کد خبر: ۱۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
روزنامه تجارت- اشكان خسروپور؛ ما كه بدون تحريم زندگي كردن را بلد نيستيم، چه بايد بكنيم؟ ما كه در تمام آن هشت سال معروف، راه‌مان با دنيا قطع شده بود، چطور بايد زندگي كنيم؟ چه چيزي مي‌توانيم بخريم، چه كار مي‌شود كرد، كسي زندگي بدون تحريم را بلد است؟
اينها، نمونه‌هايي بودند از آن نوشته‌هايي كه پيش از توافق هسته‌اي در فضاي مجازي دست به دست گشت و تبادل آنها هنوز هم ادامه دارد. پيام‌هايي كه با طنز و كنايه از روزگار پساتحريم مي‌گفتند. منظور روزهايي است كه توافق به نتيجه مي‌رسد و اجرايش آغاز مي‌شود. اوضاع اصناف در آن روزها چطور خواهد بود؟‌ايا برنامه‌اي براي پيوستن به جهان داريم؟‌اين گزارش، به نقل‌قول‌ افراد مختلف در حوزه اصناف كه درباره همين دوران پساتحريم‌ايده‌پردازي‌ كرده‌اند، مي‌پردازد.

براي اشتغال برنامه داريم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تفاهم‌نامه هسته ای میان ایران و ۱+ ۵ و برداشته شدن تحریم‌ها گفت: دل‌مشغولی ما بعد از تحریم، برنامه‌ریزی برای بیکاری و اشتغال است.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین این مطلب را بیان کرد و افزود: ما نباید مباحث و مسائل پسا تحریم و آثار آن را به حوزه اقتصاد محدود کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مخالفان توافق هم باید به گونه‌ای سخن بگویند تا امیدی که ایجاد شده از بین نرود. با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم معنای «ما می توانیم» را تعبیر کنیم.ربیعی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم بی‌برنامه وارد سیاست پساتحریم شویم و پساتحریم نیز نباید با رونق واردات همراه باشد.
وی اضافه کرد: افزایش تولید و صادرات دو استراتژی پساتحریم ما است و سرمایه گذاری مشترک نیز راهکار مناسبی است.
ربیعی تاکید کرد: ما از حالا زیرساخت‌های خود را در زمینه پسا تحریم آماده کرده ایم و این دستور رییس جمهوری است.
وی همچنین به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: سیاستهای این موضوع تعطیل نمی‌شود و به طور حتم در دستور کار بوده و ادامه می‌یابد.

مراقب واردات بي‌رويه باشيد
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر شرایط بازارهای رقابتی دنیا را در نظر نگیریم، سیلی از کالاهای ساخته شده خارجی روانه بازار ما می‌شود و تولید زیر پای واردات له خواهد شد.
به گزارش فارس، فاطمه مقیمی اظهار امیدواری کرد که نقشه راهی تدوین شود تا بتوانیم در دوران پساتحریم در حوزه اقتصاد به درستی حرکت کنیم، چرا که طی ۱۰ سال اخیر در برخی موارد با دنیا فاصله گرفته‌ایم و اگر برنامه درستی در دست نداشته باشیم، ممکن است فضای مطلوب به وجود آمده را هم از دست بدهیم.
وی نخستین اتفاقی که با لغو تحریم‌ها پیش‌روی تجارت خارجی کشور قرار می‌گیرد، را حذف واسطه‌هایی دانست که در دوران تحریم کمک می‌کردند تحریم را دور بزنیم و با این کار قیمت تمام شده صادراتی یا وارداتی ما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
مقیمی به این نکته اشاره کرد که اگر شرایط بازارهای رقابتی دنیا را در نظر نگیریم، سیلی از کالاهای ساخته شده خارجی روانه بازار ما می‌شود و تولید زیر پای واردات له خواهد شد.
وی افزود: در عین حال باید ارزهای بلوکه شده صرف واردات مواد اولیه‌ و واسطه‌ای تولید شود، چرا که تولیدی در دنیای رقابتی عرض اندام خواهد کرد که هم کیفیت خوب و هم قیمت مناسبی داشته باشد.
وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر بهبود فضای کسب و کار جزء سرفصل کارها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی قرار گرفته است، افزود: توجه به سرمایه‌گذاری مشترک و تولید باکیفیت در دوران پس از تحریم نه تنها ارزآوری و درآمد خوبی برای کشور خواهد داشت، بلکه دغدغه اشتغال را هم تا حد زیاد حل می‌کند.عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه نیروی تحصیل‌کرده و کارآزموده زیادی در کشور داریم، افزود: کافی است که تکنولوژی و مواد اولیه وارد کشور شود و از آن طرف با استفاده از ظرفیت نیروی مناسب کالاهای تولیدی را وارد بازار صادراتی کنیم و کمتر به ارز حاصل از فروش نفت که همواره در نوسان است تکیه کنیم.
وی بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در بخش‌های مختلف از جمله هوایی، ریلی و زمینی را مهم دانست و افزود: اکنون عمر کامیون‌هایی که در جاده‌های ترانزیتی ما تردد می‌کنند ۱۹ سال است و اگر قرار است با اتحادیه اروپا مبادلاتی تجاری‌مان را افزایش دهیم باید ناوگان ما با ساختار آنها همخوانی داشته باشد و دیگر استاندارد یورو ۳ پاسخگوی این نیاز نیست، چرا که اکنون وسایل حمل‌ونقل یورو ۶ و ۷ به کار می‌رود.
وی اظهار امیدواری کرد، تا به موقعیت استراتژی ایران که کمتر کشوری آن را دارد توجه ویژه شود چرا که اکنون با ۱۵ کشور همسایه بوده و در بخش شمال و جنوبی به آبهای آزاد دسترسی وجود دارد که باید در این دوران از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.

عضو سازمان تجارت جهاني مي‌شويم
رئیس اتاق اصناف سمنان گفت: در صورت نهایی شدن توافق و حرکت به سمت اجرایی شدن برنامه‌‌ها ، شرایط برای پیوستن ایران به بازارهای جهانی و سازمان تجارت جهانی ایجاد خواهد شد.
علی اکبر صیادجو به «اصناف ایران» گفت: با توجه به اینکه توافق هسته‌ای هنوز نهایی نشده و به صورت رسمی یک فاصله ۴ ماهه نیاز است اما به لحاظ باور روانی تاثیر خود را گذاشته است، به گونه‌ای که هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری پیشنهادهای بسیاری را مطرح کرده اند.
وی تصریح کرد: درحال حاضر با شرایط ایجاد شده فضا برای کار کردن تا حدودی بهتر شده و با توجه به اینکه فضای روحی و روانی تاثیر زیادی را بر روی داد وستدها دارد ، موضوع توافق هسته ای نیز تاثیر مثبت بر بازار گذاشته است.
صیادجو اظهار کرد: در زمینه کسب وکار با رفع تحریم‌ها سیاست‌های گردشگری در ایران از سوی دولت قطعأ تقویت خواهد شد و جذب توریست حاصل می‌شود. به دلیل اینکه گردشگری مستقیمأ با صنف سر وکار دارد، چشم انداز بخش صنفی در بخش خدمات را می‌توان روشن ارزیابی کرد.وی افزود: در آینده نزدیک شاهد تحولات عظیم اقتصادی خواهیم بود. در حال حاضر با انعقاد این تفاهم‌نامه مردم تکلیف خود را می‌دانند و اکنون میزان خرید و فروش‌ها به طور نسبی افزایش داشته و سبب شده در برخی موارد از مرحله رکود اندکی فاصله بگیریم.صیادجو اظهارکرد: اصناف عمده‌ترین عامل برای عرضه کالا خدمات هستند و بیش از ۹۰ درصد مراودات اقتصادی دست اصناف است. برنامه ششم توسعه اصناف و نقش اصناف را برجسته می‌کند و کسانی که تاکنون نقش اصناف را چه در بخش تولید و در بخش توزیع و خدمات نادیده گرفته اند، زیان کننده اصلی خودشان بوده اند.
وی افزود: گرچه فضا برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) در حال فراهم شدن است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم. در حال حاضر باید اقتصاد درون گرا را تقویت کنیم و بتوانیم اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم تا بر مشکلات اقتصادی فائق آییم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار