کد خبر: ۱۸۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
رئیس کمیته مطالعات جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ۶ ماهه اول امسال حدود ۵۵۷ هزار نوزاد به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد جواد محمودی در استودیو پخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما افزود: سال گذشته نرخ رشد جمعیت کشورمان ۷۳% بود با این حال حدود یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد در کشور به ثبت رسید.
او ادامه داد: در ۶ ماهه اول امسال حدود ۵۵۷ هزار تولد ثبت شد با این رقم پیش بینی می‌شود تعداد تولد‌ها در پایان سال یک میلیون و نود و چهار هزار تولد باشد با این حال بازهم حدود ۲۰ هزار تولد از سال قبل کمتر خواهد بود در طرف مقابل تولد‌ها به ازاء هر ۱۰۰۰ تولد ۶ نفر به هر دلیلی فوت می‌شود.
محمودی تصریح کرد: نرخ باروری در کشورمان، سال ۶۵ حدود ۶/۵ فرزند بود که در حال حاضر برای هر زن به ۱/۶۵ رسیده این در حالیست که نرخ مورد نیاز ما به ازاء هر زن ۲/۱ فرزند می‌باشد با این حساب که این فرزندان به سمت پدر و مادر شدن بروند باز هم در بلند مدت یعنی تا ۱۴۱۰ رشد جمعیت در کشورمان به صفر می‌رسد.
او افزود: از سال ۲۰۳۰ به بعد جمعیت زنان بارور کشورمان سالانه ۵ میلیون نفر منفی خواهد شد، اما تا آن زمان بطور احتمالی ۲۳ میلیون زن با قابلیت باروری خواهیم داشت.
محمودی ادامه داد: در آمار ازدواج و طلاق در کشورمان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۵ درصد افزایش ازدواج داشتیم اوایل برخی علت این رشد را کرونا اعلام می‌کردند با رشد جمعیت ۱۸ تا ۲۵ ساله کشورمان می‌توان انتظار داشت که سالانه ۵% افزایش نرخ ازدواج داشته باشیم با این شرایط هنوز پنجره ازدواج در کشورمان باز است و هنوز می‌توانیم سرعت حرکت به سمت پیری جمعیت را کُند کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار