کد خبر: ۱۷۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۷
حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی گفت: همیشه گفتمان آرمان خواهی و عدالت خواهی بر زبان مردم و جوانان جاری باشد چون رسیدن به حیات طیبه با این خصوصیات میسر است.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان؛ حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی در خطبه های این هفته نماز جمعه خرم آباد با اشاره به آیه ۱۵۱ سوره انعام؛ « قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ ۖ أَلَّا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۖ وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ ۖ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ۖ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ و ضمن سفارش همگان به رعایت تقوای الهی، انجام واجبات، ترک محرمات و رسیدن به موفقیت های دنیوی در سایه رعایت حدود الهی اظهار کرد: شرافت، کرامت، عزت و سربلندی و ماندگاری در سایه تقوای الهی حاصل می شود.

او با اشاره به آیه ۱۵۱ سوره انعام،افزود: قبل از بعثت پیامبر اسلام (ص) دو طایفه در مدینه به نام اُوسْ و خَزرج بودند و این ها دائم در حال جنگ و خونریزی بودند. در یکی از نبردهای این دو طایفه، طایفه خزرج در مدینه شکست خورد؛ پس از شکست دو نفر از طایفه خزرج به سوی مکه رفتند تا از مردم آنجا پیمانى بر ضد طایفه اوس که از رقیبان و دشمنان سر سخت خزرج در مدینه بودند، بگیرند؛آنها به هم پیمانان خود مراجعه کردند و منظور خود را از سفر به مکه توضیح دادند؛ هم پیمانان هم در پاسخ به آنها گفتند: که خودشان دچار رویداد و حادثه ای جدید شده اند و شخصی ادعا پیامبری می کند و تمام آداب و رسوم جاهلیت در مکه را نفی می کند و در پاسخ به آن دو نفر گفتند که ما نمی توانیم به کمک شما بیاییم زیرا خودمان دچار مشکل شده ایم.

شاهرخی تصریح کرد: یکی از دو نفر طایفه خزرج که از مدینه به مکه آمده بود اسعد بن زراره بود؛ اسعد رو به هم پیمانان خود کرد و پرسید: «او الآن کجا است؟»: در جواب به او گفتند: اگر مى خواهى به آنجا بروى، به سخنان او گوش نکن، و حتى یک کلمه با او حرف نزن، که او ساحر زبر دستی است.

او خاطر نشان کرد: اسعد خطاب به هم پیمانان خود گفت: «من چاره اى ندارم مُحرِم شده ام و باید اعمال طواف خانه کعبه را انجام بدهم، او هم که در آنجا نشسته است، تو به من مى گویى من به او نزدیک نشوم، پس چه کنم؟» هم پیمانان گفتند: «مقدارى پنبه در گوش هاى خود قرار ده، تا سخنان او را نشنوى زیرا اگر سخنان او را بشنوی مجذوب آن میشوی.»

اسعد پرسید: «او از کدام خانواده است؟»، گفتند:«فرزند عبدالله، و فرزند زاده عبدالمطلب است.

امام جمعه خرم آباد گفت:  اسعد وارد مسجد الحرام شد در حالى که هر دو گوش خود را با پنبه سخت بسته بود و مشغول طواف خانه کعبه شد، در بین طواف با خود فکر کرد و گفت: «این رویداد جدیدی است و من اگر از مکه به مدینه برگردم و از من سوال کنند که اتفاق و رویدادی در مکه افتاده و شخصی ادعا پیامبری کرده است و من اگر در جواب بگویم اطلاعی ندارم این برای من زشت است» پنبه ها را از گوش بیرون آورد و دور افکند

او بیان کرد: جلو پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) قرار گرفت و پرسید: تو ما را به چه چیز دعوت مى کنى؟! پیامبر(صلى الله علیه وآله) به آرامى فرمود: «به شهادت بر یگانگى خدا و این که من فرستاده او هستم، و نیز شما را به خوبی ها دعوت می کنم» تا این جملات را شنید با توجه به اینکه اسعد بن زراره از علما یهود در مدینه شنیده بودند که به همین زودى پیامبرى در مکه ظهور خواهد کرد جذب پیامبر اسلام (ص) شد و عرض کرد: «اشهد ان لا اله اِلاّ اللّه و اشهد انَّک رسول اللّه» و در همان جا به پیامبر اسلام (ص) ایمان آورد و اتفاقا این رویداد در ایامى بود که مسلمانان در شِعب ابیطالب در محاصره بودند و در ایام موسم حج و عمره این ها معاف بودند که از محاصره خارج شوند و در مسجد الحرام و در میان جمعیت به راحتى ظاهر شوند

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه اسعد بن زراره خطاب به پیامبر (ص) عرض کرد: که ما آمده ایم که هم پیمان برای جنگ و خونریزی پیدا کنیم ولی حال از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) تقاضا داریم مُبلّغى همراه ما به مدینه بفرستی تا به مردم قرآن تعلیم دهد.

او عنوان کرد: پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مصعب بن عمیر را همراه آنان به مدینه فرستاد و  ۱۰ فرمان الهی را که در سوره انعام آمده است همراه خود به مدینه برد و از آن زمان، پایه هاى اسلام در مدینه گذارده شد و چهره مدینه متحول شد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه پنج مورد از این فرمان ها در آیه ۱۵۱ سوره انعام و پنج مورد دیگر در آیات ۱۵۲ و ۱۵۳ سوره انعام ذکر شده است افزود:محققان و فرهیختگان این آیات را مطالعه کنند و سبک زندگی اسلامی را که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بر آن تأکید می کند و می تواند چهره فرهنگی و اقتصادی ما را متحول کند برای مردم تبیین کنند.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه نخستین فرمان این است که چیزی را  شریک خدا قرار ندهید گفت: همه مفاسد اجتماعی و محرمات از شرک سرچشمه می گیرد و توحید روح همه تعالیم و آموزه های اسلامی بوده و اعتقادات، احکام و اخلاق اصل و اساس شان بر توحید نهاده شده است.

اوادامه داد: دومین فرمان اهمیت نیکی به پدر و مادر است «وَ بِالْوَالِدَیْنِ‌ إِحْسَاناً» یعنی به طور مستقیم به پدر و مادر نیکی کنید نه اینکه پدر و مادر خود را در خانه سالمندان قرار بدهید و بعد پول به حساب این موسسات بریزید و بگویید که ما به پدر و مادر نیکی می کنیم.

سومین فرمان آمده است که فرزندان خود را به خاطر فقر و تنگ دستی نکشید.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه از این فرمان مشخص می شود اعراب جاهلیت علاوه بر اینکه دختران را زنده به گور می کردند بلکه دختران و پسران را به دلیل فقر و تنگدستی زنده به‌گور می کردند، تاکیدکرد: امروزه در جاهلیت مدرن زنده به گور کردن فرزندان هم به شکل دیگری است؛ قبل از اینکه متولد بشوند آنها را می کشند.

حجت الاسلام شاهرخی گفت : «لاَ تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ‌ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ‌» فرمان چهارم این است که اصلا به گناهان شدید و زشت نزدیک نشوید، به گناهان شدید و خیلی زشت فواحش می گویند، غیر متعارف با نامحرم صحبت نکنید، غیر متعارف در کنار نامحرم نایستید،؛ نه تنها گناهان شنیع را انجام ندهید بلکه نزدیک آن هم نشوید.

 فرمان پنجم «لاَ تَقْتُلُوا النَّفْسَ‌ الَّتِی‌ حَرَّمَ‌ اللَّهُ‌ إِلاَّ بِالْحَقِ‌» جان و خونی که از طرف خدا محترم شمرده شده است آن را نکشید مگر کسی گناهی مرتکب شده باشد و دستگاه قضایی و قانونی حکم کشتن او را داشته باشد؛ اگر این فرمان های الهی را در زندگی خود داشته باشیم و بر جامعه حاکم شود، آن جامعه به سرعت مسیر ارتقای فرهنگی و پیشرفت را در همه زمینه ها پیدا خواهد کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی گفت: تقوا آن نقطه و قله حکمت است، یک شخص حکیم دنیای فانی را نمی‌گیرد و آن آخرت و حیات ابدی را از دست بدهد، چنین کسی توجه دارد که اگر بی تقوایی کند از قله و شرافت سقوط می‌کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان بیان کرد: عملی مقبول، شریف و ارزشمند است که همراه با تقوا باشد، به سبب تقوا پارسایان رستگار می‌شوند.

اوبا اشاره به مناسبت‌های هفته پیش رو افزود: هفتم صفر ۲۳ شهریور ماه شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) مطابق نقلی و پنجم صفر ۲۱ شهریور ماه شهادت حضرت رقیه (س) در سال ۶۱ هجری است.

نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: سراسر زندگی ائمه اطهار برای ما درس و آموزش است، سبک زندگی اسلامی اهل بیت (ع) و امام حسن (ع) راه نجات و رستگاری است و همچنین عمل به فضائل اخلاقی و عملی امام حسن (ع) در روزگاری  که ویروس منحوس کرونا کشور و استان ما را در بر گرفته است از هر زمان دیگری  بیشتری احساس می‌شود

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه امام حسن (ع) به جود و بخشش شهرت داشت و امروز جامعه ما نیازمند به بخشش، کمک، احسان، همدلی و کمک‌های مومنانه است ،افزود: از همه خیران، سازمان های دولتی و غیر دولتی و مردم نهادها که در رسیدگی به مددجویان بدون وقفه تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کنم و درخواست داریم این کمک‌های مومنانه ادامه یابد و همه ما به دانشگاه علوم پزشکی و به بیماران کرونایی در این جهت کمک رسانی کنیم و همچنین شهادت حضرت رقیه (س) را تسلیت عرض می نمایم.

او یادآورشد: در هر هفته با یاد و خاطره و گرامیداشت انسان ها و شخصیت‌های بزرگی رو به رو هستیم که کارشان خدمت به اسلام و مسلمانان بوده و پرچمدار کرامت ،عزت و شرافت بوده‌اند، در مبارزه با رژیم شاهنشاهی با صلابت ایستادند و در پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن همراه و پشت سر امام راحل (ره) حرکت کردند، کسی مانند آیت الله سید محمود طالقانی (ره) از این شخصیت‌ها بود که امام او را ابوذر زمان نامید و اولین امام جمعه تهران بودند و اولین نمازجمعه را در ۵ مرداد برگزار کردند و سرانجام در ۱۹ شهریور به لقا الله پیوستند.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: کسی مانند شهید آیت الله سید اسدالله مدنی که به وسیله منافقین زشت‌خو، پلید و بدکردار در ۲۰ شهریور به شهادت رسید و دومین شهید محراب لقب گرفت، این عالم شهید در تعلیم و تربیت و تدریس، رسیدگی به محرومین، ساخت و احداث مساجد و تبلیغ احکام و معارف اسلامی فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داد، از خداوند تبارک و تعالی برای همه این بزرگان مقامات متعالی را درخواست می‌کنیم.

حجت الاسلام شاهرخی  با بیان اینکه یکی از روحانیون استان لرستان حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد ایمانی (رحمه ا... علیه) امام جمعه اسبق پلدختر بود، ایشان اسوه پارسایی و پرهیزگاری بودند، تجلی اخلاص بودند و قبل و بعد از انقلاب فعالیت‌های گسترده‌ای در ترویج و تبلیغ معارف اسلامی داشتند ،ادامه داد: خستگی ناپذیر در ایجاد صلح، ثبات و دوستی در میان طوایف مختلف بودند، وی به مدت ۱۷ سال در سنگر امامت جمعه ی شهرستان پلدختر در روزهای سخت و دشوار در ایام بمباران ها و موشک باران در سنگر امامت جمعه انجام وظیفه کردند.

او بیان کرد: حضور در جبهه‌ها، پشتیبانی مداوم از رزمندگان اسلام و سپاه حضرت ابوالفضل (ع)، سنگر نشینی با رزم آوران همیشه پیروز گردان شهدای پلدختر، انس و ملاطفت با فرزندان و خانواده های شهدا از سیره این روحانی مجاهد، مبارز و بزرگوار بود.

امام جمعه خرم آباد افزود: مجموعه این صفات همراه با حسن خلق، تواضع و فروتنی به گونه‌ای بود که هم نشینی با این عزیز برای همه ما درس آموز، روحیه بخش و انسان ساز بود و رحلت ایشان یک ضایعه اندوه بار است؛ این مصیبت را به عموم مردم متدین و انقلابی استان لرستان، شهرستان پلدختر و حومه و جامعه روحانیت استان لرستان و شهر پلدختر و همه ی پیشکسوتان جهاد، ایثار و شهادت تسلیت عرض می‌گویم و از خداوند متعال برای بازماندگان ایشان صبر و شکیبایی و برای آن عالم جهادگر و پر تلاش علو درجات و حشر با صدیقین و صالحین را خواستارم.

نماینده ولی فقیه در لرستان  با بیان اینکه نکته مهمی که باید عرض کنیم، ما در کشور در حال یک تغییر و تبدل هستیم، طبیعی است دولتی که می‌آید همراه خود تغییراتی به همراه دارد ،خاطرنشان کرد: نکته‌ای که برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و باید با دقت بیشتری توجه شود، این است که هدف همه انبیاء الهی و بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) و هدف از حرکت امام راحل و انقلاب اسلامی و رهبری مقام معظم رهبری رسیدن به آرمان‌های اسلامی بوده، هست و خواهد بود.

او با اشاره به آرمان‌های اسلامی نیز گفت: بر اساس آنچه از بیانیه گام دوم استفاده می‌کنیم یکی از آرمان ها و ارزش های  اسلامی تشکیل جامعه‌ای است که در آن ایمان به خدا و معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در آن جامعه حاکم باشد.دومین آرمان، جامعه‌ای است که عدالت و آزادی در آن حرف اول را بزند و هرچیزی در آن جایگاه شایسته و اصلی خود قرار بگیرد البته آزادی هم به آن معنایی که متعارف بوده و در کتاب و سنت آمده است.سومین آرمان، پیشرفت همه جانبه رفاه، و آرامش در جامعه حاکم باشد.چهارمین آرمان جامعه‌ای متعهد، مستحکم، قوی و مستقل از زورگویان عالم بخش‌هایی از آرمان‌های جامعه اسلامی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی  تصریح کرد:  چنین جامعه آرمانی که اسلام ترسیم کرده و انبیاء الهی برای تشکیل آن آمده اند و در عصر ما هم امام راحل آن را کلید زد و مقام معظم رهبری مستحکم و با صلابت آن را دنبال می کند؛ به خاطر چنین جامعه ای اگر انسان جانش را هم در راه خدا بدهد این شایسته است.چنانچه هزاران شهید، در این مسیر داده‌ایم و هزاران جانباز داریم؛ البته رسیدن به چنین جامعه‌ای با معجزه حاصل نمی‌شود، بلکه رسیدن به این آرمان‌ها با تلاش و کوشش و عبور از موانع میسر می‌شود، البته نصرت الهی که تخلف ناپذیر است هم به دنبال این تلاش‌ها می‌آید.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه مردم ایران اسلامی و استان لرستان و جوانان بیش از گذشته نسبت به آرمان خواهی، عدالت خواهی حساس هستند که این امر ارزشمندی است،عنوان کرد: مردم ما از فساد، مفسد، تبعیض، فاصله طبقاتی  حاکمیت روابط بر ضوابط، عدم عمل به قانون و در سطح بین الملل رابطه ظالم و ظلم پذیری متنفر هستند.

حجت الاسلام شاهرخی بیان کرد: همین مردم از مبارزه با فساد، مفسد، پیشگیری از فساد و تبعیض، اعمال قانون مقتدرانه در برابر سودجویان، کسانی که شیفته خدمت به خویش هستند، کمک به محرومین و مناطق محروم، محرومیت زدایی، اتکا به قدرت داخلی بسط عدالت اجتماعی و… علاقه دارند و استقبال می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه مردم آرمان‌های اسلامی را می‌شناسند و هم علاقه دارند و هم در مسیر آن با صلابت حرکت می‌کنند که یک نعمت الهی است و آن چیزی است که در قرآن به آن حیات طیبه می گویند و تأکید شده است،گفت: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید پرچم آرمان خواهی،عدالت خواهی و مطالبه گری  برافراشته و همیشه زنده باشد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه همیشه گفتمان آرمان خواهی و عدالت خواهی بر زبان مردم و جوانان جاری باشد چون رسیدن به حیات طیبه با این خصوصیات میسر است ، عنوان کرد: اگر این پرچم برافراشته نباشد، کسانی پرچم را بلند خواهند کرد که عمداً یا سهواً به نظام اسلامی ضربه می‌زنند و نه تنها مشکلات مردم حل نمی شود بلکه افزوده می شود.

اوتصریح کرد: مطالبه گری که برای رسیدن به حیات طیبه است باید خودش ایجاد مشکل نکند زیرا مطالبه گر می‌آید که مشکلات را حل کند نه اینکه بر مشکلات بیافزاید.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه در طول تاریخ مشاهده کردیم کسانی به عنوان عدالت خواهی و مطالبه خواهی این پرچم را بلند کردند ولی از مسیر منحرف شدند.گفت: برای اینکه در مسیر مطالبه‌گری انحراف ایجاد نشود باید چکار کنیم؟ راهش این است آنانی که خود را پیرو و دلداده مقام معظم رهبری می‌دانند توجه کنند که مقام معظم رهبری می‌فرماید: مطالبات خود را با استدلال و منطق مطرح کنید و بدانند که از اصول مطالبه گری انتقاد سازنده، رعایت آداب و اخلاق اسلامی، منصفانه و مستند است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما در مورد عدالت اجتماعی عقب ماندگی داریم و در بیانیه گام دوم بر این موضوع تاکید کردند البته مقداری از عقب ماندگی ها به واسطه اهداف بلند نظام اسلامی است که زورگویان عالم با تحریم و کارشکنی در مقابل آن ایستاده اند و برخی دیگر از عقب ماندگی‌ها به واسطه سودجویی افراد، گروه ها و جناح‌های خاص و سو تدبیر است بنابراین ما باید این عقب ماندگی‌ها را با آرمان خواهی، عدالت خواهی و مطالبه گری جبران کنیم.

نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: در آرمان خواهی مبتنی بر مطالبه گری بر رفع مشکلات و نقص‌ها بسیار تاکید شده است، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: مطالبه گری نوعی انتقاد سازنده است که باید با پیشنهادهای خوب همراه باشد تا مفید فایده باشد نهی از منکر وقتی همراه با امر به معروف بشود به پیشنهاد سازنده تبدیل می شود

او بیان کرد : ما در همین جایگاه که متعلق به مردم است از همان آغاز تا کنون این آرمان خواهی، مطالبه گری و عدالت خواهی را مطرح کرده‌ایم و می‌گوئیم و در این مسیر مستحکم خواهیم ایستاد.

حجت الاسلام شاهرخی تاکید کرد: البته یک ملاحظه مهم داریم، مطالبه گر و آرمان خواه از اهانت، هتک حرمت، پرخاش، بدگویی، بد زبانی، افترا، لعن و نفرین باید اجتناب و دوری کند، اگر مطالبه گری متکی بر ایمان خالص و مبتنی بر نگاه جهادی و انقلابی و بر پایه اخلاق و معنویت گرایی باشد نتیجه می‌دهد.

او با بیان اینکه در همین اتفاقات اخیر دیدید که افرادی خواستند از طریق روابط به جایی ورود پیدا کنند اما مطالبه گری مبتنی بر اخلاق و همراهی  برخی دستگاه‌ها که به وظیفه خود عمل کردند مانع حاکمیت روابط بر ضوابط شدند عنوان کرد: مطالبه گری همراه با پرخاش و بدگویی فضای گفتگو را مسدود می‌کند و نتیجه لازم هم فراهم نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه آنچه در فضای مجازی مشاهده می‌شود گویا افراد نسبت به هم دشمنی دارند، تلخ زبانی و عصبانیت در مطالبه گری نباید باشد این روش امام راحل و مقام معظم رهبری است و ما باید بر این مسیر حرکت کنیم، تصریح کرد: در این مسیر نیازمند به اتحاد، همدلی و تعاون هستیم تا مسائل حل شود.

حجت الاسلام شاهرخی تاکید کرد: به هر حال شنیده می‌شود گاهی در جاهایی می خواهند عزل و نصب‌هایی را انجام دهند و برخی ارتقای شغلی پیدا کنند و برخی از دستگاهی به دستگاه‌های دیگر منتقل شوند، از این امور خودداری شود تا هرچیزی به شکل شایسته در صورت پذیرد.

او خاطرنشان  کرد: به برخی به صورت خصوصی عرض کردیم و آنها هم قبول و به آن عمل کردند و در تریبون عمومی مردم هم اعلام می‌کنیم از این اقدامات پرهیز شود تا کار با دقت لازم انجام پذیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار