کد خبر: ۱۷۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه ۳۳۲ هزار تن بذر از کشاورزان خریداری شده است، افزود: تاکنون ۹۲ درصد وجه گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم به ۵ میلیون تن می‌رسد، بیان کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که واردات بدون ذخایر استراتژیک به ۴ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه گرانی نهاده‌های دامی منجر به هدر رفت گندم تولیدی شده است، گفت: با افزایش قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم به مرز ۵ هزار تومان تصور می‌کردیم که دیگر شاهد هدر رفت گندم تولیدی نباشیم که متاسفانه به خاطر اهمال دولت در واردات نهاده‌های دامی و افزایش قیمت جو در بازار به ۶ هزار و ۳۰۰ تا ۶ هزار و ۴۰۰ تومان، حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم به سمت خوراک دام و طیور هدر رفت.

او با اشاره به اینکه کمبودی در گندم آرد تولیدی نداریم، بیان کرد: اهمال در واردات نهاده‌های دامی و کمبود خوراک دام و طیور از طریق فشار به گندم خوراکی در حال تامین است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: امسال موضوع خشکسالی، کاهش ۵۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل و عدم برداشت گندم از مناطق دیم موجب شد، خودکفایی این محصول استراتژیک به رغم برنامه ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها محقق نشود.

او با اشاره به اینکه افزایش قیمت نان ارتباطی به گندم ندارد، بیان کرد: سال گذشته که قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما به علت نبود نهاد‌های نظارتی بر نان و آرد، مردم نان را گران خریداری می‌کردند. به عنوان مثال هر عدد نان باگت را با قیمت ۲ هزار تومان و سنگگ یک هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان و سایر نان‌ها هم با نرخ‌های بالا می‌خریدند که با این وجود یارانه تنها از جیب مردم پرداخت می‌شود.

هاشمی با انتقاد از نبود نظارت و کنترل بر نانوایی ها گفت: طی سال‌های اخیر به سبب گرانی یا ارزانی گندم و نبود نظارت بر خبازی ها، قیمت نان افزایش یافته است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار