کد خبر: ۱۵۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
پرونده بودجه ۱۴۰۰ بالاخره بسته شد
پس از مدتها کشمکش بالاخره تکلیف لایحه بودجه در سال آینده مشخص شد و دولت کار بررسی این لایحه را در آخرین روزهای سال به پایان رساند.

سقف افزایش حقوق کارمندان اعلام شد

پس از مدتها کشمکش بالاخره تکلیف لایحه بودجه در سال آینده مشخص شد و دولت کار بررسی این لایحه را در آخرین روزهای سال به پایان رساند.

بودجه‌ای که از زمان تقدیم به مجلس با مخالفت‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوان در مورد رد آن توسط مجلس انقلابی همراه بود و در جریان بررسی آن اظهارنظرهای فراوانی از سوی مخالفان و موافقان طرح شد. بررسی لایحه بودجه به ماجرایی پرجنجال در مجلس تبدیل شد و پس از بررسی دو ماهه لایحه در کمیسیون تلفیق نمایندگان در صحن علنی نسبت به رد آن اقدام کردند.

 پس از رد لایحه در صحن علنی مجلس ، لایحه به دولت عودت داده شد و سرانجام با اصلاحات صورت گرفته بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گرفت.

موضوع تعیین میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، مساله اعمال معافیت‌های مالیاتی برای قضات و کارانه پزشکان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، موضوع دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و همچنین موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در جریان بررسی لایحه بودجه بود. 

 بر اساس مصوبه مجلس مقرر است اقداماتی برای حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در دستور کار قرار گیرد . همچنین جرائم رانندگی به میزان ۵ درصد در سال اینده افزایش خواهد یافت .سهم صندوق توسعه ملی از صادرات روزانه نفت از ۲۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت در عین حال اجازه انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت صادر شد.

تعیین عوارض گمرکی گوشی‌های وارداتی بالای ۶۰۰ دلار به میزان ١٢ درصد یکی از مهمترین مصوباتی بود که به گفته کارشناسان زمینه افزایش قیمت گوشی را در بازار فراهم می‌اورد.

همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، ممنوعیت کشت برنج در سال ۱۴۰۰ را لغو کردند. این مهم با مخالفت بسیاری از کارشناسان روبرو شد چرا که معتقدند بحران ناشی از بی‎آبی تشدید خواهد شد.

سقف درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۳۹ میلیارد و ۲۷۲ میلیون تعیین شد.

مهمترین مصوبات در بخش حقوق کارمندان دولت

- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها در سال آینده مشروط بر اینکه از سقف حداکثر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجاوز نکند، موافقت کردند. این موضوع البته مخالفانی جدی داشت، برخی مخالفان معتقد بودند با توجه به افزایش فاصله دستمزد نخبگان در داخل و خارج ، این الزامات می تواند زمینه را برای مهاجرت نخبگان فراهم کند.

- مجلس شورای اسلامی با متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران و تأمین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرائی از محل واگذاری سهام و اموال دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کرد.

  مهمترین قوانین مالیاتی ۱۴۰۰

-   حقوق کارمندان دولت تا سقف ۴ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شد.بر اساس مصوبه مجلس، شرایط و نرخ اخذ مالیات از حقوق های کارکنان به این شرح تعیین شد؛ سقف معافیت مالیاتی ماهیانه حقوق کارکنان ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شد،

 همچنین مالیات ماهیانه حقوق های بین ۴ تا ۸ میلیون ۱۰ درصد، مالیات ماهیانه حقوق های بین ۸ تا ۱۲ میلیون ۱۵ درصد، ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان ۲۰ درصد و مالیات ماهیانه حقوق های بین ۱۸ تا ۲۴ میلیون تومان ۲۵ درصد، مالیات ماهیانه حقوق های بین ۲۴ تا ۳۲ میلیون تومان ۳۰ درصد و حقوق های بالای ۳۲ میلیون تومان در ماه مشمول مالیات ۳۵ درصدی می شوند.

-  اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدت یک سال تمدید شد.

-  سرمایه‌گذاران مردمی در پروژه‌های زیربنایی در سال ۱۴۰۰ از مالیات معاف شدند.

- اینفلوئنسرها در شبکه های مجازی باید مالیات بدهند.بر این اساس سازمان امور مالیاتی مکلف شد نسبت به تدوین ۲ ماهه آیین‌نامه اخذ مالیات از اینفلوئنسرها اقدام کند.به این ترتیب درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

- همچنین نمایندگان مجلس میزان دریافت مالیات از انواع خودروهای لوکس را مشخص کردند. خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد لوکس محسوب می‌شوند. 

-رییس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه تاکید کرد که قضات و پزشکان باید در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ درصد مالیات پرداخت کنند.

-  مشاغل آسیب دیده از کرونا مشمول معافیت‌های مالیاتی شدند.

مصوبات حمایتی مجلس 

مجلس دولت را مکلف کردند برای متولدین ابتدای سال ۱۴۰۰، ده میلیون ریال سهام اختصاص دهند.

- براساس مصوبه مجلس قرار است وام ۷۰ میلیون تومانی مسکن برای تولد فرزند سوم با اولویت مناطق محروم پرداخت شود.

-نمایندگان مجلس  ۲۰ درصد از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن شهری و روستایی را به خانواده های دارای سه فرزند اختصاص دادند.

-نمایندگان مجلس، دستگاه ها را مجاز کردند تا یک درصد از بودجه خود را برای سیاست های جمعیتی اختصاص دهند.

- در عین حال در بررسی لایحه بودجه با اختصاص سقفی از درآمد پیامکی اپراتورها به ساماندهی معلولان و کودکان کار موافقت شد.

-نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به بیمه نمودن کلیه افرادی که فاقد پوشش بیمه ای هستند از طریق سازمان بیمه سلامت و  با رعایت آزمون وسع اقدام نماید.

-  تعرفه آب، برق و گاز مشترکین کم مصرف خانوارهای محروم رایگان شد.

- وام ازدواج برای آن دسته از زوجینی که از اول فروردین ۹۷ تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند، ۷۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین با بازپرداخت ۱۰ ساله در سال ۱۴۰۰ تعیین شد. 

بانک مرکزی موظف شد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف صد میلیون تومان برای هر یک از زوجین افزایش دهد. بانک ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

-در راستای سیاست‌های جمعیتی زوج‌های ناباور تحت پوشش بیمه حمایتی ویژه قرار گرفتند.

- در قالب بودجه سال آینده،دولت مکلف به حمایت بیمه‌ای قالیبافان، رانندگان صیادان، خادمان مساجد، نویسندگان و ... شد. ​

نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال ۱۴۰۰ تعرفه جریمه‌های رانندگی ۵ درصد افزایش پیدا کند و درآمد آن در اختیار سازمان بهزیستی جهت هزینه معلولین شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار