کد خبر: ۱۶۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
کارشناس مسائل آمریکا گفت: برجام ابعاد سیاسی، اقتصادی امنیتی، حقوقی و فنی دارد و به نتیجه رسیدن آن زمانبر است.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران و معاون سیاسی وزیر خارجه درباره نشست کمسیون مشترک برجام، گفت که در دو هفته گذشته پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌هاست، امیدواریم در چند روز آینده صورت بگیرد و در دور بعدی که برای مذاکرات خواهیم آمد، بتوانیم درباره آن مسائل ان‌شاءالله به یک جمع بندی برسیم.

عراقچی درباره دیدار ها، نشست‌ها و تشکیل کارگروه‌ها در مذاکرات وین، هم توضیح داد: نشست‌های فشرده‌ای بود و ما در همه سطوح یعنی دو جانبه و چند جانبه، بین هیئت‌های مختلف، در سطوح کارشناسی و در سطح روسای مذاکره کننده نشست داشتیم. در طول این بحث‌ها تلاش کردیم که موضوعات مورد اختلاف را رفع یا کاهش دهیم. در نتیجه این نشست ها، اکنون در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم، البته چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود، اما روی سایر موارد توافق وجود دارد، همچنین روی متن نگارش خوبی صورت گرفته است.

یک ماه مذاکره پروژه بزرگی مانند برجام طولانی نیست

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طولانی شدن مذاکرات وین، گفت: برجام موضوع کوچکی نیست، توافقی است که حدود ۷ کشور در آن سهیم هستند، دو طرف این توافق یعنی ایران و آمریکا یک تاریخ ۴۰ ساله ای  با یکدیگر دشمنی دارند و بحث ۱۵۰۰ تحریم، فعالیت‌های هسته‌ای ایران و موضوعات عدم اشاعه در میان است، مخالفان بسیار قدرتمندی در داخل ایران تا داخل آمریکا در سطح منطقه و بین المللی دارد، بنابراین یک ماه مذاکره برای چنین پروژه بزرگی طولانی نیست.

او افزود: برخی از افراد در ابتدا تصور می‌کردند، به همان راحتی که ترامپ با چرخش یک خودکار روی کاغذ از برجام خارج شد، با همان چرخش آمریکا به برجام برمی‌گردد که البته دچار اشتباه بودند. توافق هسته ای موضوعی نیست که در یک هفته، دو هفته، یک و دوماه به نتیجه برسد، بلکه ابعاد سیاسی، اقتصادی امنیتی، حقوقی و فنی دارد و همه این‌ها زمانبر است.


بیشتر بخوانید


ابوالفتح در ادامه تصریح کرد: از همه مهم‌تر اگر اعتمادی بین تهران و واشنگتن وجود داشت هم از بین رفته است و ایران به آمریکا اعتمادی ندارد، چراکه ممکن است دوباره از برجام خارج شود و در مقابل واشنگتن هم چنین حسی دارد، لذا یک ماه اصلا زمان زیادی نیست.

  انتخابات فاکتور مهمی در مذاکرات وین نیست/ برجام  در این دولت احیاء نمی‌شود

کارشناس مسائل آمریکا درباره اینکه احیای برجام تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان انجام ی‌شود یا خیر، اظهار کرد: انتخابات موضوع حائز اهمیتی نیست که تعیین کننده باشد، بلکه موضوعات مهم تری هم وجود دارد، مذاکرات می‌تواند در یک دولتی آغاز شود و در دولت دیگر به پایان برسد، لذا انتخابات فاکتور مهمی نیست، اما خوشبین نیستم که قبل از انتخابات برجام احیاء شود.

او درباره تاثیر تور اروپایی در مذاکرات وین، تصریح کرد: در علم سیاست همه چیز بر همه چیز تاثیر دارد.

ابوالفتح درباره فشار جمهوری خواهان بر بایدن برای توقف مذاکرات وین، توضیح داد: جمهوری خواهان به هر دلیلی می‌خواهند این مذاکرات متوقف شود ، آنها مخالف مذاکرات هستند، اما دولت بایدن مصمم به پیش بردن مذاکرات است و این موضع جمهوری خواهان عاملی نیست که منجر به شکست مذاکرات شود.

انتها‌ی پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار