کد خبر: ۱۷۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

سلامت نیوز-*زهرا خوشحالی:سخنان دیروز دکتر زالی فرمانده ستاد مبارزه با کرونا موجی از حیرت،نگرانی و خشم را در مردم ما بوحود اورد.

گلایه هایی نظیر اینکه ما به جای مشورت از کارشناسان بهداشت جهانی خواستیم از نظام سلامت ما تعریف کنند یا اینکه امارهای مرگ و میر کرونایی را از چشم همه مخفی کردیم در صورتیکه بارها اعلام شد سیستم اماردهی ما شفاف ترین سیستم است و در درستی نظیر نداریم!

زالی همچنان نوک پیکان انتقادات خود را به دیپلمات های کشور نشانه گرفت و گفت هیچ کدام به دنبال تامین واکسن برای مردم نبودند.

در حالی که در این مدت مسئولان مدام از نداشتن بودجه و سنگ اندازی تحریمها برای واردات واکسن ناله میکردند زالی میگوید 720 میلیون یورو خرج داروی رمدیسیور کردیم که همه میدانند تولید کننده آن چه شرکتی است و چه کسانی سهامداران آن هستند.

ماجرا به همین جا ختم نمیشود دکتر زالی هشدار روزهای سختتری برای مردم ایران میدهد،نمیدانیم از این بدتر چه اتفاقی خواهد افتاد!

بعد از انتشار این اظهارات،او این گفته ها به نوعی محرمانه خواند که با شیطنت یک خبرنگار انتشار عمومی یافته.

اما آقای دکتر زالی، شخصیت علمی و برجسته کشور،مدیر دلسوز که بارها خود را در همه مسئولیت ها به اتبات رسانده ،از ابتدای اپیدمی کرونا در کنار مردم و به عنوان فرمانده این جنگ حضور داشته و بدترین شرایط را به چشم دیده چرا باید سکوت کند؟

چرا از همان ابتدای کار که کاملا مشخص بود با این دست فرمان به دره سقوط خواهیم کرد این مسائل را برای مردم نگفتید؟چرا همان وقت که برایتان مسجل شد این راه به بیراهه میرود استعفا ندادید؟چرا وقتی برای دیرکرد تولید واکسن داخلی هزار بهانه آوردند و امروز فردا کردند باز هم ماندید؟

چرا همچنان نمیگویید که چه کسی یا کسانی کمک های بین المللی بالاخص سازمان پزشکان بدون مرز (که با بدخواهی باز هم نمیدانیم چه کسانی از ایران رفت) را برمیگرداند؟

چرا واضح و روشن برای مردم مشخص نمیکنید که از فروش گسترده دارو به جای واکسن چه نهادهایی سود میبرند؟

چون واکسن بابد رایگان باشد و دارو هزینه بر است و این روزها حتی به ده برابر قیمت خود به فروش میرسد؟

این دسته های که به خون هموطنانمان اغشته است دستهای کیست؟

خواهشا نگویید مردم نباید از بازار سیاه دارو خرید کنند تا منجر به تقویت بیشتر آن شود.

خودتان هم همسر عزیزتان را از دست دادید،آیا حاضر بودید او در بستر مرگ باشد ولی شما برای نجات او از خرید دارو هرچند به هزار برابر قیمت خودداری کنید؟

وزیر بهداشت میگوید نگذاشتیم کرونا مسئله امنیتی شود!!امنیتی تر از جان مردم چیست که از همان ابتدا بر واردات واکسن پافشاری نکردید؟

اگر کرونا امنیتی نشده چرا برای مردم توضیح نمیدهید که به چه دلایلی اینهمه هزینه روی دست مردم گذاشتید برای تولید داخل و از واردات به قیمت جان مردم جلوگیری کردید؟

هرچه گفتید لاک دان کامل لازم است اما اینها در یک زمان بی مورد یک تعطیلی نصف و نیمه که اصلا به کنترل کرونا کمک که نکرد هیچ ضربه هم زد را مصوب کردند،این بی توجهی ها را دیدید و ماندید؟

چرا دلیل مخالفت هایشان با سازمان نظام پزشکی که میتوانست مقادیر بالایی واکسن وارد کشور کنند و به عنوان یک سازمان غیر دولتی موثر واقع شود را نمیگویید؟

آقای دکتر زالی چرا بعد از اینهمه وقت نه یک ماه و دوماه که پس از گذشت دو سال این مسائل را میگویید؟تازه بعدتر هم میفرمائید اینها را به صورت خصوصی اعلام کردم و نمیخواستم منتشر شود؟عذر بدتر از گناه؟

چرا شما به عنوان یک شخصیت علمی پاسخی به آن نامه کذایی ندادید که گفتند واردات واکسن هایmRNA می‌تواند عوارض جبران‌‌‌ناپذیری به‌ جای بگذارد و حالا یکی از همانها به عنوان سکاندار بهداشت و درمان مملکت هم معرفی میشود،اینان حالا پاسخگوی جان اینهمه عزیزی که از دست رفت و اینهمه خانواده ای که عزادار شد هستند؟

حالا که آمار مرگ و میر در کشورهایی که با همین واکسن های غیر قابل اعتماد به کمترین حد ممکن رسیده است نباید در پیشگاه خداوند و مردم شرمنده باشند و دلایل علمی خود را بگویند؟این بیوتروریسم را که مدام بهانه میکنند بر اساس چه تحقیق علمی و کدام کتاب مرجع از کجا آورده اند؟

حداقل از دکتر مرندی که آن نامه را امضا کرده میخواستید یک پاراگراف در این باره به جامعه علمی پزشکی کشور بنویسد؟

راستی به مردم بگویید چرا مسئولین پس از یک برهه زمانی کوتاه پس از اعلام کشف واکسن دیگر خبری از کرونایی شدنشان منتشر نکردند؟

آقای دکتر زالی من این نوشته را خطاب به شمایی نوشتم که دانشگاهی و علمی هستید و هیچ شائبه ای اتصال به گروهای سیاسی ندارید که میخواهند مدال افتخار کنترل کرونا را به گردن خود بیندازند و عاقبت کشورمان همین چیزی شد که میبینیم.َما به عنوان فردی دانشگاهی که نماینده قشر عظیمی از تحصیل کردگان این کشور هستید این رسم غلط را که همه چیز باید از مردم پنهان شود را بردارید.

دلها مرده ، امیدها ناامید شده و مردمی که در رنج مسائل اقتصادی و بی کفایتی مسئولینی که تحریم را نعمت خواندند و آن را کاغذ پاره نام نهادند باید درد دیگری بنام کرونا را هم تحمل کنند

ما فکر کردیم وقتی یک شخصیت علمی سکاندار مسئولیتی شود اوضاع زودتر روبراه میشود ،شرایط دشوار بهتر مدیریت میشود

اما گویا همان عده ای که با کشور عزیزمان اینکارها را کردند روی شما هم مسلط شدند و به توجیه اینکه افکار عمومی مشوش شود مدل مدیریتی شما را هم مانند خود کردند

اما هنوز هم دیر نیست. آقای دکتر زالی استعفا دهید و به مردم شفاف بگویید چه اتفاقاتی پشت پرده افتاده که دارد چنین بلایی سرمان می آید؟چه کسانی نمیخواهند مردم ما روی ارامش را ببینند؟

*دکترای مدیریت رسانه و سردبیر سلامت نیوز

برچسب ها: کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار