کد خبر: ۱۷۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
علیرضا ابوالفضلی متخصص طب سنتی با حضور در برنامه صبح پارسی ابتلا به ویروس کرونا را از منظر طب سنتی مورد بررسی قرار داد.

به گزارش برنا؛ برنامه تلویزیونی صبح پارسی که هرروز ساعت 9 صبح از شبکه جام جم پخش می شود امروز به موضوع نقش و تاثیر طب سنتی بر ویروس کرونا اختصاص یافت. در این برنامه امیر محمد زند به همراه آلاء خامه یار که در پی ابتلای مجری قبلی برنامه به ویروس کرونا، در کنار زند حضور یافته، اجرای برنامه را بر عهده داشتند.

موضوع اصلی برنامه صبح پارسی امروز به بیداری وجدان و تاثیر آن در عملکرد و رفتار انسان اختصاص داشت. بر اساس موضوعات مطرح شده در اثنای برنامه، وجدان بیدار در زندگی باعث می شود که هر کس رفتار خود را در زندگی به گونه ای شکل دهد که مورد پسند خدا قرار بگیرد و هربار خودش را از این بابت مورد بررسی قرار دهد.

در ادامه این برنامه پس از پخش نماهنگ هایی از مناظر طبیعی و همچنین اجرای بخش مهمترین اخبار، ورزش صبحگاهی و یادته که به معرفی اماکن قدیمی در تهران می پردازد، علیرضا ابوالفضلی متخصص طب سنتی به عنوان مهمان برنامه معرفی شد. او یکی از مهمان هایی است که در قسمت های مختلف صبح پارسی حضور دارد و درباره طب سنتی سلسله توضیحاتی را ارائه می دهد.

ابوالفضلی گفت: در شرایط درگیری با ویروس کرونا هستیم و چیزی که می تواند به ما کمک کند پیروی از شرایطی است که دچار استرس نشویم، این موضوع به سبک زندگی افراد مربوط می شود که سبک زندگی اسلامی ایرانی در آن تاثیر زیادی دارد.

وی در تشریح تفاوت اضطراب و استرس تصریح کرد: کسی که به خاطر تعهدش دغدغه مند است اضطراب و نگرانی دارد؛ اگر اضطراب به متابولیسم بدن ضربه بزند می شود استرس. بسیاری از افراد به خاطر استرس به درگیری های ریوی ناشی از ویروس کرونا دچار می شوند و این استرس هم از بی توکلی است.

این متخصص طب سنتی افزود: ما برای حال خوب روحی به سمت انرژی های مثبت مثل معنویت می رویم که مربوط به روح است اما وقتی به یک سفر تفریحی می رویم مربوط به روحیه ما است که جسمی است. برای رفع بیماری کرونا کار خاصی نباید انجام دهیم فقط حال روحی و روحیه خود را باید در این شرایط قوی کنیم.

ابوالفضلی ادامه داد: بعضی ها به خاطر تعدد اخبار متفاوت که بسیاری از آن ها هم زرد است اگر بتوانیم این سواد را بین افراد نهادینه کنیم که در برابر همه اخبار واکنش نداشته باشند برای مقابله با کرونا هم کار بزرگی انجام داده ایم. همه افراد به لحاظ عمری تاریخ انقضایی دارند؛ این تفکر وجود دارد که مرگ اگر فرارسیده باشد با ویروس کرونا هم که فرد نمیرد ممکن است اتفاقات دیگری برای او بیفتد و تسلیم مرگ شود و این تصویر ذهنی باعث می شود که استرس ابتلا به کرونا کاهش یابد.

وی اظهار داشت: برای اینکه هم حال جسمی و حال روحی خودمان خوب باشد و هم بتوانیم حال دیگران را خوب کنیم باید سبک زندگی صحیحی داشته باشیم و در این دنیا همه به این نتیجه رسیده اند که سبک زندگی که می تواند این مهم را برای افراد به ارمغان بیاورد سبک زندگی اسلامی است.

متخصص طب سنتی در تعریف واژه «طب» گفت: طب واژه ای امری است و یعنی درمان شو! یعنی هر کس باید ویژگی های خودش را بشناسد و روشی داشته باشد که بتواند خودش را درمان کند. طب سنتی یعنی مزاج خود را بشناسیم و رفتارهایی سازگار با مزاج خود را انجام دهیم، حتی مکان زندگی کردن، کار، خوراک، استراحت و.. را باید با مزاج خود منطبق کنیم برای مثال کسی که مزاج پایه خشک و گرمی دارد با زندگی و کار کردن در مناطق مرطوب می تواند آسیب های جسمی و روحی را به خود وارد کند.

ابوالفضلی تصریح کرد: مزاج هایی که در بین افراد وجود دارند عبارتند از صفراوی، دموی، سودایی و بلغمی. بلغمی ها سفید پوست هستند، رطوبت بدنشان زیاد است، خیلی زود خسته می شوند و خیلی آرام هستند. طبعشان سرد است و مزاجی سرد و تر دارند. عموما چاق تر از دیگران هستند و از نظر جسمی مشکلات معده و روده دارند.

وی درباره ویژگی های مزاج صفراوی افزود: افراد صفراوی گرم و خشک هستند و به اقلیم زندگی کردنشان هم ربطی ندارد. پوست چهره تیره تری دارند لاغر اندام و چابک هستند و تند راه می روند و حرف می زنند.

متخصص طب سنتی ادامه داد: سودایی ها اختلاف زیادی با صفراوی ها ندارند اما چابکی که در افراد صفراوی وجود دارد در سودایی ها دیده نمی شود. بعضی از افراد می گویند بهترین طبع دموی است اما  اگر این حرف را بزنیم بقیه طبع ها را زیر سوال برده ایم. دموی ها اهل ارتباط و روابط عمومی هستند.

ابوالفضلی درباره افراد دارای مزاج بلغمی نیز گفت: بلغمی ها چون بدنشان رطوبت زیادی دارد باید مواد غذایی را مصرف کنند که رطوبت را تهدید می کند. ادویه جات چون طبع گرم و خشک دارد می تواند برای این افراد گزینه مناسبی باشد. بلغمی ها باید به ادویه پناه ببرند. اولین گروهی که درگیر بیماری کرونا می شوند بلغمی ها هستند و باید سراغ غذاهای خیلی گرم بروند. صفراوی ها اگر ادویه بخورند به مزاج گرم و خشکشان ناسازگار است و باید مواد غذایی خنک را استفاده کنند تا تعادل را حفظ کنند. سودایی ها کسانی هستند که غلظت خون دارند؛ قانون گرا و منطق گرا هستند و زیاد اهل ارتباط نیستند اما امین هستند.

وی اظهار داشت: دموی ها کمال گرا هستند باید با تامل غذا بخورند چون در معرض خطر هستند و باید غذاهایی را بخورند که خیلی متعادل است چون غذاهای گرم آن ها را عصبی می کند و غذاهای سرد به آن ها آسیب زیادی می زند. دموی ها از رب و سس باید پرهیز کنند و از دخانیات باید دوری کنند چون به مغزشان آسیب می زند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار