رشد فزاينده فناوري اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخير ورود آن به صنعت گردشگري منجر به ظهور مفهومينو با عنوان «گردشگري الكترونيكي etourism» گرديده است.گردشگري الكترونيكي به ارتقاء كارآيي و افزايش رشد اقتصادي منجر شده كه دراين ميان سهم گردشگري الكترونيك در تجارت الكترونيك بيش از 60 درصد اعلام شده، كه رقميتهييج كننده ميباشد و بيانگر آن است كه جايگاهي بسيار با اهميت دارد و به عنوان يك عرصه درآمدزا، مولد فرصتهاي شغلي و زيربنايي در اقتصاد امروز، حوزههاي مختلفي را پوشش داده و نسل جديد ارائه دهندگان خدمات گردشگري را به وجود آورده است و دراين راستا مديريت، هدايت و كنترل و راهبري گردشگري از طريق فناوريهاي نويناين امكان را فراهم آورده تا در عرضه خدمات گردشگري با تدبير، كنترل و ساماندهي مناسب عمل گردد و در واقع رضايت مشتريان و عرضهكنندگان را توامان جلب نمايد.رشد سريع فناوريهاي نوين در صنعت گردشگري با نفوذ در ميان اجزاياين صنعت از جمله مسافران، تورها، آژانسهاي مسافرتي، شركتهاي هواپيمايي، هتلها، فروشگاههاي عرضه صنايع دستي و ساير مراكز خدماتي و رفاهي ميتوانند سيستم جامع اطلاعات گردشگري در راستاي تسريع در ارائه خدمت، صرفهجويي در زمان و هزينه، بالا بردن ظرفيت گردشگري وايجاد ساختارهاي لازم براي توسعه گردشگري را فراهم آورند. با نگاهي به جديدترين آمار اتحاديه جهاني ارتباطات در 2014 درمييابيم بيش از 96 درصد از جمعيت جهان از تلفن همراه استفاده ميكنند.براساس برخي از آمارهاي جهاني، تعداد كاربراناينترنت از مرز 5/2 ميليارد نفر گذشته و پيشبيني ميشود تا سال 2020 تقريبا تمام جمعيت دنيا بهاينترنت دسترسي داشته باشند و از طرفي ديگر براساس پيشبيني، سازمان جهاني جهانگردي گردشگري در سال 2020 گستردهترين تجارت در جهان خواهد بود و از طرفي امروزه بيش از 80 درصد گردشگران، مقاصد سفر خود را از طريق كسب اطلاعاتاينترنتي انتخاب ميكنند و آمار رسميسازمان جهاني جهانگردي درخصوص تعداد نزديك به يكميليارد و دويست ميليون نفر گردشگر بينالمللي در سال مويد رشد فزاينده تجارت الكترونيك در گردشگري است.
* رئيس جامعه گردشگري الكترونيكيايران