کد خبر: ۱۸۰۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
امیر سرتیپ قربانی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران آخرین دستاورد‌های این یگان را تشریح کرد.

حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی طلوع وند؛ هواپیمایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به هوانیروز ارتش شهرت دارد یکی از یگان های مهم و تاثیرگذار در حوزه رزم زمینی است. هوانیروز ارتش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون همواره حامی و یاور انقلاب و مردم ایران اسلامی بوده است. 

این نیرو در تاریخ خود حماسه‌های متعددی را دارد که از آن جمله می‌توان به رژه ۱۹ تیرماه سال ۱۳۵۸ کارکنان هوانیروز ارتش از مقابل امام خمینی (ره)، مشارکت در برگزاری انتخابات‌ گوناگون، حضور موثر در دفاع مقدس با ۵۰۰ هزار ساعت پرواز مداوم، نهضت قطعه سازی و بسیاری دیگر اشاره کرد.  

ما نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس و همچنین آگاهی از آخرین پیشرفت های هوانیروز ارتش با امیر سرتیپ دوم خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم. امیر قربانی پیش از انجام گفت‌وگوی تفصیلی با حضور در بخش‌های مختلف باشگاه خبرنگاران جوان ضمن بازدید از این مجموعه با خبرنگاران آن نیز گفت‌وگو کرد.

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اکثر نقاط کشورمان از جمله کرمانشاه، مسجد سلیمان، اصفهان، آبیک قزوین، تبریز، کرمان و ... پایگاه‌های مجهزی دارد که علاوه بر فعالیت‌های رزمی دفاعی در حوزه امداد و اورژانس هوایی نیز فعال هستند.

متن زیر حاصل از گفت‌وگوی ما با فرمانده هوانیروز ارتش است که در ادامه تقدیم می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر در ابتدای مصاحبه لطفا از خودتان بگویید و اینکه این روزها مشغول چه کاری هستید؟

امیر قربانی: ما هر روز مشغول تقویت آمادگی دفاعی و ارتقای توان رزمی خود هستیم. از طرفی هم به فکر مسائل دفاعی کشورمان در سراسر مرز‌ها و همچنین انجام ماموریت‌های مردم یاری برای کمک به مردم هستیم. 

فرمانده هوانیروز ارتش

هوانیروز ارتش دو ماموریت سازمانی و فراسازمانی دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: لطفا درباره آخرین دستاوردهای هوانیروز ارتش بفرمائید. آیا قرار است از دستاوردهای جدیدی رونمایی شود؟

امیر قربانی: هوانیروز ارتش یکی از یگان‌های مهم و تحرک پذیر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. یگانی که با توجه به عمق راهبردی و استراتژیک کشورمان یک یگان نظامی با کارآمدی و کارایی بالاست. این یگان با توجه به ماهیت خود که تجهیزات محور و نیروی انسانی محور است، دو نوع ماموریت و شرح وظایف سازمانی و فراسازمانی دارد که این دو از هم تفکیک شده است و در حال انجام آن هستیم. ماموریت‌های سازمانی ما همان کمک به اقتدار و امنیت کشورمان است و ماموریت‌های فراسازمانی نیز خدمت به سایر بخش‌های کشورمان را شامل شده که با افتخار در خدمت ملت ایران  هستیم.

طبق منویات و راهبردی که برای نیرو‌های مسلح کشورمان تدوین شده قدرت بازدارندگی کشورمان یکی از مولفه‌هایی مهمی است که باید در ارتقای آن تلاش می‌کنیم. قدرت امنیتی و دفاعی کشورمان بنابر فرمایشات فرمانده کل قوا یکی از مولفه‌های مهمی است که به هیچ عنوان قابل معامله نیست و نمی‌توان درباره آن مذاکره کرد. این نشان از اهمیت حفظ قدرت دفاعی کشورمان است و به تبع آن در ستاد کل نیرو‌های مسلح و همچنین ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز این راهبرد وجود دارد که چابکی و تحرک پذیری یگان‌های نظامی باید به حد اعلا برسد.  

این راهبردی است که برابر تهدیداتی است که امروز دشمنان ما دارند و علیه کشور‌های همسایه ما انجام می‌دهند. ما ضمن رصد این تهدیدات آن‌ها را شناسایی کرده و برای ما مشخص هستند. دفاع در برابر این تهدیدات نیز براساس دکترین دفاعی کشورمان در حال رصد است و بسیار درباره آن کارشده و این دکترین براساس کارآمدی نیرو‌های ما تدوین شده است. در ارتش جمهوری اسلامی ایران قدرت تحرک بسیار افزایش پیداکرده و امروز به یک توان تحرک بسیار عالی و ایده آل دست پیداکرده ایم. در نیروی زمینی ارتش نیز طبق همین راهبرد تیپ‌های واکنش سریع، یگان‌های متحرک و سایر بخش‌ها را داریم که یک قدرت مطلوب بازدارندگی خوبی را ایجاد کرده است.  

فرمانده هوانیروز ارتش

تجهیز هوانیروز ارتش به موشک‌های بومی FIRE & FORGET

باشگاه خبرنگاران جوانکدام دستاوردهای بومی هوانیروز ارتش به تازگی وارد این یگان شده است؟

امیر قربانی: هوانیروز ارتش هم در ذات خود یک یگان تحرک پذیر است و تجهیزات بالگرد‌های ما طبق تدابیر سلسله مراتب بومی شده است. ما مولفه‌های متفاوتی در هوانیروز داشته ایم که یکی از آن‌ها دستیابی به سامانه‌های دید در شب بود، سامانه‌ای که قبلا در کشورمان وجود نداشت و فقط در برخی کشور‌ها وجود داشت که این سامانه در هوانیروز ارتش بومی شده است. البته نظیر این دستاورد‌ها توسط جوانان حاصل شده که فعل ما می‌توانیم را با خلاقیت صرف کرده اند و این دانش را با خلاقیت خود به دست آورده اند.  

سامانه دید در شب باعث شده تا در دل شب و تاریکی مطلق ماموریت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهیم که نمود عینی آن هم در رزمایش‌های متفاوت شبانه ما اجرا شد. این دستاورد در حالی کسب شده که تا پیش از آن بالگرد‌های ما فقط می‌توانستند فاصله طلوع تا غروب آفتاب را پرواز کنند. آموزش‌های مربوط به این سامانه هم به خوبی انجام شده و خلبانان جوان ما آموزش‌های خوبی را در این زمینه گذرانده اند.  

هوانیروز ارتش در حوزه تسلیحاتی نیز فعالیت‌های خوبی را انجام داده است. ما توانسته‌ایم سلاح‌های قدیمی و آنالوگ خود را به فناوری روز ارتقا داده‌ایم و موشک‌های جدید را در برد‌های متفاوت طراحی کرده و بسازیم. باید به موشک‌های بومی FIRE & FORGET ساخت داخل هم اشاره کنیم که همه این دستاورد‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان، وزارت دفاع، هوانیروز ارتش و سایر بخش‌های کشوری برای اولین بار انجام شده است. بالگرد‌های هوانیروز ارتش امروز به موشک‌های FIRE & FORGET، هوشمند و نقطه زن مجهز شده‌اند که بازدارندگی خوبی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. در واقع این تجهیزات برای دفاع از ایران اسلامی انجام شده و قصد تعرض به هیچ کشوری را نداریم. کمک به کشور‌های اسلامی نیز طبق دستورالعمل‌های موجود را هم در دستور کار داریم.  

یکی از کار‌های دیگری که با وجود تحریم‌های نظامی از ابتدای انقلاب انجام داده ایم این است که قطعات مورد نیاز خود را با فناوری و دانش روز طراحی کرده و ساخته‌ایم. هوانیروز ارتش قدرتمندترین و سنگین‌تر ناوگان بالگردی غرب آسیاست که آمادگی دفاعی این ناوگان با وجود تحریم‌های نظامی شدید و مشکلات بسیار ۵ تا ۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی است. ما به جای اینکه قطعات مورد نیاز خود را از خارج از کشور خریداری کنیم توانستیم تحریم‌ها را با ذهن خلاق جوانان خود دور بزنیم و همه قطعات مورد نیاز را به صورت داخلی و بومی ساخته‌ایم. این در حالیست که اگر قطعات و سامانه‌های مورد نیاز خود همچون سامانه دید در شب را از خارج خریداری می‌کردیم این امکان وجود نداشت که سامانه‌های مورد نظر با فکر خودمان ساخته شود.

بالگرد‌ها تجهیزات بسیار پیچیده‌ای هستند که شاید بتوان گفت پیچیدگی بیشتری از هواپیما‌ها داشته که تقریبا ۱۰ هزار قطعه متفاوت دارد. این قطعات در گذشته از کشور‌هایی مانند آمریکا وارد می‌شد، اما امروز همه این قطعات بومی شده و از نظر تامین قطعات خودکفا هستیم.

فرمانده هوانیروز ارتش

تامین قطعات هوانیروز ارتش توسط صنایع وزارت دفاع و صنایع یا علی (ع)

باشگاه خبرنگاران جوان: کدام بخش‌ها با شما در نهضت قطعه‌سازی همکاری دارند؟

امیر قربانی: نهضت قطعه سازی در دستور کار ما قرار دارد و در کشور نیز شرکت‌های پنها و هسا وابسته به وزارت دفاع در حال فعالیت هستند. صنایع یاعلی (ع) هوانیروز ارتش نیز به عنوان یک صنعت کار‌های بزرگی را در مدت اخیر طبق دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش انجام داده‌ایم. در واقع امروز نهضت قطعه‌سازی از مرحله‌ای که بالگرد‌های ما که به خاطر نداشتن قطعه زمین گیر بودند، عبور کرده‌ایم. در واقع در برهه‌ای هستیم که می‌توانیم قطعات ساخت خود را به کشور‌های دوست و همسایه صادر کنیم. برخی کشور‌ها در ملاقات‌های خود با ما درخواست داشتند تا از قطعات بومی ایران به آن‌ها بفروشیم.  

امروز این مجوز را داریم که بالگرد ملی خودمان را بسازیم و احتمالا در آینده نزدیک اخبار آن منتشر شود. البته کار طراحی و ساخت بالگرد یک کار سخت و پیچیده‌ای است که در دنیا باید به صورت یک هولدینگ فعالیت کنند تا بتوانند یک بالگرد بسازند. امروز هوانیروز ارتش و شرکت‌های وزارت دفاع به این فناوری دست پیداکرده‌اند و با قرارگرفتن در دستور کار مراحل اجرایی آن در حال انجام است. یعنی برای رسیدن به مرحله ساخت بالگرد تمام مراحل را طی کرده‌ایم.  

هوانیروز ارتش ۵۰ صندوق رای را در انتخابات ۱۴۰۰ منتقل کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: هوانیروز ارتش یکی از بخش‌هایی است که همیشه در برگزاری انتخابات مشارکت دارد، نحوه این مشارکت و آمار چگونه است؟

امیر قربانی: ما با بالگرد‌های خود از سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی که انتخابات در کشورمان ایجاد شد در خدمت مردم بوده ایم. امسال نیز ۳۰ فروند بالگرد برای جابجایی صندوق‌های رای پرواز کردند و با انتقال ۴۰ تا ۵۰ صندوق رای در برگزاری انتخابات نقش ایفا کردند. این بالگرد‌ها به نقاطی پرواز کرده اند واقعا صعب العبور است و اگر می‌خواستیم با حیوانات به آن جا برویم حداقل ۳ یا ۴ روز زمان نیاز داشت. در همین راستا بالگرد‌های ما به آن نقاط رفته و صندوق‌های رای را منتقل کردند. اینجاست که می‌توان گفت هوانیروز و نیروی زمینی ارتش در انتخابات اخیر نقش موثری ایفا کردند و خلبانان هوانیروز ارتش در اکثر استان‌های کشور این کار را با بیش از ۲۰۰ سورتی پرواز در بیش از ۱۰۰ ساعت انجام دادند.  

در واقع مشارکت ارتش و نیرو‌های مسلح و به ویژه هوانیروز در انتخابات امسال هم از نظر مشارکت در انتخابات بوده و هم کمک به برگزاری انتخابات. البته همان طور که مشاهده کردید همه اعضای ارتش همچون فرمانده کل ارتش، فرماندهان نیرو‌های چهارگانه و همچنین سایر افسران و سربازان ارتش در انتخابات مشارکت بالایی داشتند.

نخستین پرواز در شب در سواحل مکران توسط بالگردهای هوانیروز ارتش در رزمایش اقتدار ٩٩

باشگاه خبرنگاران جوان: رزمایش‌ها در کشور‌های جهان برای تقویت و نمایش قدرت نیرو‌های مسلح آن‌ها انجام می‌شود. در کشورمان نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی ارتش رزمایش‌های مهمی را برگزار کرده‌اند، نقش هوانیروز ارتش را در این رزمایش‌ها بفرمائید.

امیر قربانی: در همه کشور‌های جهان رزمایش‌ها برای تجزیه و تحلیل از وضعیت نیرو‌های مسلح آن کشور‌ها برگزار شده و نحوه برگزاری آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود. علاوه بر کشور‌های برگزار کننده رزمایش، دشمنان و کشور‌های همسایه نیز بر روی رزمایش‌ها تحلیل و بررسی می‌کنند. ما نیز رزمایش‌های بسیاری همچون رزمایش پهپادی، پدافندی و بسیاری دیگر انجام شد. نیروی زمینی ارتش نیز چندین رزمایش مختلف همچون اقتدار ۹۷ را برگزار کرد که یک رزمایش با تحرک بسیار بالا بود. تانک‌ها و نفربر‌های ما طی این رزمایش در کمتر از ۲۴ ساعت وارد منطقه عملیات می‌شدند که شاید نظیر این کار را در سطح ارتش‌های جهان به این شکل نداشته باشیم.  

علت تحرک بالای تجهیزات زرهی ما هم این است که نیروی زمینی ارتش کشنده‌های قدرتمندی را تولید کرده اند که تحرک پذیری را در دستور کار نیروی زمینی قرار داده اند. بالگرد‌های هوانیروز ارتش نیز در کنار تحرک زمینی نیز در رزمایش حضور داشتند و در پشتیبانی از نیرو‌های زمینی نقش موثری ایفا کردند. بالگرد‌های ترابری باید در گذشته و در هنگام پرواز توسط دو بالگرد رزمی پشتیبانی می‌شدند. اما هوانیروز ارتش در این رزمایش یک کار خلاقانه انجام داد که بالگرد‌های ترابری خود را به توان رزمی مجهز کردیم. در واقع بالگرد‌های ترابری هوانیروز ارتش امروز می‌توانند با دارابودن قدرت آتش علاوه بر هلی‌بُرن نیروها، تخلیه مجروح کرده و همزمان از خود دفاع کنند.  

در رزمایش اقتدار ۹۷ این کار بسیار ارزشمند بود و همزمان هم بالگرد‌های ترابری و شکاری ما اهداف مورد نظر را به خوبی منهدم کردند و ماموریت خوبی را انجام دادند. در واقع این رزمایش یکی از موثرترین رزمایش‌هایی بود که قدرت بازدارندگی ایجاد کرد و دشمنان را از فکر تهدید ایران منصرف کرد.  

رزمایش اقتدار ٩٩ رزمایش دیگری بود که ارتش و نیروی زمینی ارتش بسیار برای آن برنامه‌ریزی کردند، این رزمایش یک رزمایش منحصر به فرد بود که در سواحل مکران انجام شد. طی این رزمایش نیروی هوایی، هوانیروز و تیپ‌های مخصوص نیروی زمینی ارتش برای نخستین بار و همزمان با محوریت نیروی زمینی ارتش توانستند کار فوق‌العاده‌ای را انجام دهند. پیاده کردن نیرو‌های تکاور و چترباز در سواحل، تصرف سر پل و تثبیت آن و همچنین پیاده کردن نیرو در عمق دریا و اقیانوس توسط بالگرد‌های شینوک بتوانند ماموریت خود را انجام دهند. در این رزمایش یک کار بزرگ دیگری  هم انجام شد و آن پرواز در شب در سواحل مکران بود که برای نخستین بار با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده هوانیروز ارتش انجام شد. فرماندهان کل ارتش و نیروی زمینی ارتش در بالگردی که هلی‌بُرن و شلیک انجام داد، حضور داشتند و از نزدیک این کار را مشاهده کردند.  

باید توجه کنیم که پرواز روز در سواحل مکران یک کار سخت است، ولی ما توانستیم این کار را با نصب سامانه دید در شب بومی در شب انجام دهیم و بالگرد‌های هوانیروز ماموریت‌های اشاره شده خود را به خوبی انجام دادند. در حین این رزمایش به ما خبر دادند که ناوهای آمریکایی اعلام کرده‌اند که قصد درگیری با ما ندارند که نشان از ایجاد قدرت بازدارندگی حاصل از این رزمایش بود.

فرمانده هوانیروز ارتش

مرکز آموزش شهید وطن‌پور مطابق با علم روز دنیا فعالیت می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان: حوزه تربیت و آموزش یکی از حوزه های مهم و تاثیرگذار در نیروهای مسلح است. هوانیروز ارتش در حوزه آموزش خلبانان و نیروی انسانی خود چگونه فعالیت می کند؟ آیا در مراکز آموزشی هوانیروز ارتش، دانشجویان خارجی نیز حضور دارند؟

امیر قربانی: مرکز آموزش شهید وطن‌پور هوانیروز ارتش در اصفهان بزرگترین مرکز آموزش بالگردی در سطح خاورمیانه است. به جرات می‌توانم بگویم که این مرکز یکی از بزرگترین مراکز آموزشی خلبانان بالگرد در سطح دنیاست. از کشور‌های خارجی و کشور‌های دوست و همسایه نیز در این مرکز حضور داشتند و آموزش‌های مختلفی را در این مرکز طی کرده اند. آمادگی ما در این مرکز آموزشی به حدی است که اکنون هم آمادگی پذیرش دانشجویان خارجی برای خلبانی و فنی را داریم. پایه‌های آموزشی در مرکز شهید وطن پور استاندارد بوده و طبق استاندارد‌های هواپیمایی کشوری است. باید توجه کرد که بحث‌های پروازی نظامی یک پله از مباحث عادی بالاتر است. علت اصلی آن هم وجود مجموعه‌ای از تاکتیک و تکنیک‌های جنگی دارند.  

حوزه آموزشی یکی از Base‌های مهم هوانیروز ارتش است. در این بخش سرمایه گذاری سنگین انجام داده ایم که از سال‌های قبل تا کنون انجام شده است. البته آموزش‌های هوانیروز ارتش در سال‌های قبل نیز به کمال انجام می‌شد. شما اگر به سال‌های دفاع مقدس نگاه کنید، خلبانان، چون به خوبی آموزش دیده بودند توانستند در مقابل یگان‌های زرهی بعثی به خوبی مقاومت کنند. امروز نیز در آموزش‌های خود از تجربیات پیشکسوتان خود در دفاع مقدس و همچنین از Base آموزشی مرکز آموزش شهید وطن‌پور که دارای استاندارد‌ها و متد‌های روز دنیاست، استفاده می‌کنیم.

در این دوره ها، آموزش‌های پروازی بسیار سنگین، دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، دوره‌های مقدماتی و پس از آن سایر آموزش‌ها ادامه پیدا می‌کند تا یک خلبان سولو شود. در حوزه متخصصان فنی نیز بدین گونه است، مهندسان پرواز و متخصص‌های فنی ما نیز همین مراحل استانداردسازی را طی می‌کنند. در بحث آموزش، خلبانان ما آموزش‌هایی را طی می‌کنند که براساس مطالبات عملیاتی روز است. البته آموزش‌های قدیمی هنوز پابرجاست، ولی آموزش‌های جدید مانند نحوه مقابله با گروه تروریستی داعش که جزو رده آموزش‌های خاص محسوب می‌شوند نیز از این دسته هستند.

فرمانده هوانیروز ارتش

حضور فرمانده هوانیروز ارتش به عنوان استاد خلبان

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر، آیا شما هم به عنوان استاد خلبان فعالیت می‌کنید؟  

امیر قربانی: بله. سعی می‌کنم در آموزش‌ها حضور داشته باشم.

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر، آیا خلبانان همواره و در همه پروازهای خود به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند؟ آیا امکان صحبت کردن به زبان فارسی نیز وجود دارد؟

امیر قربانی: طبق استاندارد‌های پروازی باید همه به زبان انگلیسی تکلم کنند. طبق قوانین باید هر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه با برج مراقبت در ارتباط باشیم و موقعیت خودمان را اعلام کنیم. همه این مطالب باید به زبان انگلیسی بیان شود. اما برخی اوقات نیز ممکن است در بین خلبانان به زبان فارسی نیز تکلم شود. ولی قطعا باید با برج‌های مراقبت و فرودگاه‌ها به زبان انگلیسی تکلم کنند.  

فرمانده هوانیروز ارتش

بالگردهای هوانیروز ارتش به جمر بالگردی و تجهیزات ضد جنگال مجهز هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: حفاظت از بالگرد‌ها در برابر حملات دشمن یکی از موضوعات مهم در این حوزه است. هوانیروز ارتش در حوزه تجهیزات حفاظت از بالگرد چه دستاورد‌هایی دارد؟

امیر قربانی: هوانیروز ارتش در این زمینه نیز به دستاورد‌های خوبی رسیده است. برخی کشور‌های پیشرفته برای حفاظت از بالگرد‌های خود از تجهیزاتی مانند چف و فلر استفاده می‌کردند که منحرف کننده موشک‌های حرارتی بودند. ما به این دستاورد‌ها مجهز هستیم و علاوه بر این از تجهیزاتی راهبردی همچون جمر بالگردی و ضد جنگال نیز دست پیداکرده‌ایم. این دستاورد‌ها هم‌اکنون بر روی بالگرد‌های هوانیروز ارتش نصب شده‌اند. می‌توان گفت که در حوزه جنگ الکترونیک رشد و شکوفایی بسیار خوبی داشته ایم.

امام خمینی (ره) به ارتش و هوانیروز اعتماد داشتند / رژه ۱۹ تیرماه هوانیروز ارتش خودجوش انجام شد

باشگاه خبرنگاران جوان: بازگردیم به دوران ابتدایی انقلاب و رژه معروف ۱۹ تیرماه هوانیروز ارتش، چه شد که این رژه انجام شد؟ آیا این کار از پیش طراحی شده بود؟

امیر قربانی: باید برای توضیح درباره این موضوع به روز‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازگردیم که کارکنان هوانیروز ارتش به صورت پنهانی در تهران، اصفهان و سایر پایگاه‌ها با امام خمینی (ره) ارتباط داشتند. حتی اعلامیه‌ها و بخشنامه‌هایی که امام خمینی (ره) داشتند توسط بالگرد‌های هوانیروز در کشور پخش می‌شد که مستند هم شده است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی علاقه و وابستگی در بین کارکنان هوانیروز ارتش نسبت به امام وجود داشت و ایشان هم نسبت به این یگان شناخت خوبی داشتند.  

این رژه هم یک رژه تاریخی بود که در ۱۹ تیرماه سال ۱۳۵۸ برگزار شد و نه قبل و نه پس از آن نیز هرگز برگزار نشد. این رژه یک کار خودجوش و بدون برنامه ریزی بود که تعدادی از کارکنان هوانیروز ارتش خدمت امام حاضر شدند و پس از طرح این موضوع، امام خمینی (ره) هم با این موضوع موافقت کردند. این رژه‌ای در برهه‌ای انجام شد که احزاب مختلف همچون منافقین، دموکرات و کومله در کشورمان وجود داشتند و چرایی موافقت امام با این موضوع یک مسئله مهم است.

فرمانده هوانیروز ارتش

مگر ممکن است انقلابی که به تازگی پیروز شده است و بالگرد‌های کبرا به صورت مسلح حاضر هستند چنین رژه ای را برگزار کند! امام خمینی (ره) از این رژه ابراز رضایت کردند و دستور دادند تا دوباره این کار انجام شود. اما علت این اتفاق  و بازخورد آن برای ما اهمیت دارد که نشان از علاقه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نسبت به ارتش و هوانیروز دارد. آن هم در شرایطی که برخی می‌گفتند اگر ارتش رژه برود یک اتفاق خاص رخ داد و شاید برخی هم از این بابت دلهره داشتند. ولی امام خمینی (ره) نسبت به خلبانان و کارکنان هوانیروز اعتماد و شناخت کامل داشتند این رژه با موفقیت برگزار شد. البته این رژه بازخورد مهمی داشت و اولین شعار ارتش فدای ملت و ملت فدای ارتش در همین رویداد رخ داد. این شعار به این معناست که به دشمنان می‌گوییم که ارتش خود را فدای امام و ملت خود کرده است. اینکه رژه بالگردی با تسلیحات کامل انجام شد، یعنی عشق کارکنان هوانیروز ارتش امام و امت خود کرده و آمادگی کامل دارد.

وقتی رژه ۱۹ تیرماه سال ۱۳۵۸ برگزار شد، دشمن از ارتش مایوس و متوجه شد که این ارتش سربازان ولایت و امام خود هستند. در این رژه ۶۰ فروند بالگرد مسلح حضور داشتند و یک کار فوق العاده و تاریخی بود که حضرت امام خمینی (ره) نیز از این موضوع رضایت داشتند. هوانیروز ارتش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلفی حضور داشته و ۲۸۷ شهید عزیز هوانیروز ارتش و ۴۸ هزار شهید ارتش نیز بازخورد این رژه بود. امروز هم هوانیروز ارتش همان مسیر ولایتمداری را همچون گذاشته ادامه می‌دهد و در کنار نظام، انقلاب و مردم حضور دارد.  

همه امکانات هوانیروز ارتش برای مقابله با کرونا به میدان آمد

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از اتفاقات تلخ و ناگوار در سال‌های اخیر شیوع ویروس کرونا بود. هوانیروز ارتش نیز از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همیشه در کنار مردم حضور داشته است، فعالیت‌های این یگان در حوزه مقابله با ویروس کرونا و مردم‌یاری چگونه است؟  

امیر قربانی: تهدیدات همواره به صورت جنگ فیزیکی نیستند و درباره ویروس کرونا نیز همین طور بود که به تهدیدی علیه کشورمان تبدیل شد. فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کردند که باید در مقابل ویروس کرونا شرایط آفندی یا تهاجمی اتخاذ کنیم نه اینکه در لاک دفاعی فرو برویم. نیروی زمینی و ارتش نیز به همین دلیل تمام توان و تجهیزات خود را در اختیار مردم قرار دادند.  

هوانیروز ارتش نیز یکی از یگان‌هایی بود که باید این کار را انجام می‌داد و پیش بینی می‌کردیم که در نقاط صعب العبور و روستا‌ها به زمان بیشتری برای جابجایی نفرات نیاز است. به همین دلیل هم بالگرد‌های خود را به سیستم ضد عفونی کننده مجهز کردیم و آن‌ها به شکل ایزوله نیز تجهیز شدند. علت هم این بود که اگر در نقطه یا نقاطی بیماران کرونایی وجود داشت بتوانیم آن‌ها را به سرعت جابجا کنیم.  

این یگان علاوه بر خدمات ذکر شده، در بخش بهداشت و درمان نیز وارد شد و فعالیت‌های مهمی را انجام داد. پایگاه‌های ما در شهرستان‌ها به کمک سایر نیرو‌های کشوری و نیرو‌های انتظامی و فعالان علیه کرونا در خدمت رسانی حضور داشتند. این اواخر هم ما یک بیمارستان ۱۰۰ تختوابی در هوانیروز راه اندازی شد تا اگر به پیک کرونا رسیدیم بتواند نیاز موجود را رفع کند. البته این مرکز درمانی قابلیت استفاده به عنوان مرکز واکسیناسیون را هم داراست. باید به این نکته هم اشاره کرد که هوانیروز ارتش و مجموعه ارتش تا هنگامی که نیاز باشد در کنار مردم خواهد بود و به آن‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا کمک می‌کند.

فرمانده هوانیروز ارتش

هوانیروز ارتش  به دنبال هم‌افزایی با نهادهای کشوری است / تعامل خوب هوانیروز ارتش با هوانیروز سپاه

باشگاه خبرنگاران جوان امیر شما به عنوان هوانیروز ارتش با سایر یگان‌های بالگردی کشور همچون هواناجا و هوانیروز سپاه به چه شکلی تعامل می‌کنید؟ تعامل شما با وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح چگونه است؟

امیر قربانی: در حوزه نهاد‌های موجود در کشور به دنبال هم‌افزایی با آن‌ها هستیم. با هوانیروز سپاه همکاری و تعامل بسیار خوب و نزدیکی داریم، اکنون در پشتیبانی از قرارگاه‌های سپاه، ارتش و نیروی انتظامی و هنگ‌های مرزی هوانیروز ارتش حضور دارد و این نیست که فقط یک ماموریت خاص برای پشتیبانی داشته باشیم. در شرح وظایف سازمانی ما تنها پشتیبانی از نیروی زمینی ارتش وجود دارد. ولی شرح وظایف فراسازمانی ما به شکل دیگری است و چندین سال است که پشتیبانی از قرارگاه‌های مذکور را انجام می‌دهیم. لحظه‌ای در این کار درنگ نمی‌کنیم و در کسری از زمان می‌توانیم به مرز‌های کشورمان رفته تا با تهدیداتی همچون گروهک‌های معارض و ضد انقلاب مقابله کنیم.  

ما به عنوان هوانیروز ارتش با شرکت‌های پنها، صاپا، هسا و صاشیراز که متعلق به وزارت دفاع هستند برای پشتیبانی از بالگرد‌های خودمان در ارتباط هستیم. فلسفه وجودی این شرکت‌ها نیز پشتیبانی از بالگرد‌های هوانیروز ارتش است. در زمینه‌های ساخت، اورهال، OCM و تولید قطعات در بحث بالگردی کار‌های مشترک و مفید فایده در حال انجام هستند که ثمره آن بالگرد ملی و ارتقای توان رزمی به سطح بسیار خوب است. این مورد یکی از ثمرات و نتایج همکاری و هم‌افزایی است. 

فرمانده هوانیروز ارتش

ثبت سفارش هوانیروز ارتش برای خرید بالگرد ملی صبا

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر از بالگرد ملی صبا چه  خبر؟

امیر قربانی: بالگرد ملی صبا در دستور کار قرار دارد و درباره آن برنامه ریزی شده است واز تولید آن حمایت می کنیم. این بالگرد علاوه بر استفاده به عنوان بالگرد آموزشی، قابلیت کاربری به عنوان بالگرد رزمی را نیز داراست. 

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از فعالیت‌هایی که برای تولید بالگرد ملی صبا انجام شده، مراسم امضای میثاق‌نامه تولید بالگرد ملی صبا در سازمان صنایه هواپیمایی ایران است. آیا شما در آن حضور داشتید؟ هوانیروز ارتش برای خرید این بالگرد آیا ثبت سفارش انجام داده است؟

امیر قربانی: بله در مراسم امضای میثاق‌نامه تولید بالگرد ملی صبا حضور داشتم. هوانیروز ارتش برای خرید این بالگرد ثبت سفارش انجام داده است. 

فرمانده هوانیروز ارتش

هوانیروز ارتش در دفاع مقدس ۵۰۰ هزار ساعت پرواز داشت

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر ممکن است در پایان مصاحبه درباره نقش هوانیروز ارتش در دفاع مقدس نیز بفرمائید. البته همه می‌دانیم که هوانیروز ارتش در دفاع مقدس نقش ویژه‌ای داشته و شهدای بسیاری را هم تقدیم کرده است. 

امیر قربانی: از ابتدای پیروزی انقلاب و پیش از آغاز دفاع مقدس، غائله‌هایی در کشورمان ایجاد شد که اگر هوانیروز ارتش در آن وارد نمی‌شد شاید سرنوشت آن منطقه تغییر می‌کرد. اگر بخواهیم به طور مصداقی آن را بیان کنیم باید به شکست حصر پاوه اشاره کرد. این کار یکی از عملیات‌های بی شماری است که هوانیروز ارتش انجام داد و پیش از آغاز دفاع مقدس ۴۳ نفر از بهترین خلبانان هوانیروز به شهادت رسیدند. ایجاد پل هوایی توسط هوانیروز در پاوه برای کمک‌رسانی باعث شد که شهید چمران از هوانیروز ارتش به عنوان فرشتگان آهنین بال یاد کند. این یگان در غائله‌های گنبد و خوزستان نیز وارد شد و عملیات‌های خوبی را انجام داد.  

با آغاز دفاع مقدس در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ جنگی علیه ایران آغاز شد که یک نبرد تمام عیار بود که رژیم بعث عراق در مناطق جنوب غرب و غرب با تمام توان وارد شد. این در حالی بود که مردم ما آماده جنگیدن و نبرد با دشمن را نداشتند. هوانیروز ارتش در دفاع مقدس ۵۰۰ هزار ساعت پرواز داشت، شهید شیرودی از ابتدای آغاز جنگ تحمیلی تا زمان شهادتش که در حدود ۷ تا ۸ ماه بود، بالاترین ساعت پرواز عملیاتی را در دنیا کسب کرد. چراکه لحظه‌ای درنگ نکرد و به بالگرد موتور روشن سوخت و مهمات می‌زدند و بلافاصله پرواز می‌کردند. این کار هم، چون دشمن در حال پیشروی به سوی خاک ما بود و آن‌ها دوست نداشتند که یک وجب هم پیشروی کنند چنین رشادت‌هایی انجام دادند.  

شهید وطن‌پور یکی دیگر از شهدای هوانیروز ارتش بود که با وجود دارابودن سمت فرماندهی به عرصه نبرد رفت تا با دشمن مبارزه کند. رهبر انقلاب هم در نماز جمعه درباره این شهید عزیز بیاناتی را فرمودند و گفتند که اگر این شهدا نبودند این رشادت‌ها نیز وجود نداشت. شهیدان کشوری و شیرودی هم با تشکیل تیم‌های بکاو و بکش در ایلام و کرمانشاه در سه روز اول دفاع مقدس که روز‌های سرنوشت سازی بودند و هوانیروز، نیروی هوایی ارتش و سایر یگان‌های نیروی زمینی ارتش در مقابل دشمن ایستادگی کردند و جلوی دشمن تا دندان مسلح را سد کردند.  

عملیات مرصاد یک عملیات تاثیرگذار برای بود و هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد نیز نقش موثری داشت. رژیم بعثی عراق در این مقطع از مقابله با نیرو‌های مسلح کشورمان نا امید شده بود و در برابر نیرو‌های ما قدرت دفاعی زیادی نداشت. البته دوباره نیرو‌های خودشان را بازآماد کرده بودند، اما خودشان وارد عمل نشدند و منافقین در کنار آن‌ها قرار گرفتند. هوانیروز ارتش در این مقطع نیز وارد شدند و با استفاده از بالگرد‌های قدرتمندشان حماسه‌ای رقم زدند که در تاریخ ماندگار شد. این حماسه باعث شد که منافقین به درک واصل شده و در همان گردنه چهار زبر دفن شدند که از سال ۱۳۶۷ تا کنون دیگر صدایی از منافقین بلند نشد و آن‌ها به درک رفتند.

عملیات بیت المقدس نیز با حضور ۱۰۰ فروند بالگرد هوانیروز ارتش انجام شد. عملیات‌هایی مانند خیبر و ثامن الائمه نیز شاهد حماسه آفرینی‌های هوانیروز ارتش بود. در واقع هیچ عملیاتی نبوده که هوانیروز در آن شرکت نکرده باشد و موفق نشود. این را به جرات می‌گویم که اگر در عملیاتی دچار شکست شدیم هوانیروز ارتش در آن حضور نداشته است و حضور آن برگ برنده نیرو‌های حاضر در میدان به شمار می‌رود.  

فرمانده هوانیروز ارتش

تشریح فعالیت‌های هوانیروز ارتش در زلزله کرمانشاه و سیل لرستان 

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر، هوانیروز ارتش در برهه فعلی علاوه بر وظایف اصلی خود چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

امیر قربانی: هوانیروز ارتش به کشور و دولت نیز کمک می‌کند که یک کار خارق العاده محسوب می‌شود. فعالیت بالگرد‌های هوانیروز ارتش برای اورژانس هوایی یکی از فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهیم و پوشش اورژانس ۳۰ استان کشور را انجام می‌دهیم. مجروحان و مریض‌های بد حال را به بیمارستان‌های تخصصی منتقل می‌کنیم و طبق اعلام اورژانس کشور حدود ۲ هزار بیمار بد حال را از مرگ حتمی نجات داده است.  

دولت جمهوری اسلامی ایران باید این یگان را ارج نهاده و آن را تقویت کند. چراکه هوانیروز ارتش همواره برای کشور مفید فایده است و هر جا نیاز بوده وارد شده است. این یگان در زلزله کرمانشاه نیز فعال بود و اگر پل هوایی هوانیروز ارتش ایجاد نمی‌شد، اتفاقات بدی در آنجا رخ می‌داد. امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش حدود ساعت ۱۲ تا ۱ بامداد همان شب وقوع زلزله به ما دستور داد تا ۶ صبح باید در سر پل ذهاب باشیم. هنگامی که به آنجا رسیدیم در دو نقطه ابوذر و سرپل ذهاب پل هوایی ایجاد کردیم و تا پیش از ظهر ۵۰۰ سورتی پرواز انجام داده تا مردم را منتقل کنیم. خود وزیر بهداشت که آقای قاضی‌زاده هاشمی درباره این عمل هوانیروز ارتش گفته بود که هوانیروز ارتش در دنیا رکورد زد. به همین دلیل هم باید این یگان توسط دولت تقویت شود و مسئولان کشورمان به هوانیروز ارتش نگاه راهبردی داشته باشند.

هوانیروز در سیل استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان نیز حضور داشت. البته مجموعه ارتش در اینجا به سرعت وارد شد و به فرموده رهبر انقلاب ارتش زودتر از ستاد مدیریت بحران وارد عمل شد. هواپیما‌ها و بالگرد‌های ما در سیل استان لرستان وارد عمل شدند و یک روستا را با استفاده از بالگرد‌های شینوک جابجا کردند. در آتش سوزی نیز هوانیروز وارد عمل شد، سال گذشته در رشته کوه‌های زاگرس و دنا ورود کردیم و آتش سوزی‌های آن مناطق را اطفا کردند. وقتی هواپیما در منطقه دنا سقوط کرد هم وارد عمل شدیم. علاوه بر بالگرد‌هایی که داریم هواپیما‌های ما مانند فالکون و فرندشیپ نیز مشغول انتقال اعضای پیوندی هستند و بسیاری را از مرگ‌های حتمی نجات دادیم.  

به مردم قول می‌دهیم که همواره با ولایتمداری در کنار مردم و پشتیبان آن‌ها هستیم.  

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار