کد خبر: ۱۷۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۳
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۴۳ درصد درآمد بخش کشاورزی استان مربوط به محصولات باغی و الباقی مربوط به محصولات دام و طیور و زراعی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خرایان رضوی، محمدرضا اورانی در نشست روز مزرعه که در باغات خلیل‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: کل تولیدات کشاورزی خراسان بزرگ در سال ۵۷ قبل از انقلاب اسلامی ۱/۵ میلیون تن بود ولی امروز بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی تولیدات کشاورزی تنها خراسان رضوی ۷/۵ میلیون تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه اگر تولیدات خراسان شمالی و جنوبی را به آن اضافه کنیم حدود ۱۰ میلیون تن می‌شود و در واقع در طی این ۴۲ سال ۷ برابر قبل از انقلاب در استان خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی تولیدات کشاورزی داریم، خاطرنشان کرد: گاهی در فضای مجازی طوری صحبت می‌کنند که انگار کشور در این ۴۲ سال متوقف بوده و هیچ کاری انجام نشده است.

وی با تأکید بر اینکه آمارها و اطلاعاتی که در سینه تاریخ ثبت شده خلاف شایعاتی است که در فضای مجازی مطرح می‌شود، تصریح کرد: از ۷/۵ میلیون تن محصولات کشاورزی استان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن مربوط به محصولات باغی است.

اورانی ادامه داد: در خراسان رضوی ۳۷ محصول باغی داریم که از این تعداد ۱۰ محصول باغی شامل پسته، زعفران، انگور، سیب درختی، آلو، گیلاس، گردو، انار و گیاهان دارویی محصولاتی هستند که ۹۰ درصد سطح زیست کشت محصولات باغی و ۹۱ درصد تولیدات کشاورزی استان را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۴۳ درصد درآمد بخش کشاورزی استان مربوط به محصولات باغی و الباقی مربوط به محصولات دام و طیور و زراعی است، عنوان کرد: مطالعات دانشگاهی و میدانی و تجربه نشان می‌دهد که در بخش کشاورزی ۱۸ درصد رشد و پیشرفت مربوط به سهم پول و سرمایه و ۸۲ درصد مربوط به آموزش و توانمندسازی است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد اقلیم در کشور خشک و نیمه‌خشک است و دو حلقه مفقوده آب و بازار در بخش کشاورزی وجود دارد، بیان کرد: هر محصولی که می‌خواهیم تولید کنیم باید به نیاز آبی و نوع بازار پسندی این محصول توجه کنیم و باید بتوانیم باغات را از روش‌های سنتی به سمت روش‌های نوین سوق بدهیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار