کد خبر: ۱۸۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
مراسم رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب و ۲ عنوان نشریه از منشورات کتابخانه مجلس همزمان با دومین روز از هفته کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، معاونت پژوهش کتابخانه مجلس در یک سال اخیر رویکرد جدیدی را در انتخاب، پذیرش و انتشار آثار داشته است. در این رویکرد جدید، تلاش شده تا کار تصحیح متون و احیاء میراث کهن ایرانی ـ اسلامی ادامه یابد و علاوه بر آن، به تصحیح آثار نقّادانه در حوزه اسلام‌شناسی و دین‌شناسی پرداخته شود. در واقع در حوزه تصحیح، رویکرد اصلی انتشار متون دینی، حدیثی، فلسفی و عرفانی است. نمونه این رویکرد، انتشار کتاب سه‌جلدی «ضوءالشهاب فی شرح الشهاب»، تصحیح مهدی سلیمانی آشتیانی است.

بر اساس این خبر، در کنار ادامه رویکرد تصحیح متون، معاونت پژوهش در ترویج "اندیشه‌های انقلابی و اسلام ناب" طرح‌نامه‌ها و پروژه‌هایی را به سرانجام رسانده که محصول آن، انتشار کتاب‌های «الهیات سایبر» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا، «اخلاق درندگان» اثر سیدحسین علوی، «شناختنامه روشنفکری» اثر گروه مطالعاتی و پژوهشی حکمت که تلاشی است برای معرفی اجمالی چهره‌های شاخص و مؤثر جریان روشنفکری در ایران از دوره فتحعلی‌شاه قاجار تاکنون و «سکولاریسم نقابدار»، تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه است.

از دیگر آثار منتشرشده معاونت پژوهش کتابخانه مجلس در یک سال اخیر، می‌توان به این موارد اشاره کرد که همگی در هفته کتاب رونمایی خواهند شد:

 «تاریخ حدیث بحرین»‌، «نمایه‌نامه تحلیلی ـ موضوعی سفرنامه‌های ترجمه شده سیّاحان انگلیسی درباره ایران»، «چالش‌های قانونگذاری در ایران» (۳ جلدی) این کتاب در سه جلد تنظیم و تدوین شده است: جلد اول: «تشکیل و اداره مجلس شورای اسلامی» جلد دوم «تدوین و تصویب قوانین» و جلد سوم «نظارت»، «سفینه خوشگو» تألیف بندرابن داس خوشگو، دفتر اول با ۴۰۵ صفحه به تصحیح دکتر زین العبا.

 همچنین دو نشریه این مرکز با عنوان‌های «پیام بهارستان» و «نامه اندیشه» رونمایی خواهند شد. نشریه جدید «نامه اندیشه»، نشریه تئوریک جبهه انقلاب است. شماره نخست این  نشریه با ۲۵ عنوان مقاله، توسط۲۰ نویسنده در ۹ پرونده و ۲۳۰ صفحه نگاشته شده است.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، مدیرمسئول و شهناز عزیزی سردبیر هستند. همچنین حجت‌الاسلام قاسمیان، شهریار زرشناس، علیرضا معاف، شهناز عزیزی، حجت‌الاسلام سرلک، احمد نادری، حجت‌الاسلام قائمی‌نیا، حجت‌الاسلام خسروپناه، شبیر فیروزیان و محمدحسین ساعی هم شورای سردبیری این مجله را تشکیل می‌دهند.

نشریه «پیام بهارستان» نیز قدیمی‌ترین نشریه کتابخانه مجلس است که تا پیش از این در دو دوره و با دو رویکرد متفاوت منتشر شده بود. اکنون شماره اول از دوره سوم این نشریه باز هم با رویکردی متفاوت چاپ شده است. در واقع چهار نشریه سابق کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با نام‌های «اسناد بهارستان»، «نامه بهارستان»، «مطبوعات بهارستان» و «پیام بهارستان»، در یک نشریه با نام «پیام بهارستان» ادغام شده‌اند. شماره نخست از دوره سوم «پیام بهارستان» با محوریت پرونده علمی شیخ شهید (شیخ فضل‌الله نوری) در سرویس‌های «تصحیح نسخه»، «متن‌پژوهی»، «شیخ شهید»، «مطبوعات» و «اسناد» آمده است.

مدیر مسئول این دوره از نشریه «پیام بهارستان» حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان و سردبیر نشریه شهناز عزیزی است.

شبیر فیروزیان، مدیر انتشارات کتابخانه مجلس در باره انتشار این مکتوبات توضیح داد: در انتشار این مکتوبات تلاش شده ذائقه مخاطب بیشتر لحاظ شود و کیفیت و طرح جلدهای به‌روزتر و مناسب‌تری داشته باشیم.  در یک سال گذشته روی بازاریابی فروش کتاب‌های انتشارات کتابخانه مجلس،‌ تلاش مضاعفی صورت گرفت و توانستیم شاهد چندبرابر شدن فروش کتاب‌های جدید و قدیمی موجود در انبار باشیم.

او همچنین از آماده‌سازی زیرساخت‌ها جهت فروش آنلاین کتاب‌ها خبر داد و افزود: لزوم سهولت در فروش کتاب همیشه احساس می‌شد، اما در این ایام کرونا این مسئله پررنگ‌تر شد. انتشارات ما نیز باید کتاب‌های خود را به صورت آنلاین به مخاطبان عرضه می‌کرد که این مسئله نیاز به تمهیدات و زیرساخت‌هایی داشت. به زودی از طریق وب‌سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی (به آدرس www.ical.ir ) می‌توانیم کتاب‌های انتشارات را به صورت آنلاین به فروش برسانیم.

 انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار