کد خبر: ۱۷۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛
خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت] آمد. از خطبه جمعه من در مورد افغانستان قدردانى‌کرد و طرحى در خصوص دخالت نظامى در افغانستان ارایه داد که نپسندیدم و گفتم به رهبرى بدهد، من مسئولیتى در این جهت ندارم. اظهارات آقاى سردار [قاسم] سلیمانى، [فرمانده نیروی قدس سپاه] را که از احمدشاه مسعود نقل کرده بود، برایش گفتم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

امروز نتیجه بازجویى [بیل] کلینتون، رییس‌جمهور آمریکا، در مورد روابط نامشروعش اعلان ‌شد. او اعتراف به داشتن روابط غلط‌ کرده و سپس در یک صحبت تلویزیونى با تکرار اعتراف، از مردم، همسرش و دخترش، عذر خواسته است. این مسأله در صدر اخبار همه جهان است و احتمال استیضاح او در کنگره آمریکا، به طور جدى مطرح است. مسأله از جهات مختلف قابل توجه است و مسأله روابط نامشروع دیگرى که سال‌هاى قبل، با زن دیگرى داشته، زنده شده و در تاریخ آمریکا و دنیا، از موارد نادر یا بى‌سابقه است. بازجویى بیش از پنج ساعت طول کشیده است.

کاهش ارزش روبل روسیه، خطر بحران دیگر اقتصادى را مطرح کرده و بیرون بردن اتباع آمریکا از پاکستان، پس از روشن شدن نقش افرادى در پاکستان، در انفجارهاى کنیا و تانزانیا و احتمال حمله آمریکا به افغانستان براى بازداشت [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده] که در آنجاست، مورد توجه ناظران است.

آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت] آمد. از خطبه جمعه من در مورد افغانستان قدردانى‌کرد و طرحى در خصوص دخالت نظامى در افغانستان ارایه داد که نپسندیدم و گفتم به رهبرى بدهد، من مسئولیتى در این جهت ندارم. اظهارات آقاى سردار [قاسم] سلیمانى، [فرمانده نیروی قدس سپاه] را که از احمدشاه مسعود نقل کرده بود، برایش گفتم؛ مسعود گفته، ژنرال اسلم بیگ، فرمانده نیروى زمینى سابق ارتش پاکستان، به او گفته که براى کنترل کشورهاى آسیاى میانه و آوردن آنها در خط اسلام، فقط پاکستان مى‌تواند از طریق افغانستان اقدام کند. ایران چون شیعه است، در منطقه سُنى‌نشین بُردى ندارد و کشورهاى عربى هم راهى و انگیزه‌اى ندارند، ترکیه هم به فکر اسلام نیست و حمید گل، [رییس آی‏اس‏آی - سازمان اطلاعات پاکستان-] هم از افغانى‌ها خواسته است که فرشى براى او ببافند، با نقشه‌ای که نور اسلام را از پاکستان و از طریق افغانستان به آسیاى میانه مى‌برند. اگر این نقل‌قول‌ها درست باشد، نشان مى‌دهد که نظامیان پاکستان در فکر دست‌اندازى به شمال جیحون هستند و مولوى [ملامحمد] عمر، رهبر طالبان هم اخیراً صحبت از خراسان بزرگ، شامل سمرقند و بخارا و تاشکند و مشهد داشته است.

جمعى از آزادگان آمدند. آقایان [علی‌اکبر] ابوترابى، [نماینده ولی‌فقیه در امور آزادگان] و [عباسعلی] وکیلى، [رییس ستاد رسیدگی به امور آزادگان] گزارش دادند. من هم برایشان صحبت کردم؛ راجع به گروگان‌هاى ایرانى در افغانستان هم گفتم. براى تکمیل برنامه‌ای برای زندگینامه‌ام، مصاحبه‌اى با صداوسیما، درباره جریان تدوین و انتشار کتاب‌هاى سرگذشت فلسطین، امیرکبیر و نیز مجله مکتب تشیع داشتم.

عصر آقایان [محمد] جعفرى‌گیلانى، [محمود] محمدى‌عراقى و طاها هاشمى، [اعضای هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی قم] آمدند. از روند نزولى موقعیت ولایت‌فقیه و رهبرى و فعالیت‌هاى مخرب مخالفان داخلى و خارجى و وضع مطبوعات و انتخابات خبرگان، اظهار نگرانى‌کردند و با ذکر عواملى که کار را به اینجا رسانده، از من خواستندکه به طور جدى وارد صحنه شوم و مثل گذشته، هدایت جریان اصلى انقلاب را در دست بگیرم. گفتم که قبلاً باید رهبرى سیاست‌کار را مشخص‌کنند و بدون آن ثمربخش نیست. خواستند که به مشهد بروم و با فرصت کافى با ایشان مذاکره کنم. گفتم، معمولاً رهبرى مى‌گویند وضع خوب است و نگرانى ندارد و همین امروز هم در سخنرانى خود گفته‌اند.

آقاى [حسین] محلوجى، [وزیر سابق معادن و فلزات] آمد. از نشریه ارزش‌ها و روزنامه کیهان شکایت‌کردکه خبرکذبی علیه او به نقل از دیوان محاسبات نوشته‌اند که دیوان تکذیب‌کرده است. شب در دفترم ماندم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار