کد خبر: ۱۷۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
گروه استان‌ها- با پیشرفت تکنولوژی و روش‌های جدید کلاهبرداری، کپی کارت بانکی مشتریان از طریق دستگاه اسکیمر و برداشت‌های غیرمجاز نیز ترویج یافته که نیازمند توجه بیشتر مردم در فاحش نکردن رمز کارت بانکی خود است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، دریافت پیامک اعلام موجودی حساب کارت بانکی گاهی ممکن است شوک‌آورتر از حالت معمول باشد و آن زمانی است که شخص کارت بانکی را نزد خود دارد و بدون درخواست موجودی پیامک آن را دریافت می‌کند و این پیام نشان می‌دهد که قرار است لحظاتی بعد از حساب او توسط یک کلاهبردار برداشت شود.

انسان امروزی با رشد فناورهای اطلاعاتی و ارتباطی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن و روبه‌رو شدن جامعه با عصر جدیدی از زندگی به نام عصر سایبر یا عصر اطلاعات و شکل گیری دهکده جهانی به دلیل درنوردیدن مرزهای فیزیکی و جغرافیایی، جرایم جدیدی را نیز تجربه می‌‌کند.

جرائم سایبری به دلیل دسترسی مجرمان به ابزار و فناوری‌های جدید اتفاق می‌افتد و این ابزار به مجرمان امکان ارتکاب جرم در حد وسیع و سپس پنهان شدن بدون نیاز به روبه‌رو شدن فیزیکی یا بزه دیده یا قربانی خود را می‌‌دهد.

هرچند مجرمان سایبری هر روز از روش‌های جدیدی برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند اما کلاهبرداری از طریق اسکیمر و کپی گرفتن از کارت بانکی قربانیان روشی است که چند سال اخیر رایج شده و قربانیان بسیاری هم داشته است.

اسکیمر دستگاهی با ابعاد کوچک است که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و کلاهبرداران در قالب یک فروشنده زمانی که کارت بانکی مشتری را درخواست می‌کنند اطلاعات آن را از طریق این دستگاه و به دور از چشم مشتری کپی می‌کنند و با توجه به اینکه صاحب کارت رمز کارت را در اختیار او قرار می‌دهد کلاهبردار در فرصتی این اطلاعات را روی یک کارت خام کپی کرده و به راحتی از آن برداشت می‌کند.

بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز اینگونه کلاهبرداری‌ها علاوه بر خرید از فروشگاه‌های معتبر این است که رمز کارت خود را در اختیار هیچکس قرار ندهیم و در هنگام خرید رودرواسی را کنار گذاشته و با دقت به اینکه دوربینی در آن اطراف وجود نداشته باشد خود رمز کارت را در کارت‌خوان وارد کنیم.

‌‌برداشت غیرمجاز 10 میلیارد ریالی از حساب مشتریان 

سردار علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از دستگیری دو نفر در شهر کرمانشاه خبر داد که در پوشش فروشنده بوسیله دستگاه اسکیمر اقدام به کپی برداری از کارت های بانکی مشتریان و برداشت غیرمجاز 10 میلیارد ریالی از حساب مشتریان خود کرده بودند. 

وی عنوان کرد: پس از ارجاع چند فقره شکایت به پلیس فتا مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آن‌ها، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

جاویدان گفت: ماموران پلیس فتا کرمانشاه در تحقیقات گسترده خود و با انجام اقدامات اطلاعاتی گسترده موفق به شناسایی دو فرد تحت تعقیب شده و پس از هماهنگی با مقام قضائی نسبت به دستگیری آن‌ها در مخفیگاهشان اقدام شد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در بازرسی از مخفیگاه متهمان، چهار دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند، یک دستگاه اسکیمر، 61 کارت بانکی کپی شده و مقدار زیادی طلاجات، ارز دیجیتال و وجه نقد کشف شد.

جاویدان از اعتراف متهمان دستگیر شده به برداشت 10 میلیارد ریال از حساب بانکی مشتریان خود خبر داد و گفت: هر 2 نفر برای صدور احکام لازم تحویل مراجع قضائی شدند.

وی عنوان کرد: اسکیمر دستگاهی است که از طریق آن مجرم اقدام به کپی برداری از کارت بانکی و سپس ایجاد یک کارت مشابه می کند، هرچند قابلیت کپی برداری رمز کارت را ندارد.

رئیس پلیس استان کرمانشاه از شهروندان خواست خریداهای خود را از مراکز معتبر انجام دهند و حتی‌الامکان رمز را هم خودشان وارد کنند تا امکان سوء استفاده‌های بعدی گرفته شود.

انتهای پیام/832/ش

 
برچسب ها: اینترنت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار