کد خبر: ۱۶۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
بررسی های تجارت از شرایط تولید و دیدگاه کارشناسان نشان می دهد
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری باید تولید فناورانه و ایجاد اشتغال از این طریق را در اولویت قرار دهند، گفت: در شرایط کنونی، کاندیداهایی که قصد کنترل سودهای دلالان و حمایت از تولید را دارند، می‌توانند چشم انداز امید بخشی از آینده منتقل کنند.

فناوری، پیشران توسعه اقتصادی

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: فناوری های روز در اقتصاد نوپا حرف اول را می زند. نگاهی به کشورهای جهان نشان می دهد آنها که صاحب فناوری پیشرفته هستند یا سیاست اقتصادی خود را بر تهیه تجیزات بروز و استفاده از تکنولوژی قرار داده اند، پیشرفت های چشمگیری داشته و توانسته اند نقش تعیین کننده ای برای مردم خود و البته جهان داشته باشند. امروزه کشورهای بسیاری در قاره های 5 گانه وجود دارد که هرکدام می تواند بیانگر بی توجهی به فناوری و عقب ماندگی یا مسلح شدن به علم و فناوری روز و رسیدن به قله های توسعه را نشان دهد. اقتصادی که می خواهد مصلح پیشرو باشد، مسیر توسعه را طی کند و اقتصادی سالم و رو به جلو را تجربه کند، تنها راهکار مسلح شدن به فناوری روز است. اینکه فعالیت یک کشور در کدام از بخشهای کشاورزی، صنعت یا حتی خدمات استوار است، تفاوتی نمی کند، زیرا سالهاست اقتصاد سنتی توجیه پذیر نیست. البته در تنها بخشی که می توان از اقتصاد سنتی بهره گرفت، گردشگری است، آن هم به عنوان نمادی از پیشینه که برای گردشگر جذابیت داشته باشد. امروزه بدون علم روز در هیچ زمینه ای نمی توان موفق بود.

تولید فناورانه
در این رابطه یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری باید تولید فناورانه و ایجاد اشتغال از این طریق را در اولویت قرار دهند، گفت: در شرایط کنونی، کاندیداهایی که قصد کنترل سودهای دلالان و حمایت از تولید را دارند، می‌توانند چشم انداز امید بخشی از آینده منتقل کنند. علی دینی ترکمان در نشست موسسه مطالعات دین و اقتصاد با موضوع دولت پارادوکسیکال، انباشت نامولد، تشدید بحران‌های اقتصادی و اجتماعی اظهارکرد: اولین مشخصه نظام اقتصاد سیاسی ایران رشد اقتصادی پایین و ناپایدار است که موجب شده اقتصاد درگیر بحران اقتصاد ساختاری، رکود تورمی، نرخ بیکاری و تورم بالا شود. وی افزود: بحران دیگر در اقتصاد ایران، فقر و محرومیت اجتماعی است که در چند سال اخیر، طبقه متوسط در ایران کوچک‌تر شده و به خط فقر نزدیک شده است.

ضرورت کاهش هزینه ها
این کارشناس اقتصادی با بیان سایر بحران‌های اجتماعی و اقتصادی موجود در کشور، ادامه داد: آخرین گزارش‌ها بیانگر این است که ایرانی‌ها بیشترین خریدار خانه و سرمایه گذار در ترکیه هستند که این امر بر تراز پرداخت‌ها و بازار ارز تاثیر می‌گذارد. دینی ترکمان دولت پارادوکسیکال را ویژگی بارز نظام اقتصاد سیاسی ایران دانست و گفت: این موضوع ربطی به شر مطلق بودن دولت ندارد. برای کوچک سازی دولت باید از هزینه‌ها در حوزه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان کاسته شود. در این زمینه، مساله وجود دستگاه‌های متعدد بودجه خوار است که باید تعداد آن‌ها تعدیل شود تا بخشی از منابع آزاد و صرف پروژه‌های عمرانی شود که مسیر دولت توسعه گرا باز شود.

زیان پشت کردن به تولید فناورانه
در ادامه یک اقتصاددان دیگر گفت: منظور از دولت پارادوکسیکال این است که هم می‌تواند مهم‌ترین نیروی محرکه تولید باشد و هم می‌تواند مهم‌ترین عامل اضمحلال تولید باشد. زمانی که تولید فناورانه مورد اهمیت قرار نگیرد، آن کشور با انواع بحران‌های اجتماعی و اقتصادی مواجه می‌شود. فرشاد مومنی افزود: در شرایط کنونی اگر کاندیداهای ریاست جمهوری بر اشتغال مولد و از بین بردن فقر از این طریق تاکید کردند، معلوم می‌شود که آن‌ها قصد خدمت به کشور را دارند. طبق گفته این تحللیگر اقتصادی، تنها راه نجات برای اقتصاد ایران شناسایی کانون اصلی بحران است که آن پشت کردن به تولید فناورانه و اهتمام غیرمتعارف به دامن زدن به مناسبات رانتی است.

تورم، ضعف تولید می‌آورد
مومنی ادامه داد: با بی اعتنایی به تولید، حادترین وضعیت‌ها از نظر فقر در مناطق مرزی کشور رخ می‌دهد که نشان از بحران‌های کوچک و بزرگ دارد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طی ۵۰ سال گذشته در ایران ۴۷ سال تورم دو رقمی تجربه شده گفت: کسری مالی دولت به این دلیل تورم زا می‌شود که از آن برای تولید استفاده نکرده و مهم‌ترین ویژگی تورم، ضعف تولید و بهره‌وری است.

فناوری برای بالابردن هزینه مفتخواری
وی با بیان اینکه دلالان فولاد ۲۰ برابر بیشتر از تولیدکنندگان سود می‌برند، بیان کرد: راه نجات ایران از مسیر تولید فناورانه محقق می‌شود که باید هزینه فرصت مفت خوارگان را بالا برد. در شرایط کنونی، کاندیداهایی که کنترل سودهای دلالان و حمایت از تولید را در اولویت قرار داده‌اند، می‌توانند چشم انداز امید بخشی از آینده منتقل کنند.مومنی گفت: زمانی که به تولید پشت کنیم محال است که فقر از بین برود و باید بازنگری جدی در تخصیص دلارهای نفتی صورت گیرد تا خلاقیت و تولید در اولویت قرار گیرد که این امر با اصلاح توزیع قدرت محقق می‌شود.

جهش تولید با شرکت‌های دانش بنیان
از سوی دیگر رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دستیابی به جهش مناسب برای تولید نیازمند استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است. محمدباقر نوبخت با اشاره به ظرفیت‌های مختلف پنج هزار شرکت دانش بنیان و ۶۰۰۰ واحد استارت آپ گفت: شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۸ تولیداتی به میزان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان داشتند که همین موضوع سبب شده که بتوان برای تحقق جهش تولید روی ظرفیت این شرکت‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.معاون رئیس جمهور افزود: باید برای تولیدات افزوده شده از طریق سیاست‌های حمایتی بازاری برای مصرف وجود داشته باشد در غیر این صورت کالاهای تولیدی انبار خواهند شد و این سیاست کمک به ما نخواهد کرد.

سرمایه گذاری بر دانش بنیان
در همین رابطه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با ارائه یک برنامه هشت وجهی از ظرفیت اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان برای تحقق جهش تولید در سال جاری، گفت: سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها در طی سنوات قبل انجام شده و در حال حاضر ظرفیت قابل توجهی از سوی این شرکت‌ها برای اثرگذاری مستقیم در اقتصاد کشور فراهم شده است. سورنا ستاری افزود: هدف معاونت علمی کسب سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور است.

زیانهای بی توجهی به فناوری
واقعیت این است که امروزه رشد روزافزون تکنولوژي به گونه اي غيرقابل انکار بر صنايع مختلف تاثير گذاشته و به هیچ عنوان نمی توان منکر آن شد، اما سوال اینجاست که تا چه اندازه حق داریم نسبت به آن بی تفاوت باشیم. اصرار بیهوده بر استفاده از رویکردهای سنتی و نادیده گرفتن علوم و فناوری روز شاید تا مقطعی پاسخگو باشد، اما برای همیشه زیان آور است. پیامبر اکرم فرموده اند علم را در هر نقطه از جهان بیاموزید و اگر بخواهیم فرمایش ایشان را بروز کنیم، استفاده از فناوری، تکنولوژی و علوم در هر نقطه از جهان است. علم و فناوری را باید بدست بیاوریم و حق نداریم با هر بهانه ای مردم را از داشتن علم محروم کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار