کد خبر: ۱۶۷۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
محسن ماندگاری در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: سخنان امروز مقام معظم رهبری ناظر بر اعاده حیثیت از آقای لاریجانی است و نه تایید صلاحیت ایشان.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  پس از سخنان رهبر انقلاب درباره ردصلاحیت شدگان خبرگزاری خبرآنلاین کلاب هاوسی با  موضوع «بررسی بیانات رهبر انقلاب، صحنه انتخابات عوض می شود؟»  برگزار کرد. 

*محسن ماندگاری روزنامه نگار
دوستان خیلی خوشبینانه نگاه می کنند. نه تنها آقای لاریجانی بلکه دوستان دیگر را هم میخواهند وارد گردونه رقابت کنند. به نظر می رسد اتفاق خاصی در انتخابات رخ نمی دهد و به احتمال زیاد هیچ تغییری در آرایش صحنه رخ نمی دهد. برداشتم از سخنان امروز مقام معظم رهبری ناظر بر اعاده حیثیت از آقای لاریجانی است نه تایید صلاحیت ایشان. برخی اشارات ایشان و بحث فضای مجازی، درباره بی اخلاقی هایی بود که رسانه های رسمی و فضای مجازی می گویند مثل اینکه خاندان لاریجانی ۱۸ فرزند در خارج از کشور دارد. عمدتا از طرف اصولگرایان این بی اخلاقی ها صورت گرفت و انتقاد رهبری هم متوجه این مسئله بود. 

گلایه مقام معظم رهبری از شورای نگهبان و نهادهای مرتبط را اگر بخواهیم به تایید صلاحیت ها برسانیم خیلی سخت است. ایشان گفتند نهادها و اسم نبردند. نهادها ناجاست، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و دیگران هستند. درباره اقای لاریجانی نهادها، ماجراهای زیادی را درباره آقای لاریجانی مطرح کردند. آقای صادق لاریجانی شوکه شد و در بیانیه شان هم مضمون غافلگیرانه داشت و فقها و حقوقدانان را تحت تاثیر قرار دادند که رای منفی به آقای لاریجانی بدهند. مواردی که به نظر بنده مدنظر مقام معظم رهبری است درباره خانواده و فرزندان آقای لاریجانی و موارد حاشیه ای است که بی اخلاقی و ظلم است. اطلاعات غلط بود و آقای لاریجانی توضیح دادند. پیش بینی می کنم شورای نگهبان تغییری در نظرش نمی دهد و صرفا سخنرانی امروز رهبری را تلاشی برای اعاده حیثیت از یک سیاستمدار خوشنام است. اتفاق دیگری نمی افتد.

*علی سیدزاده فعال سیاسی
سخنان امروز رهبری به معنی تایید صلاحیت آقای لاریجانی نیست. این به معنی جبران کردن و عذرخواهی است. اگر رهبری می خواستند کسی تایید صلاحیت شود باید به طور محرمانه می گفتند یا حکم حکومتی می دادند. اگر این که فرمودند ظلم شده، جبران شود و شورای نگهبان هم تایید کند، با منطق خیلی جور نمی آید.

*کامبیز نوروزی حقوقدان
در چند ساعت دیگر تصمیم شورای نگهبان درباره مصداق سخنان رهبری روشن می شود. گرچه به احتمال قریب به یقین مقصود رهبری آقای لاریجانی است. به دو سه نکته حقوقی اشاره می کنم. رهبری موازنه ای بین جمهوریت و اسلامیت در نظام داشتند. در ماههای اخیر بحثهای زیادی درباب کاستن از جمهوریت و افزودن به وزن اسلامیت نظام می شنویم. این سخن مبانی دینی ندارد و از لحاظ قانون اساسی هم مطلقا ممنوع است. جریانهایی که در سالهای پیش از انقلاب فعال بودند و پس از انقلاب مدتی به کنار رفتند و دوباره برکشانده شدند، در ماههای اخیر میدان وسیعی یافتند تا از نقش مردم و اداره کشور با آرای عمومی بکاهند. این صحبت ایشان بسیار مهم است و نباید در تب انتخاباتی فراموش شود. ایشان تصریحا بر این موازنه تاکید کردند. این را نباید نادیده گرفت. یک مجادله حقوقی هم در جاهایی که از چشم ما پنهان است جریان دارد. 

در مورد نقد و ایرادی که ایشان با تعبیر جفا و ظلم داشتند باید گفت اگر مقصود شورای نگهبان باشد، از آن دستگاه هایی که ایشان نام نبردند، یا دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی و قضایی در نتیجه امر فرقی ندارد. تصمیم شورای نگهبان در موردآن فرد یا افرادی که مقصود نظر رهبری بودند محکوم به بطلان است. یا اطلاعات درست داده شده و شورای نگهبان تصمیم غلط گرفته یا اطلاعات اشتباه داده شده است. در هر دو حالت تصمیم شورای نگهبان غلط است. اگر شورای نگهبان از تصمیم خود برنگردد و اصرار بر تصمیم خود کند، تمام انتخابات را از مشروعیت ساقط کرده است.

به دلیل آن که یک نامزد صاحب صلاحیت انتخاباتی را بدون رعایت قانون از ورود به عرصه انتخابات منع کرده است. شاید گفته شود در مورد خیلی از افراد این مسئله مطرح است ولی هیچ موقع چنین آشکار و صریح مشخص نشده است. مسیر دیگر این است که شورای نگهبان از تصمیم خود برگردد و نامزدی را که صلاحیتش احراز نشده را تایید کند و او هم وارد انتخابات شود. این تنها مسیری است که می تواند انتخابات را نجات دهد. این که فضای انتخابات تغییر می کند یا نه، به اعتقادمن فضای انتخابات تغییر کرد و اهمیتی ندارد شورای نگهبان بر تصمیم خود اصرار یا عدول کند. بعد از سخنان رهبری در این مدت کوتاه فضای انتخابات تغییر کرد. منتهی ممکن است رقابت انتخاباتی تغییر کند. به فرض آقای لاریجانی وارد انتخابات شوند، از وضعیت تک قطبی و کاهش مشارکت عمومی خارج می شود، گرمتر شده و شاید بر مشارکت عمومی اثر بگذارد. ولی فضای عمومی انتخابات تغییر کرد. اگر شورای نگهبان بر نظر خود اصرار کند –هر چند بعدی است- این انتخابات از مشروعیت می افتد و بر همان میزان نازل انتخابات هم اثر شدید می گذارد و با هم به کاهش میزان مشارکت اثر می گذارد. 

اقای کدخدایی امروز توییت کرد ما مصون از خطا نیستیم. این حرف واقعی نیست. کسانی که خود را مصون از خطا نمی دانند طبیعتا وارد گفتگو می شوند و توجه می کنند دیگران چه گفته اند و با این گفتگو احتمال خطای خود را کاهش می دهند ولی دیدیم شورای نگهبان کمترین اعتنایی به هیچ نقد و نظری نمی کند. یا خود را حق مطلق می داند و جز حق مطلق را نمی پذیرد یا عزمی داشته که در نهایت به رفتار غیرحقوقی منجر می شود. در دادگاه هم ممکن است قاضی خطا کند ولی حداکثر تلاش خود را می کند تا این خطا را کاهش دهد. شورای نگهبان در سر یک دوراهی قرار گرفته که اصرار بر نظر خود و از بین بردن مشروعیت انتخابات است یا کمک به مشروعیت بیشتر انتخابات.

انتخابات را می شود به تعویق انداخت ولی مهم شروع به کار دولت جدید است. تاریخ انتخابات را می شود تغییر داد و تشریفات انتخابات را تا زمان شروع جدید دولت که چندم مرداد است، این تشریفات را می توان انجام داد. از نظررعایت عدالت و انصاف اگر نامزد جدیدی به نامزد موجود اضافه شود، درست تر این است که چند روزی انتخابات را به تعویق بیندازند تا او هم وارد عرصه رقابت عادلانه شود.

*حجت الاسلام رشید داوودی
رهبر انقلاب در دو مبحث سخن داشتند. بحث اول درباره مقابله با جریانی بود که این روزها دنبال تفکر مرحوم آیت الله مصباح که حکومت اسلامی در مقابل جمهوری اسلامی است. علی رغم تذکر دلسوزان انقلاب، آنها بی محابا به مصاف جمهوریت نظام رفتند و شروع به ایدئولوژی سازی هایی درباره بیعت به جای انتخابات کردند و رهبری در مقابل این جریان ایستاد. 

تعبیر رهبری درباره صلاحیتها، ظلم است. جبران ظلم، به اصلاح خطای شورای نگهبان است. رهبری می توانستند حکم صادر کنند ولی صدور حکم حکومتی –که آقای کدخدایی به اشتباه و نه عامدانه حکم را مطرح کردند- حکمی صادر نشده، بلکه شورای نگهبان را به جبران خطا راهنمایی کرده است. رهبری تعبیر ظلم و جبران خطا را به کار بردند که بایدتوسط شورای نگهبان صورت گیرد و حق آقای لاریجانی و حق انتخاب مردم باید اعاده شود. روزهای اخیر گزارشهایی عنوان شد که گزارشهای اشتباه منحصر به آقای لاریجانی نیست. درباره آقای جهانگیری هم این مسئله وجود دارد. کما اینکه ممکن است درباره بقیه عزیزان هم وجود داشته باشد. جبران ظلم به عذرخواهی نیست. باید ظلمی که شده و باید با گزارشهای خطایی که داده شده برخورد شود. باید با شورای نگهبان برخورد شود که چرا گزارشها را بدون صحت و سقم مورد عمل قرار داده است. ساز و کار خطاهای انتخاباتی چه بسا برای دوستان بسیار زیاد دیگری هم باشد. همه که نمی توانند صدایشان را به گوش رهبری برسانند. اقای صادق لاریجانی هم گفتند خلاف واقع بودن این گزارشها همان موقع ثابت شده و شورای نگهبان ۱۰ روز هیچ واکنشی نشان نداده اند. بحث روشن است و باید جبران ظلم انجام شده صورت گیرد.

۲۷۲۱۹

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار