامعه و نهادها و منتقدین حق دارند هرچیزی بنویسند. این مسائل را باید به سخنگوی ستاد کرونا بسپاریم تا اطمینان بخشی بیشتری برای جامعه بوجود بیاید.

بانک مرکزی توافقاتی با کره جنوبی و عراق کرده است

سخنگوی دولت درپاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت آزاد سازی پول ایران توسط کره جنوبی به کجا رسیده و قرار است این آزادسازی به چه صورت انجام بگیرد؟ با سایر کشورهای مشابه کره جنوبی مذاکراتی شده است؟ گفت: بحث آزادسازی منابع که با فشارهای غیرقانونی دولت آمریکا در کشورهایی نظیر کره جنوبی، عراق و ژاپن مسدود شده بود، توسط بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و تمایل کشورها برای همکاری بیشتر شده و گشایش‌های خوبی هم بوجود آمده است.

ربیعی گفت: بانک مرکزی با کره جنوبی و عراق توافقاتی در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدی که باید منتقل بشوند را انجام داده است.

وی افزود: بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی اعم از نهاده‌های دامی و کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی سالانه باید بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز را تامین کند. بدیهی است که در درجه اول برای تامین کالاهای اساسی و تامین نهاده‌های کشاورزی و دامی و دارو و تجهیزات پزشکی، منابعی که آزاد می‌شوند بکار گرفته شوند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه بر اساس مذاکرات صورت گرفته استفاده از منابع به صورت تدریجی خواهد بود، گفت: در  مورد کره جنوبی براساس تفاهم صورت گرفته، دستور پرداخت ۱ میلیارد دلار به بانک کره‌ای داده شده و در حال عملیاتی شدن است.

نتانیاهو نگران رفع تحریم‌ها است

ربیعی در خصوص اتهام نخست وزیر اسرائیل علیه ایران برای حمله به کشتی اسرائیلی در خلیج فارس، گفت: استراتژی ما در منطقه ایجاد آرامش و ثبات است و امنیت آب‌راه‌های تجاری، اولویت همیشگی ما بوده است.

وی ادامه داد: خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و ما در تامین امنیت منطقه، خلیج فارس و دریای عمان همواره پیشگام بوده‌ایم و باز هم پیشگام هستیم و به کشورهای منطقه مشتاقانه اعلام کردیم و طرح صلح هرمز هم بر همین مبنا و استراتژی بوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نه تنها ایران بلکه همه دنیا بر فرافکنی رژیم صهیونیستی واقف هستند، گفت: نتانیاهو معلوم نیست چه هدفی در سیاست داخلی  و خارجی با این ادعاها دارد.

تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی را رصد می‌کنیم

ربیعی تاکید کرد: دم خروس از اظهارات نتانیاهو پیدا شد. نگرانی او از بازگشت دیپلماسی و احیای برجام است. او وحشت‌زده از برداشته شدن فشار ترامپ از کشورهای منطقه و ایجاد وفقه در روند عادی‌سازی این رژیم در منطقه است.

وی افزود: ما تحرکات مشکوک اسرائیل در منطقه را با دقت رصد می‌کنیم و ایران با توانایی خودش اجازه تاخت و تازها را نخواهند داد. بهتر است یک ریشه یابی روانی از سیاست داخلی و خارجی اسرائیل انجام گیرد.

ارجاع لوایح FATF به مجلس موضوعیتی ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در این خصوص که کمیته مشترکی بین دولت و مجمع مباحث FATF را برای رفع ابهامات بررسی می‌کنند و ظاهرا دو طرف نیز از آن ابراز رضایت دارند ولی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته چند پیشنهاد از مجلس به ما رسیده و در حال بررسی آن هستیم، این روند یعنی بازگشت به ۲۵ ماه قبل، آیا این اظهار نظر خلاف تفاهم با دولت نیست؟ گفت: ما در دور جدید بررسی لوایح FATF، تاکنون ۴ جلسه بین نمایندگان دولت در بالاترین سطح با اعضای مجمع برگزار شده است و ۳ وزیر اقتصاد، امور خارجه و نفت بعلاوه معاون حقوقی رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در جلسات مجمع شرکت کردند و ابعاد زیان‌بار عدم تصویب این لایحه را مورد بحث قرار دادند.

ربیعی تاکید کرد: قرار شده نقطه نظرها به صورت نهایی جمع بندی شود و براساس ابهاماتی که مجمع دارند، توسط وزیر اقتصاد تدوین و در اختیار مجمع قرار گیرد.

وی ادامه داد: امیدواریم با حرف‌هایی که با هم زده شد و صحبت‌هایی که صورت گرفت، تصمیماتی اتخاذ شود تا منافع ملی و زندگی اقتصادی مردم را تضمین کند.

سخنگوی دولت گفت: آنچه که در مورد اظهارات جدید دبیر مجمع مبنی بر برگزاری دور جدیدی از مباحث در مجلس بیان شده، ما اطلاعی نداریم. حتی بحثی در خود مجمع برای ارجاع این لوایح به مجلس وجود نداشته است. زمانی که مقام معظم رهبری بررسی این موضوع را به مجمع ارجاع دادند و با تمدید زمان بررسی موافقت کردند و در مجلس قبل این لوایح تصویب شده، ارجاع به مجلس دیگر موضوعیتی ندارد.

ربیعی با بیان اینکه از اینکه شرایطی ایجاد شد تا همکاران ما در دولت بتوانند نقطه نظرات خود را بیان کنند، از مجمع تشخیص مصلحت سپاسگزاریم، گفت: همه ما امیدواریم تصمیمی اتخاذ شود که منافع ملی و زندگی اقتصادی مردم را تضمین کند.

انتظار حل مشکلات با تصویب FATF انتظاری بیجاست

وی  در پاسخ به این سوال که شما در یادداشتی بیان داشته اید که « عدم موافقت با FATF در دوران پس از تحریم و عقب راندن تحریم‌ها چالش جدیدی در پیش‌روی مبادلات تجاری و مالی ما نمایان خواهد کرد» چطور میگویید تحریم ها دارد برداشته می‌شود در حالی که نشانه‌ای از رفع تحریم نیست و ثانیا شما چه ضمانتی می‌دهید که با تصویب  FATF مشکلات کشور حل شود؟ گفت: سوال شما حاوی سه نکته است. نکته اول اینکه، من همانگونه که نوشتم معتقدم FATF چه در دوران تحریم و چه در دورانی که تحریم‌ها به عقب رانده شوند، هزینه زیادی بر کشور تحمیل خواهد کرد. این استراتژی «آب که از سر گذشت چه یک وجب چه ده وجب» غلط است زیرا هرلحظه ممکن است از تحریم بیرون بیاییم.

سخنگوی دولت گفت: شما محاسبه کنید که بالا و پایین شدن یک واحد از ریسک کشور، هزینه‌ های زیادی برای بیمه‌ها، کشتیرانی و ... خواهد داشت. نکته دوم از من پرسیده اید چگونه تحریم ها برداشته می شود در حالی که نشانه ای از رفع تحریم دیده نمی شود. شرایط سال ۹۲ را که کسی فراموش نکرده است، دورانی که ما چندین قطعنامه سازمان ملل داشتیم، تهدید به جنگ داشتیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: کشور در آن شرایط توسط منتخب مردم تحویل گرفته شد و ما تحریم ها را با حمایت مقام معظم رهبری به عقب راندیم. شاید عده‌ای نخواهند قبول کنند ولی هم مردم ایران و هم دولت‌ها و ملت‌های جهان می دانند سال ۹۷ ترامپ با بی عقلی که داشت ما را به این شرایط رساند و دولت فعلی آمریکا هم چاره ای جز عقب نشینی از تحریم ندارد و اظهارات اخیر او هم این را نشان می‌دهد.

وی افزود: سه مقام اروپایی هم گفته‌اند فشار حداکثری تاثیر نداشته است. هنوز هم من معتقدم تحریم‌ها راهی جز عقب نشینی و شکسته شدن ندارد.

سخنگوی دولت گفت: نکته سوم اینکه آمریکا چاره‌ای جز لغو تحریم‌ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد ندارد. هرچند دولت جدید آمریکا به سبک دولت پیشین، بازی بیهوده باخت- باختی را آغاز می‌کند که نتیجه‌ای بهتر از آنچه ترامپ بدست آورد، نخواهد داشت.

ربیعی تاکید کرد:  اما درباره FATA نوع سوال شما نادرست است، کدام موضوع در عرصه سیاست هست که همه مشکلات را به تنهایی حل کند؛ این انتظاری بیجا از پذیرش یک سلسله مقررات مالی بین المللی است اما در عوض ضمانت می دهم رفتن در لیست سیاه آثار زیانباری خواهد داشت و هزینه مبادله در کشور را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: صادرات و آوردن ارز به چرخه اقتصاد با مشکل روبرو خواهد شد، دوستان و همسایگان هم تمایل کار با ایران را از دست خواهند داد. کسب منفعت از اقتصاد جهانی تقریبا با مشکل مواجه خواهد شد و این را هم تضمین می‌دهم که با تصویب این لوایح، مشکلات اقتصادی کشور را با خودتحریمی بیشتر همراه نخواهیم کرد.

شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد

سخنگوی دولت درخصوص تصمیمات کرونایی دولت با توجه به تعطیلات نوروز، اظهار کرد: جلساتی را در این زمینه کمیته اجتماعی-انتظامی در قرارگاه ستاد ملی کرونا داشتند. کارها اماده شده و ما روز شنبه تعیین تکلیف سفرهای نوروزی را خواهیم کرد.

ربیعی گفت: براساس طرح هوشمند حتما شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد. ما در روز شنبه در خصوص نحوه سفر، اقامت و حضور در مناطق پرجمعیت و تفرجگاه‌ها و نقاط تاریخی و زیارتی، تصمیم‌گیری شده و مشخص خواهد شد.

لاریجانی سند ایران و چین را پیگیری می‌کند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه « آقای واعظی در اظهار نظری در خصوص مسئولیت آقای لاریجانی برای پیگیری سند همکاری ایران و چین گفتند بعد از اینکه لاریجانی از مجلس بیرون آمد، از او درخواست کردیم کار خود را در خصوص پیگیری این سند ادامه دهد، او هم پذیرفت و این روزها برای پیشبرد برنامه‌های مربوط به اجرای توافق همکاری ایران و چین وقت می‌گذارد، آیا آقای لاریجانی قرار است به چین سفری داشته باشند و در صورت مثبت بودن پاسخ شما، آیا برنامه های ایشان در راستای سند ایران و چین از طرف دولت است؟ گفت: در مورد پیگیری سند همکاری ایران و چین توسط آقای لاریجانی، این یک سنت پسندیده‌ای است که یک نظام از همه ظرفیت‌های انسانی خویش برای ارتباطات خارجی بتواند استفاده کند.

سخنگوی دولت گفت: در این مورد نیز همین طور است که آقای واعظی گفتند. لاریجانی سند ۲۵ ساله راهبردی همکاری های ایران و چین را پیگیری می‌کند، ضمنا فعلا هیچ برنامه سفری به کشور چین برای این موضوع مطرح نیست.

دولت در حوزه ارتباطات دنبال افزایش قیمت نبوده است

ربیعی در خصوص مصوبات اخیر مجلس در زمینه اینترنت و نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص گرانی آن، گفت: چند بار در این مصوبه تغییر ایجاد شد و در خبرها دیدم که ممکن است به کمیسیون تلفیق برگشت داشته باشد.

وی ادامه داد: اطمینان دادن به سرمایه گذار و ضمانت سرمایه گذاری در ایران موضوع بسیار مهمی است. یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران برای حضور در ایران این است که می‌گویند ما هیچ احساس امنیتی از تصمیم‌گیری‌های شما نداریم. هر سرمایه‌گذار باید ۱۵ تا ۲۰ سال خودش را بتواند ببیند. یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری ما، بهم خوردن تعهدات دولت‌ها است. سرمایه گذار باید احساس امنیت کند در غیر اینصورت توسعه در کشور متوقف خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: اپراتورهای ارتباطی در یک مدل بلند مدت ۱۵ ساله با دولت قرارداد دارند و براساس این قرارداد سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به خزانه واریز می‌کنند و این به عنوان درآمدهای عمومی بودجه به حساب می‌آید.

ربیعی گفت: نباید با یک مصوبه بدون مطالعه و عمیق این ۲۸ درصد را به ۳۸ درصد برسانیم. با این شرایط، حرمتی برای قول‌های دولت باقی نمی‌ماند. این خلاف سیاست‌های کلی نظام است.

وی افزود: این تصمیم هزینه‌های قابل توجهی بر مردم وارد خواهد کرد و هم باعث توقف توسعه و عقب ماندگی کشور خواهد بود. دولت در حوزه ارتباطات هیچگاه دنبال افزایش قیمت نبوده است.

سخنگوی دولت گفت: دولت چند ماه پیش در حمایت از وزارت ارتباطات برای برخورد با تخلف افزایش غیرقانونی قیمت اینترنت، مصوبات قاطعی داد. سیاست دولت تسهیل دسترسی آزاد به اطلاعات، توسعه عدالت ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات در روستاها و مناطق محروم بوده است.

ربیعی تاکید کرد: ما ۱۴ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو و طلبه و حدود ۲۰۰  هزار استاد دانشگاه امسال از دولت یارانه آموزشی گرفتند و همه این سیاست‌ها برای توسعه عدالت در جامعه و رعایت جیب مردم بوده است.

وی ادامه داد: کشورهای در حال توسعه که مطالعات آینده نگرانه دارند به سمت کم کردن از هزینه استفاده از اینترنت حرکت کرده‌اند. حضور در تجارت و اقتصاد جهانی، اینترنت محور خواهد بود. حتی تاثیرگذاری فرهنگی و تولیدات فرهنگی با حضور قوی همگان در فضای مجازی موثر خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه شکل گیری مشاغل جدید و تغییر شیفت مشاغل در این فضا خواهد بود، گفت: سیاستگذاری پیرامون اینترنت از جمله قیمت آن برای مصرف کننده نیازمند یک جامعه نگری و آینده نگری است.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار