کد خبر: ۱۸۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون‌های مساجد؛
حجت‌الاسلام ارزانی در برگزاری گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون‌های مساجد اظهار کرد:ضرورت استفاده از طرح‌های خلاقانه و ایده‌های مردمی در جریان فعالیت‌های ستاد هماهنگی مساجد کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، گردهمایی مسئولان ستادی و مدیران استانی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور با عنوان «مردمی سازی فرهنگ و هنر» برگزار شد.

حجت‌الاسلام «حبیب‌رضا ارزانی» طی سخنانی با اشاره به مصادیق آبادگران مساجد به آیه «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ» اشاره کرد و گفت: اساس دین همین است که انسان بداند هرکاری که انجام می‌دهد بازتابی دارد؛ آیه مذکور مؤلفه‌های متعددی را مطرح کرده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: اقامه نماز موضوع دیگری است که در این آیه مورد توجه قرار گرفته است، اقامه نماز باید با اعتقاد راسخ همراه باشد، مساله دیگر زکات است، بسیاری از افراد فقط صحبت می‌کنند و میگویند که می‌خواهند مسجد را آباد کنند اما در این مسیر باید هزینه شود. نمی‌توان صرفاً فقط سخن گفت؛ صدقه دادن از شرایط آبادگران مساجد است.

وی افزود: باید برای خدا کار کرد همان گونه که امام خمینی (ره) به این مساله تاکید داشتند در این صورت است که می‌توانیم آبادگر واقعی مسجد باشیم. اگر انسان برای خدا کار کند یا موفق می‌شود و به کارش ادامه می‌دهد و یا با این نیت در این راه به مقام رفیع شهادت می‌رسد چه اینکه رزمندگان در جنگ تحمیلی چنین رویکردی داشتند.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به عنوان گردهمایی مدیران ستادی و استانی یعنی «مردمی سازی فرهنگ و هنر» گفت: این عنوان از چند جهت انتخاب شد، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در اولین جلسه با دولت جدید در شهریور سال جاری به نکات مختلفی اشاره کردند از جمله بحث مردمی کردن فعالیت‌ها که جالب توجه است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: شعار سومین رویداد ملی فهما نیز بر همین اساس «به توان مردم» نام گرفت، چرا که مسجد را نمی‌توان دولتی کرد، البته که ما در دولت کار می‌کنیم اما این فعالیت در راستای تسهیل امور برای مردم در مسجد است، ما آمده ایم ظرفیت‌هایی که در حاکمیت اسلامی وجود دارد و برانگیخته از مردم است را در خانه‌های خدا در اختیار مردم بگذاریم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در نخستین دیدار با دولت سیزدهم فرمودند: «اگر ان‌شاءالله از سویی تلاش مجاهدانه و حقیقتاً شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر [داشته باشید] و از طرفی توسّل و توکّل به خداوند متعال را برای خودتان ذخیره کنید و سرمایه قرار بدهید قطعاً پیروز خواهید شد»، معظم له معتقد هستند اگر می‌خواهید موفق باشید باید شبانه روزی کار و فعالیت کنید؛ اوایل انقلاب با اینکه بسیاری از مسئولان تخصص الان را نداشتند اما از حداکثر فرصت‌ها استفاده می‌کردند و لذا در امور مختلف فعالیت‌ها با موفقیت وتوفیق همراه بود، در جریان هشت سال جنگ تحمیلی نیز شاهد این رویکرد و نیت الهی بود، اگر اکنون با وجود تخصص و بسیاری امکانات دیگر آن رویکرد را نداریم به دلیل آن است که از آرمان‌هایمان فاصله گرفته ایم.

حجت الاسلام ارزانی افزود: برخی وقتی سخن از انقلابی بودن به میان می‌آید تصور می‌کنند انقلابی بودن به معنای کارهای همراه با تعجیل و بدون سامان و بی تدبیر است اگر چنین است این نقشه دشمن بوده است که انقلابی بودن را چنین ترسیم کردند؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می‌فرمایند که: «انقلابی بودن باید همراه با عقلانیت باشد».

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در جریان نخستین دیدار با دولت سیزدهم به نکات مختلفی اشاره داشتند که در این مجال با توجه به عنوان جلسه یعنی «مردمی سازی فرهنگ و هنر» به برخی از این موارد اشاره می‌کنم؛ معظم له در بخش‌هایی از بیانات خود با اشاره به اهمیت حضور مسئولان میان مردم فرمودند: «یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است»، ایشان در ادامه به سفر رئیس جمهور به استان خوزستان اشاره کرده و ادامه دادند: «این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که دیروز جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آنها شنیدند، با آنها حرف زدند، این یک جلوه‌ی از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است»؛ در این راستا مدیران ستادی کانون‌های مساجد نیز باید بین کانون‌ها رفته و با اعضا دیدار داشته باشند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: مساله دیگر حرف زدن با مردم است؛ مقام معظم رهبری فرمودند: «حرف زدن با مردم و مشکلات را و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن هم یکی از جلوه‌های مردمی بودن است»؛ مساله دیگر عذرخواهی کردن از مردم در صورت بروز اشتباه است که معظم له فرمودند: «در یک جاهایی یک خطایی اتّفاق می‌افتد -خب همه‌ی ماها اشتباه می‌کنیم دیگر؛ خطا در کار ماها کم نیست- از مردم عذرخواهی کنید؛ صریحاً [بگویید] این اشتباه شده، از مردم عذرخواهی کنید. مردمی بودن این جهات مختلف را دارد».

وی افزود: گزارش صادقانه، بدون مبالغه، بدون بزرگ‌نمایی؛ مساله دیگری است که مورد تاکید رهبری بود و ما نیز باید در این عرصه با کانون‌ها دائماً در ارتباط بوده و گزارش ارائه کنیم، نباید با اعضا فاصله داشته باشیم؛ مساله دیگر استفاده از جوانان در مدیریت‌های میانی است که مورد توجه ایشان بود؛ در این راستا ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد تلاش‌های متعددی داشته است.

حجت الاسلام ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود به ضرورت استفاده از طرح‌های خلاقانه و ایده‌های مردمی در جریان فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا طرح‌های مختلفی از جمله «شنبه‌های کتاب»، «سه شنبه‌های تکریم» اجرا و بیش از ۳۳ هزار تکریم در سطح کشور برگزار شد.

وی تصریح کرد: اساس نامه و تهیه سند تحول از جمله اتفاقات مبارکی بود که در طول چهار سال اخیر محقق شده است، همچنین برگزاری ۹ جلسه شورای سیاست گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز قدم مهمی بود که کلیه نهادها و سازمان‌های مرتبط در این جلسات حضور داشتند. همچنین تشکیل هسته گزینش اتفاق دیگری بود که به ثمر رسید.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور همچنین به شکل گیری «زیست بوم فهما» و «سامانه بچه‌های مسجد» اشاره کرد و گفت: کانون‌های مساجد قبل از شیوع کرونا به استقبال فضای مجازی رفته بودند و فعالیت‌های متعددی را رقم زدند.

حجت الاسلام ارزانی در ادامه حضور ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در عرصه بین الملل را اتفاق دیگری دانست که طی این سال‌ها برای اولین بار از آغاز به کار ستاد محقق شد و در این راستا ۱۶۰ نفر به کربلای معلی اعزام شدند، سفر به لبنان صورت پذیرفت و سفری در هندوستان مد نظر بود که به دلیل کرونا محقق نشد.

وی ادامه داد: رویداد فهما در قالب سه شبستان و دوازده رواق به مثابه یک زمین بازی بود، زمین بازی به این معنا که مهارت‌افزایی و دانش افزایی ذیل این طرح در سطح کانون‌ها و اعضا تقویت شود و اکنون بعد از چهار سال این هدف به ثمر نشسته و در این عرصه هنرمند مسجدی و انقلابی را ذیل این طرح تربیت می‌کنیم، بر این اساس آنچه که به عنوان جشنواره و فعالیت‌های مختلف در سطح ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد برگزار می‌شود باید در این راستا باشد چراکه آموزش و تربیت هنرمند انقلابی هدف ما بوده و به دنبال این هستیم که در ستادهای استانی حتی اگر جشنواره‌ای برگزار می‌شود ثمراتش افرادی با این ویژگی‌ها باشند، به بیان دیگر تربیت و دانش‌افزایی وظیفه ماست.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: تقویت عرصه بین الملل، برندسازی، توجه ویژه به کتابخانه‌ها، از اقدامات دیگری بود که با محور مسجد و کانون‌ها صورت گرفت ضمن اینکه ایجاد و تقویت شبکه مساجد جهان اسلام از دیگر فعالیت‌هایی است که در آینده با همکاری رایزنی‌های فرهنگی و نهادهای دیگر اجرایی می‌کنیم.

ارتقای بُعد علمی کارکنان از جمله مهمترین دستاوردهای معاونت پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما

همچنین در ادامه سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما، در این گردهمایی طی سخنانی اظهار کرد: با فعالیت‌ها و جلسات هفتگی که در معاونت پشتیبانی و توسعه منابع ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد شاهد ساماندهی در سطح ستاد بودیم به گونه‌ای که افراد در جایگاه‌های خود قرار گرفته و اصول اولیه شایستگی در مورد هر فردی تعریف شد؛ به این معنا که نیروهای شاغل در ستاد فهما متناسب با مهارت، دانش و تجربه مسیر ارتقای شغلی را پیمودند. به بیان دیگر ارتقای بُعد علمی کارکنان را محور قرار دادیم.‎

وی گفت: همچنین از سال ۱۳۹۶ تاکنون نزدیک به حدود ۷۰۰ هزار نفر- ساعت آموزش داشتیم، این آموزش‌ها بر اساس رسته و رشته شغلی افراد و مطابق با سرفصل‌های آموزشی سازمان اداری استخدامی کشور به نتیجه رسید.

سرپرست معاون پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما افزود: رویکرد شفافیت و نظام بخشی که در حوزه پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما منجر به این مساله شد که بتوانیم این ادعا را داشتیم که در سال‌های آینده مجموعه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور کارشناسانی توانمند خواهد داشت. ‌

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار