کد خبر: ۱۷۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛
در سودان، کارخانه‌ای که از یک ثروتمند اهل عربستان سعودى است، آسیب دیده است و دانشجویان سودان، به تلافى آن، سفارتخانه آمریکا در خارطوم را اشغال کرده‌اند؛ سفارتخانه خالى است. آقاى کلینتون، مرخصى خود را قطع کرده و به واشنگتن آمده و خودش خبر را اعلان کرده است. بعضى از شخصیت‌هاى آمریکا، تأیید کرده‌اند و عده‌ای کار را نمایشى دانسته‌‌اندکه براى انحراف افکار از مسأله رسوایى اخلاقى آقاى کلینتون انجام شد. انگلستان و اسراییل تأیید کرده‌اند و خیلى از کشورهاى اسلامى، مخالفت و محکوم کرده‌اند. به هر حال مسأله مهمى است و ایران هم به خاطر وضعى که هم با طالبان و هم آمریکا دارد، دو پهلو حرف می‌زند؛ لابد باید هر دو را محکوم کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

دیشب به خاطر خستگى و درد و کوفتگی بدن، بد خوابیدم. در اخبار صبح، خبرهاى مربوط به حمله موشکى و هوایى آمریکا به پایگاه‌هاى اُسامه بن لادن در افغانستان و کارخانه ظاهراً داروسازى در سودان در صدر است؛ به تلافى انفجار سفارتخانه‌هاى آمریکا در کنیا و تانزانیا انجام شده و به عنوان شروع مبارزه با تروریسم. خود آمریکا اعلان کرده که 75 موشک از کشتى‌هاى جنگى در اقیانوس هند و دریاى احمر شلیک کرده است. از دولت پاکستان، به خاطر دادن اطلاعات دقیق در مورد پایگاه‌هاى بن‌لادن، تشکر کرده است. آقاى [بیل] کلینتون، [رییس‌جمهور آمریکا]، تلفنی با آقاى نواز شریف، [نخست‌وزیر پاکستان] صحبت کرده، به عنوان تشکر. ملا [محمد] عمر، رهبر طالبان، گفته موشک‌ها به نقاط مورد هدف اصابت نکرده و بن‌لادن سالم است و اعلان‌کرده از او حمایت مى‌کند و او را تحویل نمى‌دهد.

در سودان، کارخانه‌ای که از یک ثروتمند اهل عربستان سعودى است، آسیب دیده است و دانشجویان سودان، به تلافى آن، سفارتخانه آمریکا در خارطوم را اشغال کرده‌اند؛ سفارتخانه خالى است. آقاى کلینتون، مرخصى خود را قطع کرده و به واشنگتن آمده و خودش خبر را اعلان کرده است. بعضى از شخصیت‌هاى آمریکا، تأیید کرده‌اند و عده‌ای کار را نمایشى دانسته‌‌اندکه براى انحراف افکار از مسأله رسوایى اخلاقى آقاى کلینتون انجام شد. انگلستان و اسراییل تأیید کرده‌اند و خیلى از کشورهاى اسلامى، مخالفت و محکوم کرده‌اند. به هر حال مسأله مهمى است و ایران هم به خاطر وضعى که هم با طالبان و هم آمریکا دارد، دو پهلو حرف می‌زند؛ لابد باید هر دو را محکوم کند. شب، اعلان شد که این دو حمله 26 کشته و تعداد زیادى زخمى داشته و عمدتاً در سودان که کارخانه داروسازى منهدم شده. آمریکا مدعى است، آنجا سلاح شیمیایى ساخته مى‌شده. یک موشک به خاک پاکستان خورده و شش نفر را کشته. ایران، این اقدام را محکوم‌کرده است.

آقاى [قربانعلی] درى [نجف‌آبادی]، وزیر اطلاعات، تلفنى گزارش اخبار داد که چیزى بیش از اخبار پخش شده نیست و درباره موضع‌گیرى پرسید. در خانه بودم. بیشتر وقت به مطالعه گذشت؛ منجمله فصلى از کتاب «خاورمیانه جدید» نوشته شیمون پرز.

اعضاى بدنم در اثر کوه‌نوردى سخت دیروز، هنوز درد دارد. امروز فائزه و یاسر و بچه‌هایشان اینجا بودند. یاسر خبر از تأسیس دو شرکت، براى ساخت بُردهاى تلویزیونى و مرکز آموزش مکاتبه‌اى [کنکور] داد. با فائزه درباره روزنامه‌اش صحبت و نصیحت‌کردم که از خصومت با دیگران خوددارى کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار