کد خبر: ۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
در شش ماهه گذشته رخ داد؛
صادرات کنجاله دانه روغنی هند به ایران در فاصله آوریل تا سپتامبر سال 2014 به میزان 75 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به 142 هزار و 357 تن رسید.
به گزارش تجارت آنلاین ، پایگاه اینترنتی بیزنس استاندارد هند نوشت: ایران سابق بر این بزرگ‌ترین واردکننده کنجاله دانه روغنی هند بود اما اکنون وارداتش را به میزان قابل توجهی کاهش داده و کره جنوبی را بزرگ‌ترین واردکننده این محصول از هند ساخته است.

صادرات کنجاله دانه روغنی هند به کره جنوبی نیز در همین مدت به دلیل تولید کمتر، 10.35 درصد کاهش یافت و به 464 هزار و 555 تن رسید.

پیش از این رویترز به نقل از مدیرکل شرکت سویا اینداستریز که بزرگ‌ترین فرآوری کننده سویا در هند است گزارش داده بود صادرات سویای هند در سال بازاریابی جاری که از اکتبر شروع می‌شود به دلیل روی بردن ایران به سوی فروشندگان دیگر این کالا احتمالا یک پنجم کاهش یافته و به دو میلیون تن می رسد که پایین‌ترین میزان در یک دهه گذشته خواهد بود.

به گفته دینش شاهرا، ایران پس از تسهیل تحریم‌های تجاری خرید از برزیل و آرژانتین را افزایش داده است.

اگرچه تحریم‌های غربی شامل واردات غذایی نمی‌شود اما دریافت اعتبارنامه برای خرید یا انتقال پول را برای بازرگانان ایرانی دشوار کرده است. ایران برای دور زدن تحریم‌ها، با هند برای ایجاد یک سیستم پرداخت به روپیه توافق کرده بود تا هند بتواند پول نفت خریداری شده از ایران را تسویه کند و در مقابل، واردکنندگان ایرانی پول واردات غذایی مانند برنج و سویا از این کشور را به روپیه پرداخت کنند.

در نتیجه این سیستم تجاری به روپیه هند در برابر صادرکنندگان دیگری مانند آرژانتین و برزیل برتری یافته و به نوعی تقریبا به انحصار در صادرات به ایران دست پیدا کرده بود.

دشواری خرید سویا از تولیدکنندگان دیگر به دلیل تحریم‌ها به صادرکنندگان هندی کمک کرده بود سویا را به مبلغ گران‌تری نسبت به بازار جهانی به ایران صادر کنند اما این قیمت‌های گران‌تر اکنون که ایران گزینه‌های بیشتری برای خرید دارد مشتری ندارد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: